Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 10:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

En dialer, der forstyrrer min firewall - hvad gør jeg?

For ikke så lang tid siden installerede en on-line-dialer sig efter jeg havde lånt min pc ud, og den var meget svær at fjerne igen. Jeg tror dog, det er lykkes nu, men den spøger stadig i min Sygate, nemlig under "Network Neighborhood", hvor man ikke lader til at kunne fjerne den fra "Network Interface". Hver gang jeg skifter den til mit netkort, er den der bare igen, når jeg kigger igen.
Jeg må indrømme, at jeg er lidt grøn mht. firewalls, så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre...! Såvidt jeg kan se, virker den i hvert fald ikke nu. Hvordan fjerner jeg lortet, dvs. denne dialer?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 10:25 #1
Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 17:29 #2
Hmm, det er et eller andet helt galt. Jeg har prøvet at gøre, hvad du siger, men nu er den også gal med Word... Jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre, men når jeg prøver at åbne logfilen fra Hijackthis, fryser pc'en. Jeg trykker da på ctrl+alt+del, hvilket resulterer i en fejlmeddelse, der hedder noget i retning af: "Windows har næsten ikke flere systemresourser, vil du lukke Word (svarer ikke)". Jeg har nu prøvet at gøre det flere gange, men det bliver ved med at være det samme.
Kan det have noget med dialeren at gøre?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 17:40 #3
Du kan prøve i fejlsikret, eller du kan prøve at åbne logfilen med notesblok i stedet for, som et sidste alternativ kan du sende den til TeamSpywarefri@hotmail.com , hvis du gør det, så skriv lige Exp426910 i emne, så kopierer jeg den herind.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 18:35 #4
Ok, jeg har nu åbnet filen i notesblok. Den ser således ud:

Logfile of HijackThis v1.97.3
Platform: Windows ME (Win9x 4.90.3000)

Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\SSDPSRV.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\RTVSCN95.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\DEFWATCH.EXE
C:\PROGRAMMER\MESSENGER PLUS! 2\MSGPLUS.EXE
C:\PROGRAMMER\SYGATE\SPF\SMC.EXE
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RESTORE\STMGR.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RNAAPP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\TAPISRV.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\STARTER.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\VPTRAY.EXE
C:\PROGRAMMER\DAP\DAP.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE
C:\PROGRAMMER\MSN MESSENGER\MSNMSGR.EXE
C:\WINDOWS\SKRIVEBORD\HIJACKTHIS_TEMP\HIJACKTHIS.EXE

