Avatar billede ulricho Novice
13. november 2003 - 12:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændring af opbygning af DXF fra DWG

Hvis man starter med at tegne en lodret streg i AutoCad og derefter en vandret. Bliver DXF-filen så den samme, som hvis man havde startet med den vandrette streg og derefter den lodrette?

Sagt på en anden måde: Kan man på nogen nem måde påvirke opbygningen af DXF-filen, når man skriver til den fra DWG?

Spørgsmålet kommer, fordi en CNC-maskine skal bruge DXF-filen. Den vil altid som udgangspunkt starte samme sted!
Avatar billede zerohero Nybegynder
14. november 2003 - 09:20 #1
Da DXF filer er ASCII filer (tekst-baseret), kan du aaben dem i en hviklen som helst tekstbehandlings program og laese vertex-listen og face-listen. Du kan endda aendre dem og indlaese dem i AutoCad igen. WOW :))

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede ulricho Novice
14. november 2003 - 09:56 #2
Den har jeg luret, men det ligger op til manuelt arbejde, og det er ikke godt. Jeg håber, at man kan finde en løsning inde fra AutoCad, idet vi allerede her ved, hvad det er den skal kunne!

Det vil også være noget bøvlen at gøre manuelt!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
20. november 2003 - 14:10 #3
Svar på det første: Nej! Alle komponenter i Autocad får tildelt et unikt nr. (en "handle"), efterhånden som de bliver tegnet. Og så vidt jeg ved bliver det hele vist i nummerorden i DXF filen. Så det er altså IKKE ligegyldigt i hvilken rækkefølge det bliver tegnet.
Svar på det andet: Ja, man kan jo som du selv er inde på, tegne tingene i den rækkefølge man vil have det vist i DXF filen. MEN det bliver det nok ikke nemmere af! Hvis vi bare nøjes med dit eget eks. og ovenikøbet antager, at den lodrette og den vandrette linie har et fælles endepunkt (altså en ret vinkel), begge skal være 10 lange og du starter med den lodrette linie fra 0,0 til 0,10. Så giver det allerede 8 (Otte!) muligheder for at placere den vandrette linie (0,0;10,0) (10,0;0,0) (0,0;-10,0) (-10,0;0,0) (0,10;10,10) (10,10;0,10) (0,10;-10,10) (-10,10;0,10) og hvis CNC maskinen kører fra endepunkt til endepunkt i den rækkefølge de står i DXF filen, så vil der alligevel kun være 2 (To!) af de 8 muligheder, hvor den vil kunne køre hele vejen igennem de to linier uden stop, SELV OM vi nu har sikret os, at den tager den lodrette først.
Så jeg er bange for, at HVIS man vil arbejde med optimering af processen, skal det nok foregå med programmering af CNC maskinen (Altså, hvordan den læser DXF filen), ellers bliver det vist for uoverskueligt. Held og lykke c")
Avatar billede ulricho Novice
20. november 2003 - 17:01 #4
Det var et fint svar.

Kan man ikke tænke sig et programmet, som arbejder før udskrivningen til DXF, som reindexerer alle linier i AutoCad, så 'handlen' bliver organiseret?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
21. november 2003 - 13:02 #5
Jeg sad selv og overvejede, hvad man har af muligheder, mens jeg skrev svar.
Jeg tror ikke, der findes (eller kan laves) en endelig orakelløsning, fordi der stadig er problemet med, hvilket endepunkt på en linie, som står først. Men der er måske nogle muligheder for at optimere tegningen en smule. F.eks. kan man de steder, hvor der er mulighed for det, lave sammenhængende linier om til polylinier, så vil de punkter, der ligger på DENNE linie, ihvertfald blive lagt i rækkefølge. En anden ting man kunne prøve (jeg har ikke selv prøvet), er med hensyn til rækkefølgen af alle linier i tegningen. Hvis man nu gemmer det hele som en "worldblok" (Altså en blok, der i virkeligheden bliver gemt som en selvstændig tegning), og i stedet for at markere det som skal med v.h.a. et vindue eller "All", så udpeger hver enkelt linie i den rækkefølge man gerne vil have dem, så vil de måske ligge i den rækkefølge i "worldblokken" når man åbner denne! I hvertfald er det jo sådan man gør når man gemmer en blok med attributter (f.eks. et tegningshoved) for at få attributterne i den rækkefølge man vil have, i den dialogboks, der dukker op, når man indsætter en sådan blok!
En kombination af disse ting KUNNE måske optimere tegningen lidt, men det vil nok bedre kunne betale sig, rent tidsmæssigt, bare at lade CNC maskinen køre et par ekstra gange frem og tilbage c")
Avatar billede ulricho Novice
21. november 2003 - 16:15 #6
Mon ikke det så bare er bedre at lade det være, som det er? Der kan nok ikke undgås et program ind imellem!