Avatar billede bbrockie Nybegynder
27. december 2003 - 22:33 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Jeg vil mindske om detaljerne..

Hey folkens
Jeg har importeret et 3D object ind i 3D Max; men vil gerne have den til at indeholde færre detaljer (mindske om polygonerne). - Hvordan gør jeg det?

På forhånd mange tak! ;)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. december 2003 - 23:30 #1
Demo Polygon Reduction Plugin til 3d max: http://www.fileplanet.com/files/10000/11940.shtml

/per
Avatar billede olemunk Nybegynder
28. december 2003 - 08:24 #2
- eller hvis det skal være mere selektivt: Vælg i højremenuen >Modify >Polygon >vælg specifikke polygoner >Collapse.
Ole
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 13:30 #3
En anden mulighed er at bruge MultiRes modifieren. Den kan reducere antallet af polygoner procentvist ifht. oprindelige mesh. Den gør det algoritmisk og den resulterende mesh er ikke sådan til at arbejde videre på, men hvis du blot hurtigt skal have skåret ned til en low-poly model så er det en mulighed.

Håber det kan hjælpe.
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 13:34 #4
PS. Husk at ved MultiRes skal du først trykke på Generate så den gennemløber din mesh, derefter kan du stille på procenttallet.
Avatar billede olemunk Nybegynder
29. december 2003 - 07:18 #5
Til Hoejrup
Plugin'en PolyChop, som du henviser til, er til Max 2 og virker desværre ikke på hverken 5 eller 6.
Til osborne
MultiRes modifieren er nok den bedste løsning og man kan faktisk godt arbejde videre på den >Convert to Editable Mesh >Hold/Yes. -Eller har jeg misforstået?
Ole
Avatar billede osborne Nybegynder
29. december 2003 - 13:00 #6
Hej Ole.

Det er helt rigtigt det du gør - dvs. Convert to Editable Mesh. I Max 5 og 6 foretrækker jeg dog selv "Convert to Editable Poly" da modellerings værktøjerne i Max er noget mere udbygget til EP end til EM, men hvis du ikke skal modellere videre på objektet er det helt fint.

Det jeg mente med at den ikke sådan var til at arbejde videre på var at den resulterende mesh (see nemmest ved at toggle F4) normalt ikke bliver så "pæn og regulær" dvs. den er ikke sådan uden videre til at modellere videre på, men jo du har da ret .. man kan altid arbejde videre på det ved at kollapse stakken eller konvertere til EP/EM.

Godt nytår
Avatar billede osborne Nybegynder
29. december 2003 - 13:14 #7
Lige et par ting til:
- I Max under tools -> more, kan du finde en utility der hedder Polygon counter der hurtigt tæller polygonerne op i den resulterende mesh. God hvis du f.eks. har et "budget" dvs. maksimalt af polygoner som du må bruge i dit projekt.

- Hvis du skal/vil arbejde videre på din model efter at du har kørt en MultiRes (husk også at eksperimentere lidt med vinklen i MultiRes), og konverteret til EP eller EM, så gør du det i sub-niveauerne dvs. på vertex, edge, face eller polygon niveau .. med værktøjer som collapse, delete, weld, osv. indtil du er tilfreds.

- Husk at når du først har konverteret til EM eller EP kan du ikke komme tilbage til din oprindelige mesh, så det kan være en god ide at gemme en kopi af originalen indtil du er tilfreds med din konverterede model.

Håber det kan hjælpe dig
Avatar billede bbrockie Nybegynder
30. december 2003 - 18:16 #8
Hej igen folkens
Mange tak for hjælpen allesammen ;)

Jeg prøvede at downloade PolyChop; men som olemunk siger så virker den ikke med den nye udgave af 3DMax. - Jeg har også forsøgt med 3D Browser Pro's plugin der vist nok hed Polygon Cruncher; men den indlæser 3D modellerne helt forkert af en eller anden grund

Jeg er stadigvæk lidt af en noob når det kommer til at arbejde med 3D. Vi har 3DMax6 på min arbejdsplads; men jeg har ikke brugt den til andet end at lave simple objecter og flyve et camera over min timeline.

Kunne i prøve at skære det sådan lidt ud i pap for mig? - Jeg er ikke vant til at bruge 3DMax, så jeg har lidt svært ved at finde runt i menuerne endnu. Hvor finder jeg MultiRes modifieren?

Endnu engang mange tak for hjælpen :)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
30. december 2003 - 18:21 #9
Jeg tror jeg har fundet den rigtige. - Skal jeg ind under "Modifiers -> Mesh Editing -> MultiRes" ?

Den funktion er af en eller anden årsag disabled. Jeg har converteret modellet til Editable Mesh som i foreslog.

Kan det være fordi jeg har grupperet alle objecterne sammen?
Avatar billede osborne Nybegynder
31. december 2003 - 00:00 #10
Hej bbrockie.