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://216.65.101.250/sbms/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://search-msn.com/ie/
F1 - win.ini: run=E:\16101offline\iecfg\SetupRun.exe C:\WINDOWS\SKRIVE~1\PRINCE~1\PROGTALK.EXE hpfsched
O2 - BHO: CSBHO - {D14D6793-9B65-11D3-80B6-00500487BDBA} - C:\PROGRAMMER\COMET\BIN\CSBHO.DLL (file missing)
O3 - Toolbar: DAP Bar - {62999427-33FC-4baf-9C9C-BCE6BD127F08} - C:\PROGRAMMER\DAP\DAPIEBAR.DLL
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O3 - Toolbar: Comet Toolbar - {FE6BC4EF-5676-484B-88AE-883323913256} - C:\PROGRAMMER\COMET\BIN\CSIETB.DLL (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [ScanRegistry] C:\WINDOWS\scanregw.exe /autorun
O4 - HKLM\..\Run: [TaskMonitor] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCHealth] C:\WINDOWS\PCHealth\Support\PCHSchd.exe -s
O4 - HKLM\..\Run: [WorksFUD] C:\Programmer\Microsoft Works\wkfud.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Portfolio] C:\Programmer\Microsoft Works\WksSb.exe /AllUsers
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Microsoft Works\WkDetect.exe
O4 - HKLM\..\Run: [InstantAccess] C:\PROGRA~1\TEXTBR~1.0\BIN\INSTAN~1.EXE /h
O4 - HKLM\..\Run: [PE2CKFNT SE] C:\Programmer\Ulead Systems\Ulead Photo Express 2 SE\ChkFont.exe
O4 - HKLM\..\Run: [EnsoniqMixer] C:\WINDOWS\starter.exe
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] C:\Programmer\Norton AntiVirus\vptray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DownloadAccelerator] C:\PROGRA~1\DAP\DAP.EXE /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE NvQTwk,NvCplDaemon initialize
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\SYGATE\SPF\SMC.EXE -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime
O4 - HKLM\..\RunServices: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [SSDPSRV] C:\WINDOWS\SYSTEM\ssdpsrv.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [*StateMgr] C:\WINDOWS\System\Restore\StateMgr.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [rtvscn95] C:\Programmer\Norton AntiVirus\rtvscn95.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [defwatch] C:\Programmer\Norton AntiVirus\defwatch.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [MessengerPlus2] "C:\Programmer\Messenger Plus! 2\MsgPlus.exe"
O4 - HKLM\..\RunServices: [SmcService] C:\PROGRAMMER\SYGATE\SPF\SMC.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus2] "C:\Programmer\Messenger Plus! 2\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\PROGRAMMER\MSN MESSENGER\MSNMSGR.EXE" /background
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O6 - HKCU\Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Restrictions present
O6 - HKCU\Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Control Panel present
O8 - Extra context menu item: &Download with &DAP - C:\PROGRA~1\DAP\dapextie.htm
O8 - Extra context menu item: Download &all with DAP - C:\PROGRA~1\DAP\dapextie2.htm
O9 - Extra button: Researcher (HKLM)
O9 - Extra button: Run DAP (HKLM)
O9 - Extra button: Net2Phone (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Net2Phone (HKLM)
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.msn.dk
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {F04A8AE2-A59D-11D2-8792-00C04F8EF29D} (Hotmail Attachments Control) - http://pv1fd.pav1.hotmail.msn.com/activex/HMAtchmt.ocx
O16 - DPF: {C81B5180-AFD1-41A3-97E1-99E8D254DB98} (CSS Web Installer Class) - http://www.commandondemand.com/eval/cod/cabs/cssweb.cab
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://www.pandasoftware.com/activescan/as/asinst.cab
O16 - DPF: {36C66BBD-E667-4DAD-9682-58050E7C9FDC} (CDKey Class) - http://www.cdkeybonus.com/cdkey/ITCDKey.cab
O16 - DPF: {05D96F71-87C6-11D3-9BE4-00902742D6E0} (QuickPlace Class) - http://www.virtuel-ci.kk.dk/qp2.cab
O16 - DPF: {11260943-421B-11D0-8EAC-0000C07D88CF} (iPIX ActiveX Control) - http://www.ipix.com/viewers/ipixx.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/ansi/iuctl.CAB?37880.4444444444
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab
O16 - DPF: {31B7EB4E-8B4B-11D1-A789-00A0CC6651A8} (Cult3D ActiveX Player) - http://www.cult3d.com/download/cult.cab

Forklarer det noget? For jeg kan umiddelbart ikke gennemskue hverken problemet med Sygate eller Word...
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 18:41 #5
Der er i hvert fald godt med snavs i den, både DAP og MessengerPlus, men Spybot har da raget noget af det.
Jeg tjekker den lige efter, så må vi se om ikke det hjælper.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 19:11 #6
Deaktiver systemgendannelse:
http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, genstart i fejlsikret ( tryk <F8> ved opstart )
slet filen listet nederst.
Dobbelttjek, så alt kommer med.

