Avatar billede martin_moth Mester
09. januar 2004 - 10:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Snap i 2D i 3D-tegning (Lås Z-aksen)

Jeg har en dwg hvor jeg har X-reffet en dwg ind (med streger tegnet i 3D)

Jeg vil gene tegne en PLAN streg (Z=0) i min dwg-fil, ved at snappe til nogle punkter i min X-ref.

Problemet er, at snapper jeg til min X-ref, får jeg snappet til en eller anden Z-kote, der ikke er nul. Naturligvis, X-reffen er jo i 3D.

Kan jeg ikke LÅSE Z-aksen, så jeg kun kan tegne i 2D - så når jeg snapper til min X-ref, så får jeg fat i X,Y-koordinaten, men ikke Z-koordinaten.

I MicroStation kan man sagtens låse Z-aksen til en bestemt værdi sådan som jeg ønsker det, men kan man i AutoCAD- hvordan?

Håber at I kan forstå hvad jeg mener...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. januar 2004 - 11:07 #1
Avatar billede martin_moth Mester
09. januar 2004 - 11:19 #2
F8-tasten har intet med mit problem at gøre. Det har det link du har sendt vist i øvrigt heller ikke. Øv øv :o(
Avatar billede clausgold Nybegynder
09. januar 2004 - 15:50 #3
Hvis jeg har forstået dig ret, så skal du bruge "Filtrering". Start LINE kommandoen, og tast nu .XY+ENTER. Snap så til punktet hvor du vil starte, og du vil så blive gjort opmærksom på at der mangler et Z-PUNKT (NEED Z). Tast så 0, og startpunktet er defineret. Og så fremdeles.

Claus
Avatar billede martin_moth Mester
09. januar 2004 - 16:11 #4
Netop!!!

Tak - det ville bare være lettere, hvis man som i MicroStation kunne angive, at uanset hvor man snapper så havner man i en bestemt Z-koordinat, fx. 0. Det kan man så slå til/fra som man ønsker - her skal man taste en hel masse for hvert snappunkt...

Hvis du har mod på det må du gerne forsøge dig med http://www.eksperten.dk/spm/449324

God weekend