Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 16:34 Der er 19 kommentarer

HiJackThis systemgendannelse

Hej

Efter at have kørt HiJackThis har jeg mistet fane med systemgendannelse i egenskaber!!
Er det muligt at jeg kan have været for gavmild med afkrydsningerne og derved selv slettet denne fane, eller kan jeg på nogen måde genskabe den.

Mvh. Jan
Avatar billede viciodk Praktikant
29. februar 2004 - 16:37 #1
For det første: Er du sikker på du kigger det rigtige sted efter Systemgendannelses-funktionen? Du skal ikke højreklikke på harddisken og vælge Egenskaber, men derimod højreklikke på Denne Computer -> Egenskaber -> Fanebladet Systemgendannelse.
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 17:09 #2
Du er nødt til at hente dem igen ved hjælp af backup.
Kør Hijackthis igen, i stedet for at trykke scan trykker du på config, og så på backups,
der markerer du en linie og trykker på Restore, det gør du til der ikke er flere linier,
så genstarter du og laver en ny logfil.

Med mindre du har månedsvis træning i at finde nøjagtig de rigtige keys så skal du ALDRIG selv slette noget i HijackThis. Vi siger det gang på gang, men alligevel tror pc-brugeren at han kan selv. Nogle kan, men få kan skelne de små mærkværdigheder. Mange ville f.eks. ikke fjerne: SERVlSES.exe eller iexplorer.exe for de kan nemlig ikke se at det er virus/trojaner.
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 17:12 #3
SERVlSES.exe = SERVlCES.exe (pardon) :o)
Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 17:20 #4
Tak jeg vil prøve - og desværre må jeg jo erkende at jeg ikke har været kyndig nok.
Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 17:24 #5
Øv - kørte HiJackThis igen, men ingen filer at restore i Backups.
Nogen alternativer?
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 17:27 #6
Det er fordi at du har kørt HijackThis fra en midlertidig mappe (Temp). Man skal altid lægge den i en mappe for sig, så er der mulighed for at hente backuppen. Prøv lige systemgendannelsen til et tidligere tidspunkt.
Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 17:30 #7
Desværre ikke forstået.
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 17:37 #8
Da du downloade HijackThis skal du lægge programmet i en mappe for sig som du kalder HijackThis eller hvad ved jeg. Det har du ikke gjort. Du har kørt programmet fra en midlertidig mappe og så laver programmet ikke backup. Nu ser jeg at det er systemgendannelsen du mangler og så kan du selvfølgelig ikke gendanne til et andet tidspunkt. Jeg vil mene du er meget lost, desværre.
Avatar billede nimoha Nybegynder
29. februar 2004 - 17:44 #9
Bare et forslag: Kan han ikke bare køre en repair af windows XP?
Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 17:49 #10
Kan jeg køre en repair på XP? Hvis ikke er eneste alternativ så formattering og geninstallation?
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 18:03 #11
Gå i start - kør - skriv: sfc /scannow og klik på ok. Husk mellemrum efter sfc

Din Windows Cd skal sidde i maskinen mens du gør det. Det som der sker via denne komando er at alle manglende og ødelagte systemfiler bliver installeret/rettet
Det er hvis du har XP ellers skal du bare skrive sfc (windows98)
Det er et forsøg værd
Avatar billede nimoha Nybegynder
29. februar 2004 - 18:06 #12
Ja kig her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

Men jeg er som sagt ikke helt sikker på om dit systegendannelse kommer tilbage, ved at repaire, men det er da altid en sidste udvej, hvis der ikke er andet der duer.
Avatar billede nimoha Nybegynder
29. februar 2004 - 18:08 #13
Perhaps: Hvad er egentlig forskellen imellem "sfc /scannow"  og "repair" ?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 18:11 #14
SFC retter kun op på evt. korrupte systemfiler, Repair er langt mere gennemgribende, bl.a. ryger alle opdateringer/hotfixes samt evt. servicepacks ved en Repair, dit styresystem bliver så at sige nulstillet til installationsdagen.
Avatar billede perhaps Nybegynder
29. februar 2004 - 18:11 #15
Hvis det mislykkes må du prøve en repair, men prøv det andet først

Boot op på din Windows XP, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation). Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev. Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.
Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.
PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Guiden her er lavet af Resten. Håber han tilgiver at jeg bruger den ;o)
Avatar billede nimoha Nybegynder
29. februar 2004 - 18:16 #16
fromsej>> Det vil altså sige at det er bedst at bruge "sfc /scannow" hvis man stadig kan komme ind i windows XP, mens man skal bruge "repair"  hvis man ikke kan komme ind, eller?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 18:35 #17
Ja, hvis SFC /scannow er nok, er det langt at foretrække.
Avatar billede nimoha Nybegynder
29. februar 2004 - 19:02 #18
Ok takker, så blev jeg det klogere :=)
Avatar billede jc35 Nybegynder
29. februar 2004 - 19:06 #19
Jeg siger mange tak for de indsendte forslag - jeg vil prøve de forslåede løsningsmodeler.