Avatar billede svanten Nybegynder
29. oktober 2003 - 10:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Animeret gif som baggrund virker ikke så godt i rammer (frames).

Jeg har et animeret gif-billede (snevejr) som baggrundsbillede på alle mine sider. Jeg benytter mig af frames. Mit problem er, at på nogle af siderne, som bliver vist i frames, der stopper animationen, når der bliver klikket på et link.
Lad mig komme med et eksempel:
Jeg har en side opdelt i 3 frames (banner, menu og indhold). Mit animerede gif er som sagt slået til over det hele. Når jeg f.eks. klikker på menuen, så indholdssiden ændrer sig, kan det ske, at animationen stopper på banner-siden.
Klikker jeg op "opdater-knappen" kører det hele igen.

Hvad er problemet?
Avatar billede popsy Novice
29. oktober 2003 - 10:29 #1
måske det virker bedre hvis du bruger javascript til at lave snevejr, og så en anden baggrund. http://www.hypergurl.com/snow.html
Avatar billede svanten Nybegynder
29. oktober 2003 - 11:32 #2
Det kan da ikke være rigtigt, at man skal ty til javascript, for at få det til at virke?
Avatar billede deetox Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:18 #3
gå ind på dynamicdrive.com der er en dhtml kode til det samme
Avatar billede svanten Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:04 #4
Det kan ikke være rigtigt, at man er nødt til at gøre så mange "krumpspring", for at få det til at virke.
Det burde være en simpel ting, at få det til at virke hele tiden i alle frames.
Er det en fejl i Frontpage eller er det en fejl i browseren eller noget tredie?
Avatar billede popsy Novice
29. oktober 2003 - 17:26 #5
Tror ikke det er en fejl, tror nærmere du overbelaster browseren/pc'en. Tænk på den skal åbne 3 sider på en gang, vise bevægelser på alle tre osv.
Avatar billede svanten Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:50 #6
Vi skriver da år 2003. Det skulle da ikke være det store problem. Hvis man klikker på reload/opdater-knappen, kører det fint. Det er da bare kedeligt, at brugeren skal gøre det i tide og utide, for at det virker.
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 17:42 #7
Hvor pokker er det du ser problemet med at sætte et javascript ind? Det er meget lettere end din animerede gif, og belaster ikke brugerens pc i samme grad!

Nogen mennesker vil simpelthen ikke hjælpes.
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 17:43 #8
en anden god ting var jo måske hvis du overhovedet gad at linke til din side, så man havde en chance for at se hvad der er galt!
Avatar billede svanten Nybegynder
31. oktober 2003 - 11:58 #9
Så, så popsy. Nu ikke så sur.
Jeg synes bare det er underligt, at det ikke er muligt på den "nemme" måde. Jeg er ikke den stor "www-haj", så det med at rode for meget javascript ind i det, er jeg ikke så glad for i første omgang.
Pt. er siden endnu ikke lagt ud på nettet, derfor kan jeg ikke give dig noget link. Jeg ville vente med det, indtil jeg har de sidste detaljer på plads, og netop det med det animerede gif-billede er noget, jeg gerne vil have til at virke, før jeg distribuerer hjemmesiden ud på nettet.
Avatar billede popsy Novice
31. oktober 2003 - 13:34 #10
Er ikke sur, men jeg manglede feedback i den grad. Du afviste mine fungerende svar, uden at give mig noget at arbejde videre med :)

Men så til sagen, jeg har i dag siddet og leget med den opstilling som du har, 3 frames, og animeret gif baggrund. På min pc kørte det fint, men det tog tid at åbne siden, når cachen var tom.

Har du overvejet at problemet måske kun opstår på nogle pc'ere?
Avatar billede svanten Nybegynder
02. november 2003 - 21:12 #11
Det virker også fint hos mig, men ikke hvis jeg bruger links som henter en ny side i f.eks. "hovedrammen". Det kan få f.eks. "bannerrammen's" gif til at gå i stå.
Jeg har imidlertidig fundet en løsning på problemet. Hver ramme skal have sin egen kopi af gif-filen (d.v.s. 3 stk.). Så ser det ud til at fungerer.
Avatar billede popsy Novice
02. november 2003 - 21:39 #12
yeps, med forskellige filnavne, det var den måde jeg gjorde det på ialtfald.
Avatar billede popsy Novice
08. december 2003 - 17:04 #13
Avatar billede svanten Nybegynder
09. december 2003 - 08:11 #14
Ja, det havde jeg glemt. Jeg skal nok lukke sagen.