O2 - BHO: CSBHO - {D14D6793-9B65-11D3-80B6-00500487BDBA} - C:\PROGRAMMER\COMET\BIN\CSBHO.DLL (file missing)
O3 - Toolbar: DAP Bar - {62999427-33FC-4baf-9C9C-BCE6BD127F08} - C:\PROGRAMMER\DAP\DAPIEBAR.DLL
O3 - Toolbar: Comet Toolbar - {FE6BC4EF-5676-484B-88AE-883323913256} - C:\PROGRAMMER\COMET\BIN\CSIETB.DLL (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [DownloadAccelerator] C:\PROGRA~1\DAP\DAP.EXE /STARTUP
O4 - HKLM\..\RunServices: [SSDPSRV] C:\WINDOWS\SYSTEM\ssdpsrv.exe
O6 - HKCU\Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Restrictions present
O6 - HKCU\Software\Policies\Microsoft\Internet Explorer\Control Panel present
O8 - Extra context menu item: &Download with &DAP - C:\PROGRA~1\DAP\dapextie.htm
O8 - Extra context menu item: Download &all with DAP - C:\PROGRA~1\DAP\dapextie2.htm
O9 - Extra button: Run DAP (HKLM)
O16 - DPF: {31B7EB4E-8B4B-11D1-A789-00A0CC6651A8} (Cult3D ActiveX Player) - http://www.cult3d.com/download/cult.cab
---------------------------------------
Slettes i fejlsikker:
C:\PROGRAMMER\DAP\DAP.EXE =>Slet mappen DAP.
---------------------------------------
Genstart normalt og kom med en ny logfil, så vi kan se om alt er med.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 20:17 #7
Jeg har indtil videre gjort, som du har sagt, men er det nødvendigt helt at slette DAP? Det er jo ikke dét program, der skaber problemer for min firewall, og DAP har faktisk flere gange fanget programmer, der har prøvet at installere sig på min pc.
Men hvis du er sikker på, at det er noget skidt, og gør mere skade, end det gavner, skal jeg nok gøre det...?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 20:24 #8
Ja, jeg er sikker på DAP er spyware.
http://accs-net.com/smallfish/dloaders.htm
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 20:44 #9
Når din logfil er ren, får du nogle småprogrammer du kan installere der holder skidtet væk fra din PC.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 20:52 #10
Indtil videre ser logfilen sådan ud:
Logfile of HijackThis v1.97.3
Platform: Windows ME (Win9x 4.90.3000)

Running processes:
C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk
C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\RTVSCN95.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\DEFWATCH.EXE
C:\PROGRAMMER\MESSENGER PLUS! 2\MSGPLUS.EXE
C:\PROGRAMMER\SYGATE\SPF\SMC.EXE
C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\RESTORE\STMGR.EXE
C:\WINDOWS\TASKMON.EXE
C:\WINDOWS\STARTER.EXE
C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\VPTRAY.EXE
C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE
C:\PROGRAMMER\MSN MESSENGER\MSNMSGR.EXE
C:\PROGRAMMER\WINRAR\WINRAR.EXE
C:\WINDOWS\TEMP\RAR$EX0P.CFH\HIJACKTHIS.EXE