Inden du gør det på det objekt du har importeret så vil jeg foreslå at du lige laver en lille test først, så du bliver fortrolig med MultiRes, F.eks. således:
(1) Start Max (eller vælg File > Reset inde fra Max)
(2) Vælg (ovre til højre), Create > Box, .. tegn en box og sæt antal segmenter fil f.eks. Length Segs = 3, Width Segs = 3 og Height Segs = 3
(3) Deselect din box creation ved at højreklikke et tomt sted i viewporten
(4) Tryk F4 for at se segmenterne i din box
(5) Højreklik boxen og vælg Convert to Editable Poly
(6) Ovre under modify ("regnbue ikonet") i Modifier dropdown listen og vælger MultiRes (den er et stykke nede i listen under OBJECT-SPACE MODIFIERS)
(6) Under MultiRes parametre trykker du på knappen [Generate] .. så vil Max se på boxens opbygning og gøre klar til at du kan stille på procenten
(7) Skru ned på Vert Procent til du synes at det er tilstrækkeligt, og ikke deformere dit objekt for meget. I tilfældet med en simpel box kan du skrue ret langt ned inden det ikke længere ligner en box.

Hvis du så derefter vil arbejde videre på objektet er det en god ide at kollapse det eller konvertere det til Editable Poly. Det gør du f.eks. ved igen at højreklikke boxen og vælge Convert to Editable Poly.

Nu har du en reduceret Mesh i dette tilfælde på en simpel box.

I tilfældet med en importeret mesh gør du det samme. Og det kan også godt lade sig gøre når du har grupperet det hele sammen, så arbejder du blot på gruppen istedet for på det enkelte element.

Jeg tester lige i Max 6 ... det virker fint (huskede du at trykke på Generate knappen efter du har valgt din MultiRes?)

Håber det kan hjælpe dig.
Avatar billede osborne Nybegynder
31. december 2003 - 00:08 #11
Forresten bbrockie, du skriver at du har lidt svært ved at finde rundt i menuerne i Max. Det er forståeligt, der er rigtig mange ;-) Hvis du har tid og lyst vil jeg forslå at du ser på www.3dbuzz.com, melder dig ind og ser på deres online Max video tutorials. De gennemgår hele Max interfacet, .. og så er det gratis (når du har logget ind finder du videoerne under Downloads i deres menu ude til venstre). Har ihvertfald givet mig en masse hints til Max.
Avatar billede olemunk Nybegynder
31. december 2003 - 10:21 #12
Dit oprindelige problem, at reducere polygonantallet er reelt nok. Men det er et spørgsmål om kvalitet kontra håndterlighed eller mobilitet i forhold til andres PC konfigurationer. Der er grænser på begge sider. Min personlige erfaring er, at det betaler sig at vælge kvalitet (mange polygoner). Hvis problemet er din egen PC, så opdater
1) dine RAM blokke. 2) Dit grafikkort. 3) Dit Bundkort. I den rækkefølge.
Godt Nytår.
Ole
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. december 2003 - 17:37 #13
Endnu engang mange tak for hjælpen folkens! :)

osborne: Det var i hvertfald hvad jeg kan kalde pædagogik! - Jeg vil prøve dit forslag så snart jeg kommer på kontoret igen :o)

olemunk: Det er ikke PC'en der er for langsom, tværtimod. Jeg skal bruge modellerne til et spil vi er i gang med, så hver "overflødig" polygon må væk for at få øget om fps'en :)
Avatar billede olemunk Nybegynder
31. december 2003 - 18:09 #14
OK. Jeg er arkitekt og laver primært arkitekturmodeller og ditto animationer, hvor kravene til opløselighed er høje.
Med hensyn til spilteknologi, har jeg bemærket, at de nye "spilmaskiner" kan mere, end man umiddelbart tror.
Jeg mener, at man skal forholde sig kritisk til den hævdvundne ide om, at spil skal være så "lette" som muligt. Spilfolket har formentlig de kraftigste PC'ere af alle.
Det er kvaliteten, der sejrer i sidste ende. Eller er det for højrøvet at tro.
Ole
Avatar billede osborne Nybegynder
11. januar 2004 - 03:10 #15
Håber det lykkedes for dig .. og er vældig nysgerrig efter at høre mere om det spil på et tidspunkt :-)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
06. maj 2004 - 15:56 #16
Mange tak for hjælpen folkens. Jeg har dog droppet at gå ned i polygoner på objecterne; men har i stedet for fået en kammerat til at tage sig af 3D modelleringssiden af spillet hvor han laver alt bunden af :)

Jeg har dog hentet video'erne fra 3dbuzz som jeg helt klart vil sætte mig ind i, i den nærmeste fremtid. Mange tak for det link :o)