Avatar billede foxterrier Nybegynder
10. februar 2004 - 21:14 Der er 2 kommentarer

Hvilke alternative objektiver kan anvendes til Canon eos 300D

Jeg har ledt en del her på nettet omkring
EF-S objektiver til Canon 300D, men mange af siderne er på engelsk, og her er jeg stået af, da
jeg ikke er fagligt dygtigt nok.
Men såvidt jeg kan forstå at der er andre fabrikater end Canons der kan anvendes ( måske sigma )
Vil i hjælpe mig i vejledning

Objektivet, skal kunne anvendes indendørs i en hal
hvor jeg skulle kunne tage billeder i en afstand på 15 - 20 meter.
Er det nok at vælge et lysfølsom objektiv, og hvis dette vælges, skal der så også investres i en blitz

Det er jo ret dyrt, med alt det ekstra udstyr.
så hvad er bedst, og til færrest penge ??

Til jer som har Canon 300D - hvilke erfaringer har i
i ovenstående - har i erfaringer i at gå på kombrimie.

Kan i anbefale steder på nette, hvor man kan købe til en god pris ??
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
07. marts 2004 - 22:36 #1
Jeg har både 300D og Sigma objektiv, og jeg er ganske tilfreds. Du bør kigge efter et objektiv, der tilbyder blænde 2.8, hvis du har råd. De er nemlig ganske dyre, når de har den lysstyrke.

Blitz? Det kommer jo an på, hvad du skal fotografere. Mange steder i haller må man ikke bruge flash, men så skal du være glad for, at du har et kamera, der ikke giver meget støj ved ISO 800 til 1600.
Avatar billede dosmer Nybegynder
27. april 2004 - 00:18 #2
Lysstærke objektiver er dyre! Men det behøver ikke være et EF-S objektiv, Canons 'almindelige' EF objektiver kan skam også bruges! (derimod kan EF-S objektiverne ikke bruges på Canons filmkameraer) Og du kan også sagtens anvende uoriginale objektiver som Sigma og Tamron -  men objektivet skal være dediceret til Canon! Begge nævnte mærker laver deres objektiver i versioner til Canon, Nikon, Minolta og ofte også Pentax, og det er selvfølgelig kun Canon-versionen du kan bruge.
Et canon 50 mm. blænde 1,8 kan fås for omkring en tusse. Skal du have længere eller kortere brændvidder med stor lysstyrke, stiger prisen kraftigt! Og større lysstyrker er slet ikke til at komme i nærheden af: en 50 mm. blænde 1,4 koster omkring 5000, og en 50 mm. blænde 1,0 koster mellem 24 og 36 tusind afhængig af forhandlerens grådighed.
På 15-20 meters afstand kommer en blitz i øvrigt normalt til kort! Hvis den skal række så langt, skal det i hvert fald være en meget kraftig blitz, og der skal vælges en høj ISO-værdi!! Og så bliver personer eller ting tæt på kraftigt overbelyst og kommer til at virke meget dominerende.