Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 21:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Google problmer i PHP

Hej
Jeg har et stort problem. Jeg har siten www.NetSpirit.dk og den er endnu ikke på Google selvom den efterhånden har været i luften en rum tid. Jeg ved godt at problemet er PHP koderne. Men hvad kan jeg gøre ved det?

Foreløbig har jeg lavet et sitemap og i dette har jeg gjort således at spørgsmålstegnene er erstattet af / således at det for google må se ud som om at det bare er almindelige mapper.

Så spørgsmålet er - er det nok? - kommer jeg på efter et stykke tid eller? - Jeg håber at google går ind og kigger på sitemappet og derefter går ud og indeksere mine sider.

Som det er lige nu fremkommer kun de sider som er i ren html.

Er der nogen der har et bud på om jeg bare skal sidde stille og vente på at google kommer forbi eller?

Ps. Jeg har læst de andre spørgsmål vedrørende dette emne og ved derfor godt at problemet er mine fantastisk lange PHP adresser som goggle bare ikke gider have med at gøre - men spørgsmålet er - er det som jeg har gjort nu nok - eller skal der mere til?

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede krestionsen Nybegynder
25. februar 2004 - 21:42 #1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 21:44 #2
Jeg kan ikke se nogle links på din "side oversigt" ?

Men er problemet ikke (også) at dine links kun forekommer i javascript-menuer,
og søgemaskiner udfører ikke javascript.

Lav din sideoversigt med dine rigtige links - helt uden javascript - og se
hvad der sker.
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 21:48 #3
Hej Erik
Hvad mener du med at du ikke kan se nogle links på min sideoversigt? Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 21:51 #4
Hej krestionsen (besynderligt brugernavn!) - Tak, men jeg har nu prøvet at tilføje NetSpirit.dk indtil flere gange uden held.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 21:51 #5
Er siden ikke tom? Der er nogle menuer i toppen, og så noget i bunden.
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 22:01 #6
Okay - nu er jeg da helt lost - om siden er tom? - det skulle den så sandelig da ikke være. Er det alt hvad du kan se - noget i bund og top?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 22:07 #7
Jah, kan du se andet. Jeg trykker på "side oversigt" nederst til højre, og
kommer til

http://www.netspirit.dk/index.php/module/menuman/MMN_menuman_op/siteMap?a0bf0b5ed28646022ae9223310a6b57f=e3b6c15835471b28184e2cd111846103

hvor du så (vistnok) har erstattet "?" med "/" - derved bliver der ikke vist noget.
Så: kan du se noget?
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 22:13 #8
Når jeg trykker på Sitemap nederst til højre kommer jeg da til:

http://www.netspirit.dk/index.php/module/menuman/MMN_menuman_op/siteMap
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 22:16 #9
Så er vi måske ved problemet, for jeg ser som sagt ingenting.
Du kan så ikke vide at jeg ikke har slået cookies til, og at din brug
af sessions så sikkert får din PHP til at klistre noget bagved, som gør
at intet vises af dit script.

Søgemaskiner samler ikke på cookies, og får sikkert klistre noget tilsvarende
på. Derfor ser de ingenting.

Bortset fra det ser din "sideoversigt" rigtig nok ud.
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 22:20 #10
Okay - det du fortæller mig er at Google ser det samme som dig - uden cookies - altså ingenting - og derfor kommer de aldrig forbi min sitemap - og derfor får jeg ikke med den nuværende løsning mine sider indekseret. Er det korrekt forstået?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 22:22 #11
Det er da min teori, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed. Har du adgang til
logfilen for din website, kan du jo bare kigge efter. Google skal nok gøre
opmærksom på at den er der. ;)
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 22:24 #12
Okay så - jeg har adgang til statistik mv. - hvordan finder jeg logfilen? - og hvad betyder egentlig logfilen? - Håber ikke mine spørgsmål er alt for dumme!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 22:31 #13
Jeg ved ikke om du kan, og hvad du gør - det kommer an på din udbyder.
Det er bare en liste over alle hits på dine sider.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2004 - 22:32 #14
En linie, hvor google har været forbi, kunne se sådan ud (ca.)

64.68.82.199 - - [25/Feb/2004:15:25:14 -0500] "GET /nyhed/38 HTTP/1.0" 200 8908
"-" "Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)"
Avatar billede herberth Juniormester
25. februar 2004 - 23:44 #15
Jeg har været inde og kigge på mine logfiler - der er ingen der ligner noget fra google.

Så tilbage til det oprindelige spørgsmål - hvad skal jeg gøre?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. februar 2004 - 08:35 #16
Du starter med at læse min artikle "Søgemaskiner og dynamiske websites."

http://www.eksperten.dk/artikler/136

Og så spørger du derfra. Du kan komme ud over de problemer de dynamiske links giver via Hallway og doorway sider.

jeg har skrevet en række artikler om søgemaskineoptimering, dem kan du også få noget ud af at læse, der står bl.a. lidt om disse hall- og doorway sider
Avatar billede herberth Juniormester
01. marts 2004 - 14:11 #17
Kære bufferzone
En fin artikel du har skrevet. Men det du beskriver er det ikke netop hvad jeg har gjort i den funktion jeg kalder sitemap - nederst til højre på min side - her er ? erstattet med / men stadigvæk vil google ikke optage mere end 10% af mine sider.

Håber du kan hjælpe videre
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2004 - 15:28 #18
Din sitemap kan læses nu, så du må vente til google kommer forbi dig.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 17:26 #19
Følg med i din weblog så kan du se hvornår google kikker forbi samt hvilke sider den ser. Med den viden kan du analysere hvor det går galt. Ofte er det dybden der giver problemer for søgemaskinerne. De begrændser simpelthen hvor dybt i strukturen de går.

Løsningen er at lave site mappet sådan, at alle dine sider kan nås med max 3 klik med musen
Avatar billede herberth Juniormester
01. marts 2004 - 18:31 #20
Okay - tak til jer begge - jeg ruster mig med tålmodighed og venter på at google kommer forbi - hvad synes sådan en to gavede fyre som jer iøvrigt om sitet? - Nå med erik - smid lige et svar - jeg vil gerne fordele pointene ligeligt mellem jer.
Vh. Herbert
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2004 - 18:34 #21
Ellers tak, jeg samler ikke på point ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. marts 2004 - 18:36 #22
Designet er rent op pænt, men m det er spirituelt må en anden end mig bedømme, jeg er ikke selv særlig spirituel (min kone vil nok sige overhoved ikke spirituel)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2004 - 18:45 #23
Nå, ja, om din side. Der er selvfølgelig ytringsfrihed, men det er da en
værre omgang vås der står på dit site. Men det er selvfølgelig bare min mening.
Avatar billede herberth Juniormester
01. marts 2004 - 19:27 #24
Ja ja - Jeg mente nu heller ikke at i skulle kigge på indholdet - det var mere selve opbygningen, overskueligheden etc. - Men tak for hjælpen. Fortsat god dag.
Avatar billede herberth Juniormester
01. marts 2004 - 19:27 #25
Ja ja - Jeg mente nu heller ikke at i skulle kigge på indholdet - det var mere selve opbygningen, overskueligheden etc. - Men tak for hjælpen. Fortsat god dag.