Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:22 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Intel D815eea

Jeg har lige været ude og invistrere i et billigt Intel bundkort, intregreret VGA, Lan, Lyd. Efter jeg har sat det i og puttet de fks. ting i, vil lortet ikke starte. Problemet rent generalt er at den slet ikke reagere når jeg trykker på power knappen. Jeg har på fonemeren at det er noget med power cablerne eller swith\'sne...!? Plz håber i kan hjælpe!
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:28 #1
Nå, så billigt er det vel heller ikke?
Anyway, spørgsmålet er om din powersupply understøtter de 720 mA SBPWR som bundkortet kræver. Hvis ikke PSU\'en kan levere denne strøm når maskinen er i standby eller \"slukket\" kan du ikke boote.

Det behøver dog ikke være så galt. Prøv at fjerne alle kabler fra harddisk, CD og floppy drev og se om du så kan starte PC\'en op. Hvis det virker så sætter du bare kablerne på igen og så skulle du forhåbentlig kunne køre igen.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:29 #2
(med alle kabler menes: datakabel + powerkabel).
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:29 #3
Jeg var faktisk ude at købe 5 stk. så jeg prøver lige med en anden maskine... uden nogle hardiske slået til!
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:36 #4
Det du foreslog virkede ikke, noget der undre mig er at der kun er 3 af de små kabler! (mener de hedder switch\'s) kan det være det?
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:39 #5
hvaffor små kabler? Hvor går de fra og til?
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:40 #6
Er det alle de maskiner du har bygget der ikke vil boote?
Er det PC133 SDRAM du har? (burde kunne give fejlmeddelelse alligevel, men ikke boote helt).
Er der lys i de små lysdioder på bagpanelet? Der er fire lysdioder oven over hinanden bagpå som kan bruges til at diagnosticere POST fejl.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:42 #7
Prøv evt også forsigtigt at kortslutte de to poler der skal bruges til POWER ON i pin-rækken på bundkortet.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:44 #8
Øehm. Jeg kom lige til at tænke på: Du har vel monteret de to-leder kabler der går fra kabinettet? Der er en til POWER ON, en til RESET, en til Højttaleren (bruges ikke med dette bundkort), en til POWER-LED og endelig en til IDE-LED. Hvis ikke POWER ON ledningen er forbundet kan du selvfølgelig ikke starte... (nåe ja, det ku\' jo være...)
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:45 #9
ja jeg har bygget 5 ingen vil starte, der kommer ikke engang, lys, eller lyd når jeg trykker på power knappen. ja det er pc133 ram, men så vil den jo også starte hvis der var fejl, men blot komme med alarm.
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:47 #10
ja det er lige de små kabler jeg snakker om, jeg har kun 3 af dem, den ene H.D.D Led, Power LED (3 pins) og en noname 2 pins.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:48 #11
Der skal kun være to pins på power on. Prøv med en skruetrækker at kortslutte de to pins der hører til power-on (se den etiket der fulgte med bundkortet, hvor det er).
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:49 #12
Det er nok NoName kablet der er til power-on...
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 16:55 #13
jeg har sat de kabler som manualen siger!
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 16:56 #14
OK. Prøvede du med kortslutning af de to pins?
Du har tændt for en evt afbryder på bagsiden af maskinen?
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 17:04 #15
der er ikke nogen afbryder, jeg er ikke glad for kortslutning...! det er ikke mine bundkort...! ;-(

Min skoles! ;-(
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 17:07 #16
Når du bruger POWER ON kablet kortsluttes de to pins. Det er den måde ATX strømforsyningen får at vide at den skal tænde. Der er ikke nogen direkte forbindelse mellem strømforsyningen og knapperne på forsiden. Så hvis du bare kikker på det nævnte klistermærke og ser hvor de to power pins er kan du roligt kortslutte dem, f.eks. med en papirklip eller en skruetrækker. Der er ikke noget der kan bænde af så længe maskinen ikke kører og den kører ikke før de to pins er kortsluttet (kortvarigt).
Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 17:12 #17
det vil jeg lige prøve!, altså jeg skal bare lige kortslutte min noname kabel, med en clips el. andet og så prøve at smide den i igen? og så starte`?
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 17:14 #18
NEJ. Du skal ikke kortslutte kablet. Du skal bare lave en metallisk forbindelse mellem de to små poler på bundkortet hvor power-on kablet (det med to poler) skal sidde.

Avatar billede nt_guy Nybegynder
25. januar 2001 - 17:17 #19
hmm det er jeg ikke glad for... ! ;-/

hmm jeg tror jeg venter til en af de andre kyndige kommer, tak for hjælpen alligevel!
Avatar billede cstern Nybegynder
25. januar 2001 - 17:21 #20
Jamen, kan du så ikke gøre dette: Prøv at finde ud af hvor No-name kablet ender. Hvis den går til afbryderen (det gør den nok - jeg vil gætte på der ikke er en Reset knap på kabinettet) - så sæt den mellem pol 6 og 8 i rækken af pins. Nu skulle der ske noget. Se på den føromtalte etiket hvis du er i tvivl.

Og du sku jo ikke uddele points før skidtet virker...