Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:08 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan finder robotter undersider?

Jeg har lavet en side som jeg ønsker at søgemaskiner gerne må finde samt at søgerobtterne kan finde ud af at komme rundt på min side og få indekseret den som jeg ønsker.

Siden fungere ved at man ser alt gennem index.php .. og alt efter hvilke parametrer som gives med, inkluderes forskellige sider. Fx kunne der stå: index.php?page=forside

Kan de robotter som fx googles finde ud af at der er tale om forskellige sider eller skal der være forskellige filnavne for at det opfattes som hver sin side? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2003 - 15:14 #1
Der har været søgemaskiner, der ikke tager ?-urls med, men google gør
det, så vidt jeg ved. Måske tillægger de dem mindre værdi end url-er uden
?-ere i, men det ved jeg strengt taget ikke. Der har dog (og er måske
stadig) andre søgemaskiner, der springer ?-urls over.

Jeg vil dog til hver en tid anbefale lidt URL-rewriting, så din URL istedet
for hedder www.domæne.dom/forside
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:21 #2
jo men kræver det så ikke at man reelt opretter mappen forside og så smider sine filer der ind?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2003 - 15:24 #3
nope - med Apache kan du lave det i en .htaccess fil
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:28 #4
ok ... kan det lade sige gøre med IIS også? (jeg burde måske spørge et andet sted men hvis nogen ved det her ville det være fornemt :)).

Andre som har lidt styr på hvordan søgemaskiner virker?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2003 - 15:30 #5
IIS? Nej, det tror jeg ikke. Er der stadig nogen der bruger IIS til PHP?    ;))
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2003 - 15:31 #6
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:38 #7
Jeg bruger selv apache men den server som siden ligger på bruger iis. Så hvis jeg kunne lave siden lidt uafhængig af hvilken webserver det var ville det være det bedste .. eller i det mindste kunne gøre så den virkede begge steder :)

Kigger lige på mod_rewrite :)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. oktober 2003 - 15:40 #8
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:49 #9
Jo men det skal helst virke i iis hvis det var muligt :)

Og hvis google sagtens kan finde ud af ?page=noget systemet er det vel holdtbart for bruger man andet end google :P
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. oktober 2003 - 16:00 #10
"sagtens kan finde" er jo ikke det samme som at komme højt oppe på listen.
Det er derfor jeg altid anbefaler det der URL-rewriting.
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 17:09 #11
Jeg vil også gerne benytte url-rewriting .. det skal bare helst virke på iis :)

Andre som kender lidt til søgemaskiner og deres måde at prioritere på? :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2003 - 17:52 #12
Der er flere ting du kan gøre. her er lidt:

Først skal selve linksne være så regulere html som muligt, med så få specialtegn og danske karaktere som muligt.

Du skal sørge for at der er mindst tre links til hver side, en side der hænger i perifirien af et site, med kun et link ind på og ingen links fra, er ikke en vigtig side, og vil ofte ikke blive indexiseret, og hvis den gør vil den ikke have ret stor vægt.

Du skal sørge for at dit site ikke virker alt for dyb. Alle dine sider skal kunne findes med max 3 klik med musen. Et godt trik er at udfærdige hallway/doorway sider som statiske flade html sider der virker som vejvisere for søgemaskinerne og som er optimerede til enkelte overordnede søgeord.

Du skal huske at nogle søgemaskiner slet ikke deepindexisere, Altavista og alltheweb skal have siderne tilmeldt enkeltvis. Her kan du tilmelde dine hall/doorways.

Eksterne links er et must, jo flere du kan få til at linke til dig jo bedre, og gerne deeplinkeng. Det du skal opnå med din linkstruktur, er at robotten bliver fanget i dit site og ser de enkelte sider igen og igen. også når den kommer fra andre sites, ser den både din forside og siderne dybt i stukturen.

Endeligt er det en god ide at have lidt nyt til robotten hver gang den kommer forbi, det forøger dens lyst til atkomme igen.

Kik på dette og vend tilbage når du vil have mere
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 18:04 #13
Jeg giver lige et link til siden således at i kan give lidt konkret kritik af hvordan jeg gør den bedre for søgemaskiner: www.d2x.dk

En ting jeg ved jeg mangler er meta-tags som søgemaskinerne er ved at bruge men jeg er ved at skrive dem så de kommer snart med :) Bør man egenlig have samme indhold her i for alle sider eller man skal man skifte de første af punkterne så de matcher de enkelte sider? (hvis i forstår hvad jeg prøver at sige :))

bufferzone >> "Du skal sørge for at der er mindst tre links til hver side, en side der hænger i perifirien af et site, med kun et link ind på og ingen links fra, er ikke en vigtig side, og vil ofte ikke blive indexiseret, og hvis den gør vil den ikke have ret stor vægt."
Mener du hermed at en side gerne skal have flere tilgangsveje internt på siden?

