Avatar billede jones_net Nybegynder
17. november 2003 - 14:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Timeout på NAT

Hejsa

Vi har et 10.x.x.x net der er NAT'et i en Watchguard VClass 80 FireWall.
Det virker fint, på nær i et økonomiprogram der hedder SAP. Her bliver forbindelsen lukket efter et par minutter uden aktivitet.
Jeg har prøvet at installere på en maskine, som sidder på et offentligt IP-nummer, og her kommer timeouten ikke.

Vi har lige fået ny FW, og problemet er først kommet efter dette skift.

Er der en timeout på NAT'en, og er der mulighed for at forhøje denne timeout?

Eller er det noget helt andet, der er galt?

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. november 2003 - 14:02 #1
vores maskiner kobler op imod nogle offentlige maskiner på Internettet...

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. november 2003 - 15:13 #2
Det er muligt at du skal have forwarded en port i firewallen. Men hvilken port, skal du hører firmaet om.
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. november 2003 - 15:20 #3
Vi har åbnet for to porte, som foreskrevet i manualen. Disse porte er åbnet både for 10-nettet og 130-nettet.
Den eneste forskel i opsætningen er at 10-nettet bliver dynamisk NAT'et, så det må være dér problemet ligger...

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. november 2003 - 15:29 #4
Det burde ikke betyde noget, så længe leasingen ikke ophører.
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. november 2003 - 15:47 #5
men hvor længe varer denne NAT lease? og er det muligt at sætte tiden op på en sådan?

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. november 2003 - 15:55 #6
Er typisk en uge.

Jeg tror ikke det er dit problem. Det er højest sandsynlig din firewall.

Prøv at forwarde de 2 porte direkte til den interne IP på den maskine du bruger programmet på. Så portene ikke står åben til alle IP'er.
Avatar billede jones_net Nybegynder
18. november 2003 - 08:13 #7
Godmorgen

Problemet er bare, at det drejer sig om 150 klasserums-PC'er med 10-numre.
Så er det vel ikke så let at forwarde til bestemte IP'er...

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
18. november 2003 - 08:24 #8
Hmmmm Underligt

Hvad siger det firma der har leveret Programmet.

I sidder ikke bag en Web Proxy??????
Avatar billede jones_net Nybegynder
18. november 2003 - 13:35 #9
Firmaet har endnu ikke svaret på min mail, så derfor prøvede jeg her.

Vi sidder bag en web proxy, men den kom først op i aftes, så problemet var der før proxyen...

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
18. november 2003 - 14:14 #10
Web Proxy skal vist sættes op i programmet, med den rigtige port. 80 eller 8080 eller hvad i nu bruger.

Men hvad der lige sker med det andet ved jeg sku ikke. Hvis i har åbnet de porte som i har fået besked på, ja så burde det virke. For der er ikke mangen tvivl om at det er i Firewall/Nat det går galt.

Prøv at afvente support fra firmaet, eller prøv at ringe til dem.
Avatar billede jones_net Nybegynder
18. november 2003 - 14:50 #11
ja, der er jo ikke andet at gøre...
Men tak for hjælpen, nu er jeg da sikker på, at jeg havde fat i den rigtige ende af problemet:-)

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
18. november 2003 - 14:56 #12
Velbekomme.

Håber i får det til at virke.