Avatar billede dakinenexus Nybegynder
11. januar 2001 - 09:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

TNSNames.ora/ Listener.ora

Hej.
Er der en, der kan hjælpe mig med at få lidt mere overblik over hvilke filer, der gør hvad, og hvordan de egentlig hænger sammen.

Jeg ved, at LISTENER´en (når den ellers er startet op) står og lytter på en port efter client requests og sørger endvidere sørger for enable en database-process og lukke forbindelsen ned igen.
Men hvor kommer TNS så ind i billedet. Så vidt jeg ved, modtager TNS username, password
og Service Name fra kilenten. Men hvis dette så er iorden, kalder TNS så LISTENER\'en eller hvordan? Har TNSnames filen overhovedet noget at gøre med LISTENER filen?

Der må være en, der ment kan svare på det.

På forhånd tak
Henrik
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2001 - 21:59 #1
Hej Henrik

Listener-filen definerer, hvilke services, maskinen stiller til rådighed: Standard LISTENER og, hvad man ellers har på en database (server) maskine.

Tnsnames-filen indeholder definitionen på de enkelte services: Maskine de ligger på, port man kalder, protokol, navn på database-instans.

Tnsnames-filen bruges både på server og klient. Den bruges af fx Net8 som en slags telefonbog.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
12. januar 2001 - 00:00 #2
Jeg kan godt lide den med telefonbogen!!! :-)

TNSNAMES: Istedet for at skulle skrive port, maskine og database(SID) hver gang, laver man en samlet betegnelse for dem alle(også kaldet alias eller servicename).

Så ja. i TNSNAMES.ORA skriver du hvilken listener du vil connecte til, ved at specificere et port nummer!
Du kan lave flere listenere, som lytter på forskellige porte og måske andre databaser.

Listeneren lytter, som du selv siger, på de porte du skriver i listener.ora og vil så når man forsøger at connecte, finde en ledig port og skabe forbindelsen via den. Du kan herefter lukke din listener uden at allerede connectede forbindelser vil ryge af. Kun nye vil blive afvist!
Dette gælder dog ikke, hvis du bruger USE_SHARED_SOCKET eller connection manager!!!

Disse håndtere dine connections på en lidt anden måde( bruger kun en port)!
Så hvis disse bruges, vil alle forbindelse ryge, hvis du lukker listener eller CMAN!

Bare et par ekstra fif :)
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
15. januar 2001 - 12:42 #3
Til pnielsen.

Jeg kan ikke rigtigt forstå, at på en eller anden er dit svar kommet til at stå som afvist !!
Jeg ved ikke hvorfor.
Det er stemplet den 12/01 00:00:49 som afvist, men jeg har først lige set svaret nu her den 15. ???

Henrik
Avatar billede pnielsen Nybegynder
15. januar 2001 - 19:42 #4
Går nok... bare det virker!  ;-)