Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 20:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Metatags og søgeord

Jeg har lige siddet og prøvet at lave nogle metatags og <title>s til min hjemmeside, ud fra nogle råd jeg fik i følgende spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/437869

Jeg ville høre om jeg kunne få nogle kyndige til at gennemse det jeg er kommet frem til ( på www.abatranslation.dk ) og komme med synspunkter og kritik.

Jeg har nogle konkrete spørgsmål:

1. Skal man i metatags bruge koderne for æ, ø og å, eller skal man bare skrive det normalt (fx hjælp vs. hj&aelig;lp)?
2. Er det en fordel for min side at bruge robot/all, eller er det bedre kun at bruge index.html siden?

Kanske der kommer flere spørgsmål som responsen dukker op :)

Håber I gider hjælpe!
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 20:30 #1
1. du bør generelt undgå æ,ø og å da en del søgebotter vil få problemer med dem. Er de en absolut nødvendighed, bør du lave særlige sider til disse.

2. det er fuldstændig ligemeget, det har ingen bæring på hvor godt du kommer med.

Her er hvad du bør gøre.

1. Søgeordsanalysen er meget vigtig, vælger du de forkerte søgeord, kommer du nok med, men det giver ingen trafik. På http://www.joyzone.dk/sw303.asp kan du teste om dine valgte søgeord faktisk bruges og få nogle eksempler til hvad du ellers kunne vælge. Husk også at kontrollere de enkelte eksempler om du kan opnå realistiske placeringer på disse søgeord.

2. Indhold er meget væsentlig. uden indhold ingen placering. Lad dit indhold tage udgangspunkt i de valgte søgeord/sætninger. Lav gerne (mindst) en side pr søgeord.

3. Links er vigtige, især for google. Jo flere links du kan skaffe til din side jo bedre placering kan du opnå. Du kan her http://www.marketleap.com/publinkpop/default.htm kontrollere din placering mht antal links i de forskellige sider. Gode links er links der kommer fra sider der er godt placeret i google og som handler om et samme som din side. især hvis du kan opnå at dine søgeord findes i den aktive del af linkteksten på de sites der linker til dig.

4. de interne links er også vigtige. alle dine sider skal kunne nås med max 3 klik med musen og alle dine sider skal have mindst 3 links der peger på dem. En side der kun har et link er ikke vigtig.

5. optimering er selvfølgelig også vigtig. det er optimerings råd du har fået i det spørgsmål du linker til i starten, og jeg har ikke fået læst igennem om det er gode råd, men deg gør jeg herefter.

Det var lidt af det, jeg kikker på om du skal have mere med
Avatar billede Slawomir Seniormester
16. december 2003 - 20:37 #2
-
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 20:44 #3
Det ser rimeligt fornuftigt ud de råd du har fået i det sprm du linker til. her som jeg forstår det.

1. Søgeord i title tag
2. søgeord i overskrifter (brug H1 taggen og styr udseende med css. Søgemaskiner opfatter H1 som en overskrift og dermed vigtig, underoverskrifter sættes som H2, H3 H4 osv)
3. Søgeord i sideteksten. Alle søgeord skal stå sideteksten, ellers skal de ikke stå andre steder.
4. søgeord i den aktive del af hyperlinks. Dette er meget vigtigt og dette punkt kan man diskutere om ikke skal placeres som nr 2.
5. søgeord i Alt tags, title attributter, kommentare, filnavne, biblioteksnavne osv osv.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 20:53 #4
Vil det sige at det jeg har lavet indtil nu er mere eller mindre ubrugeligt?

Fordi:
1. Søgeord i title tag - de er vel ok på alle siderne på abatranslation.dk, ikke?
2. Har ingen overskrifter overhovedet!
3. Alle søgeord (det jeg tolker her som det man sætter i metatags!) er at finde i den læsbare tekst (det er det du mener med sidetekst, ikke?), så det er vel også ok?
4. Hvordan gøres dette? Forstår ikke helt....
5. Har ingen alt tags o.l....

Alt i alt mangler jeg 3 af punkterne (2, 4 og 5) - er disse punkter 'altafgørende' eller ville det kunne gå med de 2 jeg har opfyldt? (hvis altså jeg har gjort det godt nok!)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 20:54 #5
burgerking>> kommentar ikke forstået?!?!
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 21:05 #6
Det du har lavet indtil nu er ikke ubrugeligt, men du kan sagtens gøre mere.

1. det håber jeg, kontroller selv. Du bør generelt kun optimere hver side til få søgeord, heldst kun et ord pr side, og så bliver det jo let at kontrollere. Jo flere søgeord pr. side, jo mindre virkning. mange søgeord fortynder virkningen

2. det bør du, udseende kan du styre med css. Overskrifter er vigtige da de fortæller søgemaskinen hvilke ting der er vigtige, dette bør du udnytte.
3. Det håber jeg, kontroller selv, med kun et søgeord pr side, er det let at opnå.
4.¨en optimeret kode for et link kunne se således

<a href="http://søgeord_her.htm" title="søgeord her">dette er den aktive del at hyperlinkteksten, søgeord her.</a>

her er der søgeord i både filnavnet, i title attributten og i den aktive del af linkteksten

5. Det bør du. Dine alt tags skal være sigende, men heldst indeholde søgeord.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 21:32 #7
Ok - jeg er helt ny indenfor det her område, så jeg håber det er ok, at jeg vader lidt rundt i det....

