Avatar billede abrjonline Nybegynder
17. december 2003 - 15:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til lidt 3dsm, hvordan man laver dybte i billeder

Hej
Jeg sidder og er ved at lave et billede i 3dsm r5 hvor i der skal indgå en Pool. Men problemet er at jeg ikke kan finde ud af at lave poolen nede i jorden så det ser ud som om at det er en pool, Gulvet kommer altid til at gå over hullet til poolen kan jeg skærer et hul i en "Box" på nogen måde???? Eller hvad kan jeg gøre og hvordan kan jeg gøre....

Mvh
Andreas Jensen
Avatar billede overchord Nybegynder
17. december 2003 - 15:42 #1
mesh edit -> Extrude
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. december 2003 - 16:30 #2
Nu sidder jeg ikke lige med 3dsMax her, men du skal lave en box som har pool'ens størrelse. Så lægger du den der hvor den skal være i "gulvet", og derefter trækker du boxen fra "gulvet" ved hjælp af "boolean".

Hvis du ikke kan finde funktionen, må du lige sige til, så finder jeg den til dig.
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. december 2003 - 17:29 #3
Du kan også modellere den selv, ved hjælp af en box. På 3dmaxer har de en dansk tut til hvordan man box modellere. Så kan du også lave den lidt fansy, da de fleste pools jo ikke bare en et stort hul ;)

Boolean finder du under Create i dropdownmenuen vælger du compound object.
Avatar billede ondemor Nybegynder
17. december 2003 - 18:28 #4
En lille advarsel: Boolean er en funktion der har været med lige fra starten 3ds Dos, men af en eller anden grund at ham aldrig forstået at lave denne beregning stabil. Så derfor når du har brugt Boolean er det en rigtig god idé hvis du sammenstyrter (eng.: collapse) dit objekt, efter du brugt boolean
Avatar billede osborne Nybegynder
27. december 2003 - 10:27 #5
Der er flere måder at gøre det på .. men den måde jeg ville gøre det var at lave boxen om til editable poly og så lige "trykke" et hul ned der hvor poolen skal være. Fremgangsmåden ville være:
(1) Tegn en box, det har du allerede gjort, men sørg for at den har en del segmenter (length segs, width segs ..). Truk på F4 så kan du nemmere se dine segmenter.
(2) Højreklik boxen og Convert to Editable Poly
(3) Gå ind i modify (regnbue ikonet) og aktiver Polygon
(4) Med musen (og crlt tasten) vælger du nu de polygoner i boxen som skal være bassin, de bliver så markeret røde.
(5) Højreklik dem og vælg det lille ikon i menuen til højre for extrude og sæt Extrusion Height til noget negagtivt.

VOILA! så skulle du have en god start til et bassin. Håber det kan hjælpe dig.
Avatar billede abrjonline Nybegynder
28. december 2003 - 03:14 #6
det var en meget stor hjælp osborne men når jeg skal til at lave dybden er der kun 4 * 4 firkanter jeg kan skifte højde på kan det ændres så jeg får flere valg muligheder og kan der evt gøres noget så min pool ikke bliver hent 100% firkantet men lidt rund i hjørnerne osv???
Avatar billede abrjonline Nybegynder
28. december 2003 - 03:23 #7
Og når jeg har lavet de forskellige ting flyder min texture bare ud i farver man kan ikke se min texture mere!
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 12:44 #8
Hej igen. Du mener at der kun er 4x4 polygoner på den side af boxen hvor du vil lave hullet? Det er der flere måder at rette på. Du kan før du laver den om til Editable Poly dvs. før (2) ovenfor, stille på antallet af segmenter (antallet af length og width segmenter stiller du på ved at vælge boxen og så gå ind under modify (regnbue ikonet) og stille lidt på de parametre. Dvs. ikke selve længden og bredden men antallet af segmenter.

Efter du har lavet den om til Editable Poly kan du ikke længere stille på antal segmenter og så skal du også gøre lidt ekstra for at få din textur til at passe igen .. til gengæld for du med Editable Poly alle muligheder for at ændre på formen af din pool, eller hvad objekt du kunne være ved at lave (f.eks. modellering af et ansigt vil typisk ske i Editable Poly).

Noget andet du kan gøre (hvis du allerede har lavet det til en Editable Poly) er at sige at måske er nok med 4 * 4 segmenter i første omgang og så blot flytte nogle af linierne lidt ud til "kanten" så der hvor hullet skal være bliver større. Det kan du gøre således:

(11) Vælg din Editable Poly box, og tryk F4 for at se segmenterne
(12) Gå ind i modify og vælg Edge
(13) Med musen klikker du nu et sted på næst yderste kant (et lille skykke skulle så blive markeret rødt)
(14) I modify trykker du så på Loop knappen (og hele kanten bliver markeret)
(15) Tryk så Select and Move knappen (øverst i Max), og flyt kanten lidt ud
(16) Gør det samme med de andre kanter, indtil du er tilfreds
(17) Nu skulle du kunne gå videre fra punkt (4) ovenfor

Det med blød kant og textur kommer vi tilbage til, se lige om du kan få dette til at virke.

PS. Stort spørgsmål du har stillet, håber du kan få det til at virke :-)
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 12:56 #9
... forresten .. efter du har lavet (16) så husk at gå ud af "Edge mode" igen. Det gør du ved at vælge Edge igen ovre i Modify.

Noget helt andet: der findes nogle super-gode (og gratis) video tutorials om Max, som jeg på det varmeste kan anbefale. Der er kurser i en række programmer bl.a. Max. Se: http://www.3d-buzz.com

Det kræver at du melder dig som medlem, men det er gratis. Når du logger dig ind får du et menupunkt som hedder "Downloads" der kan du finde alle disse videoer til download.
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2003 - 12:57 #10
Avatar billede geek Nybegynder
30. december 2003 - 22:29 #11
For at få din texture til at virke ordentligt skal du smide en "uvw map" modifyer på dit object...
Avatar billede geek Nybegynder
30. december 2003 - 22:34 #12
Forresten en fed side osborne!!
www.3dbuzz.com altså...
Avatar billede osborne Nybegynder
31. december 2003 - 00:23 #13
Abrjonline: Det med texturen, og som geek siger brugen af UVW Map modifier, kan du få en lidt dybere forklaring til hvis du vil have det. Men det kunne være fedt først at høre om du fik modelleringen til at fungere?

Geek: Ja ikk' .. jeg faldt over den 3Dbuzz site for et par måneder siden. Det er utroligt så mange gratis videotuts de har lavet, og de har endda gratis undervisning på nettet med opgaver og det hele. Det mest imponerende er at det er gratis synes jeg.
Avatar billede abrjonline Nybegynder
02. januar 2004 - 01:41 #14
Jeg er desværre på ferie men kommer på den nærmeste computer med 3dstudio max på lørdag osborne har du en email adresse man kan kontakte dig på evt via msn eller noget?
Avatar billede le_bon Nybegynder
13. juli 2004 - 18:29 #15
Er du kommet hjem fra ferie?
Avatar billede abrjonline Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:37 #16
ja sorry men har formateret så har ikke 3dsm mere! vare time version og kan ikke installes igen don't know wny