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer,SearchURL = http://216.65.101.250/sbms/
F1 - win.ini: run=E:\16101offline\iecfg\SetupRun.exe C:\WINDOWS\SKRIVE~1\PRINCE~1\PROGTALK.EXE hpfsched
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\SYSTEM\MSDXM.OCX
O3 - Toolbar: (no name) - {FE6BC4EF-5676-484B-88AE-883323913256} - (no file)
O4 - HKLM\..\Run: [ScanRegistry] C:\WINDOWS\scanregw.exe /autorun
O4 - HKLM\..\Run: [TaskMonitor] C:\WINDOWS\taskmon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCHealth] C:\WINDOWS\PCHealth\Support\PCHSchd.exe -s
O4 - HKLM\..\Run: [WorksFUD] C:\Programmer\Microsoft Works\wkfud.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Portfolio] C:\Programmer\Microsoft Works\WksSb.exe /AllUsers
O4 - HKLM\..\Run: [InstantAccess] C:\PROGRA~1\TEXTBR~1.0\BIN\INSTAN~1.EXE /h
O4 - HKLM\..\Run: [PE2CKFNT SE] C:\Programmer\Ulead Systems\Ulead Photo Express 2 SE\ChkFont.exe
O4 - HKLM\..\Run: [EnsoniqMixer] C:\WINDOWS\starter.exe
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] C:\Programmer\Norton AntiVirus\vptray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE NvQTwk,NvCplDaemon initialize
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~1\SYGATE\SPF\SMC.EXE -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime
O4 - HKLM\..\RunServices: [LoadPowerProfile] Rundll32.exe powrprof.dll,LoadCurrentPwrScheme
O4 - HKLM\..\RunServices: [SchedulingAgent] mstask.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [*StateMgr] C:\WINDOWS\System\Restore\StateMgr.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [rtvscn95] C:\Programmer\Norton AntiVirus\rtvscn95.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [defwatch] C:\Programmer\Norton AntiVirus\defwatch.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [MessengerPlus2] "C:\Programmer\Messenger Plus! 2\MsgPlus.exe"
O4 - HKLM\..\RunServices: [SmcService] C:\PROGRAMMER\SYGATE\SPF\SMC.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus2] "C:\Programmer\Messenger Plus! 2\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\PROGRAMMER\MSN MESSENGER\MSNMSGR.EXE" /background
O4 - Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O9 - Extra button: Researcher (HKLM)
O9 - Extra button: Net2Phone (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Net2Phone (HKLM)
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.msn.dk
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {F04A8AE2-A59D-11D2-8792-00C04F8EF29D} (Hotmail Attachments Control) - http://pv1fd.pav1.hotmail.msn.com/activex/HMAtchmt.ocx
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://www.pandasoftware.com/activescan/as/asinst.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/ansi/iuctl.CAB?37880.4444444444
O16 - DPF: {166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000} (Shockwave ActiveX Control) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/director/sw.cab

Men det er meget godt, at jeg har fået fjernet spyware og den slags, men hverken problemet med Sygate, hvor dialeren stadig ikke vil fjerne sig, eller problemet med Word, der lukker alt ned, er desværre løst endnu...!
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 20:53 #11
Har du forresten et program, som ikke er spyware, der kan erstatte DAP? Jeg kan ikke undvære en download-manager.
Avatar billede arlet Juniormester
13. november 2003 - 21:02 #12
Avatar billede fromsej Praktikant
13. november 2003 - 21:09 #13
Tak Arlet.*S*
Skal lige fixes:
O3 - Toolbar: (no name) - {FE6BC4EF-5676-484B-88AE-883323913256} - (no file)

Den her kan du roligt tage med, hvis du ikke bruger Quicktime
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE" -atboottime

Ellers er din log ren nu.
For at holde skidtet ude af din PC, kan du hente flg. programmer:
Spywareblaster, Spywareguard, IE-Spyad og Empty Temp Folders, dem finder du, sammen med danske vejledninger her:
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Læs især om IE-Spyad, så du får det fulde udbytte af dette lille geniale program.
Har den Dialer et navn, det må du kunne finde i sygates logfil, den er ikke med her i hvert fald.
Ang. Word, prøv at slette normal.dot, genstart og se om det hjalp, ellers skal det nok geninstalleres.
Mvh:
Fromsej/Team Spywarefri.
Avatar billede hitengel Praktikant
13. november 2003 - 22:24 #14
Ok, nu har jeg styr på al spyware og på Word, men jeg har måttet slette Sygate for at slippe af med dialeren. Nu har jeg installeret Star Download fra arlet's link, men den gider af en eller anden grund ikke downloade Sygate fra www.download.com... Den bliver ved med at køre på "contacting host", og så sker der ikke mere. Har I et bedre bud på en god download-manager?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. november 2003 - 13:35 #15
Du kan prøve den her:
http://www.freshdevices.com/ , jeg kender den ikke selv.
Hvad hjalp på Word?
Avatar billede hitengel Praktikant
17. november 2003 - 16:46 #16
På word hjalp at slette normal.dot. Tak for svarene.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. november 2003 - 17:03 #17
Velbekomme, tak for point.