Jeg prøver at kigge på at lave eventuelle sitemaps som kan hjælpe søgemaskinerne så :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2003 - 18:11 #14
For at citere Ib og Ib: "lige præcist"

En sitemap er en god ting, du kan faktisk betragte hallways som en slage optimerde sitemaps. Prøv at gå på www.bufferzone.dk nede i venstre hjørne ser du en rægge links til webpromotion, søgemaskine optimering og .... disse sider er hallway, optimeret til hver et søgeord og linkende videre ind i sitet. En almindelig sitemap er ikke god at optimere, hvorfor den ikke virker helt så godt som flere, mindre og optimerede hallwayes.

Meta tags virker ikke mere, du kan godt putte dem på, men forvendt ingen effekt. De kan faktisk virke modsat hvis du fylder dine sider med metatags med søgeord der ikke også findes på dine sider, det vil af de fleste søgemaskiner blive betragtet som spam.

Du kan se hvilke metatage jeg har på mine optimerede sider, et søgeord pr side, og kun et søgeord pr metatag. Ingen unødvendige metatags, det flytter bare det vigtige længere ned på siden og formindsker dermed værdien af dette
Avatar billede poull Nybegynder
18. oktober 2003 - 18:21 #15
ok .. jeg prøver at kigge på lidt af disse ting samt dine side. Bemærk at da jeg er inde ved mili kan der nemt gå ind til næste weekend før jeg giver lidt respons bare så i ikke tror jeg glemmer tråden :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2003 - 19:27 #16
Intet problem, er selv ved mili (men har været der siden 86), så jeg kender møllen
Avatar billede demib Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:40 #17
Der mangler vist stadig svar på de grundlæggende spørgsmål her :)

1) Hvis du kun anvender ET parameter i dine URL'er (f.eks. index.php?page=forside) vil alle de store søgemaskiner i reglen ikke have problemer med at crawle og indeksere dit website.

2) Hvis du anvender to parametre i dine URL'er (f.eks. index.php?page=forside&sort_order=2) vil de fleste søgemaskiner være mere tilbagehoildende med indexering. Ved anvendelse af mere end 2 parametre vil de fleste søgemaskiner være særdeles tilbageholdende, og du skal således ikke forvente at dine sider bliver optaget.

3) Udover URL-strukturen, skal du være opmærksom på andre tekniske problemer, som en dynamisk løsning ofte giver, herunder bl.a.:

- At man kan se sitet uden at understrøtte cookies, JavaScript, Flash eller bestemte plug-ins (søgemaskinernes agenter understøtter i reglen intet af dette)

- At der findes flere unikke URL'er (fulde adresser) som peger på det samme materiale. I dette tilfælde er det afgørende vigtigt at du udelukker sider der på denne måde i praksis er kopier af andre fra søgemaskinernes indeksering gennem f.eks. anvendelse af META-robots (noindex,nofollow)

Herefter skal sidernes, altså den HTML som din løsning returnerer, naturligvis optimeres, på samme måde som et hvilket som helst andet website ...

Mikkel deMib Svendsen
www.joyzone.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2003 - 21:53 #18
Men, demib, vil du ikke alligevel anbefale url-rewriting hvis man kan, altså hellere
  www.domæme.dom/forside
end
  www.domæne.dom/index.php?side=forside

Og selvfølgelig
  www.domæne.dom/nyhed/21
i stedet for
  www.domæne.com/index.php?side=nyhed&id=21
Avatar billede demib Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:10 #19
Nej, det er langt fra altid at omkostningerne ved at drive en url rewrite engine står mål med de forbedringer det reelt giver. For små virkshomeder og private bør hvert eneste tekniske tiltag nøje overvejes, da der altid følger ekstra omkostninger og muligheder for fejl med. Normalt anbefaler jeg faktisk at man starter med at kigge den anden vej. Sådan lidt groft sagt: Start med HTML 1.0 og tilføj kun det du virkelig har brug for :)

Omend dynamiske websites uomtvisteligt kan give problemer i søgemaskinerne er det langt fra altid det at de er dynamiske der er det største problem.
Avatar billede thorus Nybegynder
27. januar 2004 - 17:17 #20
Et svær emne så der ikke andet for end at prøve lidt af hvert. http://www.phpuniverset.dk/show_artikels.phtml?ArtikelID=16