1. Title tags: a) bør bestå af så få ord som muligt
              b) skal beskrive den aktuelle side man er inde på
              c) behøver ikke bruge de eksakte ord der står i sideteksten

2. Overskrifter: a) kan bruges til at fremhæve enkelte ord i sideteksten (men ikke så det kan ses af brugeren - det er kun søgemaskinen der lægger mærke til det). Fx. 'har du brug for en <h3>oversættelse</h3> så skriv', hvor h3 så er indstillet i css til at være nøjagtig som resten af teksten - korrekt?

3. Søgeord i metatags:  a) bør kunne være et pr side hvor muligt
                        b) bør ikke indeholde æøå (men da det mest søgte ord indenfor mit firmaområde er 'oversættelse' er jeg jo nødt til det på de danske sider - skal der her bruges kode-æøå eller alm. æøå?)

4. Søgeord i aktiv del af hyperlinks: Den forstår jeg stadig ikke helt! Kan jeg få dig til at lave et eksempel med et af menulinksene fra min hjemmeside?

5. Alt tags, title attributter, kommentarer: a) bør benyttes hvor muligt (fx ved alle links og billeder). Når du skriver kommentarer, mener du så <--? Bruger søgemaskinerne også kommentarer når de gennemgår sider for søgeord?

Er ovennævnte punkter rigtigt forstået?

Jeg er virkelig glad for du gider hjælpe, bufferzone - er også villig til at smide flere point i kassen, jeg var bare ikke sikker på hvor meget og brugbar hjælp jeg fik !
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 21:45 #8
1. det første ord bør være søgeorder. se f.eks. denne side http://www.bufferzone.dk/webpromotion.htm der er optimeret til ordet webpromotion

2. ja det kan de for så vidt godt, men det bedste er at man bruger dem som overskrifter først i sideteksten og ved underafsnit. I det heletaget er det væsentligt at de vigtige ting står først

3. ja

4. menulinks er dårlige til dette. se på http://www.bufferzone.dk nederst i venstre hjørne hvor du kan finde linket til siden jeg nævner i punkt 1 søgeordet er webpromotion, derfor er linkordet webpromotion og ikke f.eks "her" i klik her.

alt tags ved billeder, title attributter ved links (se eksempel). Kommentare er <-- og disse kan bruges til at højne tætheden af et søgeord, brug dem forsigtigt.

Normalt er optimering er iterativ process. Du laver dine ting, venter på at du kommer i maskinen, laver så lidt mere og ser om du forbedre placeringen osv, osv.

Prøv i google at søge med ordet webpromotion i google for danske sider, så kan du se hvad det gerne skulle ende med
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 21:57 #9
ok - det vil sige at jeg prøver mig frem ud fra de guidelines, der er givet i dette og det spørgsmål jeg refererede til tidligere!

Det vigtigste lige nu, det er at jeg ikke laver noget der får søgemaskinerne til at bandlyse mig, hvilket jeg har hørt ofte sker ved brugen af forkerte søgeord/metatags - hvad ser du som det vigtigste, når man taler om at undgå søgerobotternes vrede?

Lige en ting til - inde på www.bufferzone.dk er det, så vidt jeg lige kan se, kun din forside der har metatags (content og description) - vil du tilråde det eller er det en smagssag?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 22:03 #10
Der er flere ting der kan få dig bannet. tekst med samme farve som baggrunden, tekst med meget lille størelse for at nævne et par få. Generelt gælder det om at bruge reele ting, søgemaskinerne er ude på at give deres brugere de oplysninger de søger, hvis dine sider giver brugerne gode oplysninger for dine valgte søgeord, skulle der ingen problemer være.

Hvis du kikker på de sider der linkes til nederst i venster hjørne afforsiden vil du se meta på alle disse sider, men da meta ikke betyder det ståre er det ikke væsentligt. Det vigtige at at sørge for at sidernes indhold står tidligt i koderne og at derer et afballanceret forhold i søgeordene og at indholdet er godt
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 22:05 #11
ok - jeg kigger på det! Tak for hjælpen
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2003 - 22:08 #12
selv tak, vend tilbage hvis du får brug for mere, det eret stort emne og der er nok attage fat på
Avatar billede sn2002 Nybegynder
16. december 2003 - 22:28 #13
lige en sidste ting: ang æøå i metatag - når det nu skal være, skal det så være kode-æøå eller alm?
Avatar billede Slawomir Seniormester
16. december 2003 - 23:59 #14
sn2002 >> det ved jeg godt, jeg vil bare gerne have linket :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. december 2003 - 00:12 #15
Hmmm det ved jeg faktisk ikke, det må jeg lige undersøge og vende tilbage med. I yderste koncekvens ville jeg gøre begge dele, idet du skal være opmærksom på at du ikke må have to sider med samme indhold, det straffes nemlig