Avatar billede black-bird Nybegynder
02. december 2003 - 10:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

udskriv et 3d opjekt set fra forskellige vinkler??

Hej....
Er der en der kan fortælle mig hvordan jeg udskriver et 3d opjekt set fra forskellige vinkler??
Avatar billede sorensfar Nybegynder
02. december 2003 - 12:05 #1
Hvilket program? Er objektet lavet i solids ell. surfaces? Skal det være med eller uden "farve"? Skal det være nogle bestemte vinkler? Skal det være på samme papir? Skal det gemmes?
Avatar billede black-bird Nybegynder
02. december 2003 - 12:20 #2
Det er AutoCAD 2002, det er lavet i solids, det skal være uden farver, det skal ses fra SW Isometrisk view, top, venstre, og højre, det skal være på samme papir og må grene kunne gemmes........
Avatar billede sorensfar Nybegynder
02. december 2003 - 13:51 #3
OK - Du kan få en quickguide, der vil kunne bringe dig frem til en udskrift, men hvis du skal have forskellige stregtykkelser/ -typer, målsætninger, objekterne sat på linie, i et bestemt målestoksforhold, skjulte linier i nogle af afbildningerne og måske tegningsrammer o.s.v., skal du nok på kursus eller have MANGE råd herinde :-)

Men altså:
Start med at oprette et lag, du kan kalde for Vport (Viewport) - derefter vælge et layout (faneblad nederst på skærmen), højreklikke på samme faneblad og vælge Page Setup, vælge din printer og dit papirformat og sige OK (afhængig af dine indstillinger i ACAD, får du nu måske en ramme med dit objekt i, vist på skærmen, hvis det er tilfældet, så: "erase" og klik på rammen!) - derefter højreklikke på en toolbar og vælge View fra listen (hvis du ikke allerede har din View toolbar fremme).
Sørg for, at du står på "Layoutsiden" og du har valgt Vport-laget, så er du klar.
Skriv nu "Mview" og så "4" og "f" (giver dig 4 lige store vinduer på siden)
Dobbeltklik i øverste venstre vindue. Vælg (F.eks.) Front View, fra din View toolbar og derefter Zoom og f.eks. o.5x - Klik i øverste højre vindue, vælg Left View og zoom 0.5x - Nederste venstre vindue, Top View, 0.5x - Nederste højre, SW Isometric View, zoom så det ser godt ud.
OK, men vi er ikke færdige, videre:
I ét vindue af gangen, skriver du nu "solprof", svarer "all", når du bliver bedt om at vælge objekter, og derefter bare OK til resten.
Når du har gjort det i alle vinduerne, kigger du i dine Layers (rulleliste oppe for oven på skærmen), og ser at der er oprettet 8 nye lag, 4 der begynder med PH-??? og 4 der begynder med PV-??? - Vælg ét af PV-lagene som current, rul listen ud igen, og frys (freeze) alle andre lag end dem, der begynder med PV.
Og så, værsgo' at skrive ud - og så kan du selv lege videre med de muligheder, der iøvrigt er (se øverst)
Go' fornøjelse :-)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
02. december 2003 - 14:00 #4
Hov, glemte lige at sige, at når du er færdig med "solprof"-proceduren og inden du begynder at vælge og fryse lag, skal du lige tilbage i "paperspace" (de andre ting, har været udført i "modelspace") - Enten dobbeltklik et sted uden for de fire vinduer, eller du kan helt nederst på siden, i din statuslinie, trykke på h.h.v. model eller paper, for at skifte imellem disse.
Avatar billede black-bird Nybegynder
02. december 2003 - 14:17 #5
Mange tak for det..... jeg ved der er en letter måde for jeg har gjort det før men dette virke så mange tak.....