Avatar billede dkoy Nybegynder
27. november 2003 - 10:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Styre lokal brugers rettigheder.

Hej

Jeg er ved at lave en maskine klar til gæster i firmaet, og der vil jeg gerne kunne styre ALT. Det kan jeg faktisk også, men problemet er at det jeg gør "slår igennem" på alle konti lokalt på maskinen.

Jeg har i en MMC tilføjet "lokale brugere og grupper" og "brugerkonfiguration". I brugerkonfiguration kan jeg styre alt som jeg gerne vil. Fjerne ikoner fra skrivebordet, låse de forskellige programmer m.m. men jeg kan ikke finde ud af at få det til at gælde for kun 1 enkelt konto. Jeg kan ikke se at man har muligheden for det.

Nogen der ved hvordan man lige for det til at gælde en enkelt konto?

Mvh
Steen
Avatar billede vistodk Nybegynder
27. november 2003 - 11:01 #1
det gælder den ene konti.. brug lokale policys til at rette det til på i stedet.

Opret en "gruppe" og meld de "gæster" ind du vil have skal benytte de opsætninger.. apply den local policy til den brugergruppe
Avatar billede dkoy Nybegynder
27. november 2003 - 11:33 #2
Jeg kan ikke se at man har nogen mulighed for at "apply" noget til de enkelte grupper. Den her maskine skal også kun være i workgroup. Jeg ved ikke om det gør en forskel at den ikke er i domæne?
Avatar billede krasmussen Nybegynder
27. november 2003 - 18:58 #3
Når du har oprettet gruppen og tilføjet brugere, kan du referere til gruppen i local policy (start - kør - gpedit.msc)
Avatar billede dkoy Nybegynder
28. november 2003 - 10:55 #4
Okay, jeg tror jeg har fundet ud af hvad i mener. Det man kan med de grupper man laver er meget begrænset. Det er i den øverste del i group policy edtitoren. Det er computerkonfigurationen. Den anden del er selve brugerkonfigurationen, og det er der man har alle de spændende muligheder for at styre selv de mindste detaljer, så som hvilke programmer der må eksekveres m.m. og her kan jeg ikke se at man kan refere til hverken grupper eller brugere. Er dette korrekt?
Avatar billede krasmussen Nybegynder
28. november 2003 - 19:58 #5
Ja, politikkerne (loakalt) gælder for brugere - altså generelt for alle "ikke-administratorer". Bemærk også at politikkerne slårigennen i den viste rækkefølge - det betyder, at computerpolitikken overruler brugerpolitikken
Avatar billede dkoy Nybegynder
05. december 2003 - 10:42 #6
Det kan åbenbart ikke lade sig gøre med en stand alone maskine (workgroup) - den skal åbenbart være medlem af et 2000 domæne og så køre active directory for at kunne styre alt dette for den enkelte bruger. Min løsning har været at lukke maskinen ned fra en anden maskine - lidt besærligt men det fungerer.
Avatar billede dkoy Nybegynder
05. december 2003 - 10:42 #7
Jeg lukker.