Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:14 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Er Canon EOS 300D noget værd?

jeg overvejer Canon EOS 300D Incl.EF-S 18 - 55 mm lens)
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

men ved ikke rigtigt om den er de 10.000kr værd *vist nok en neddroslet D10), eller om man skal give de ca 2000kr (uden objektiv) mere for EOS 10D istedet.

Nogen der kan hjælpe mig til at vælge eller henvise mig til et bedre forum.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:21 #1
På nuværende tidspunkt kan det betale sig at give de ekstra tusinde kroner for EOS 10D. Den har været fremme en del tid og prisen er faldet heeelt vildt. EOS 300D er helt ny og du kommer til at betale ca. fuld pris / vejledende pris.

300D er ganske rigtigt en neddroslet version af 10D, dvs. færre funktioner (men stadigvæk samme sensor og sådan). En ting der er værd at overveje er bygningen på 300D. Den er i plastik, hvorimod 10D er langt mere solid.

10.000 er lige i overkanten, tjek evt. priserne ud i tyskland (guenstiger.de  et tysk prisindex a la. edbpriser.dk)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. oktober 2003 - 21:23 #2
Ja 300D er bestemt et lækkert og uhørt billigt kamera, Sencoren er 6 * så stor som f.eks. Sony og de fleste andre digital kameraer, og du kan skifte linser på det, Desværre er det lidt for dyrt for min pengepung (20.000 med en ordentlig linse) så jeg har det nye sony cybershot 828 der kommer her til december i kikkerten, ikke at de to kameraer kan sammenlignes, derer tale om 2 forskellige klasser. Jeg har i øjeblikket et sony 717 som jeg er meget glad for.

http://www.dpreview.com er der en masse gode oplysninger om alle mulige kameraer, fora hvor enkeltkameraer diskuteres og bruger reviews der ergode at blive klog på (der er et forum specielt til 300D og der er også en side hvor du kan sammeligne kameraer (side-by-side). brug lidt til i dette site, læs reviews og sammenlign 300D med andre kameraer i klassen.

Mit råd: Hvis du harråd så køb, og køb også en ordentlig linse, og tag så billeder til du bræ.....
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:24 #3
Har selv D10 og fortryder ikke - den linse der følger med D300 virker noget skrøbelig, så den mener jeg ikke man kan regne med - og så er man nede i en forskel i prisen der ikke er vær at tale om.

D10 er helt sikkert de 17.000kr værd som den kostede i starten - prisen er dumpet for at holde markedsandel i forhold til Sony og Olympus.
Når man nu kan få D10 for 12.000 ville jeg overhovedet ikke være i tvivl
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:24 #4
gizmo =>
http://www2.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=313016

hvormeget er det at en € ligger i?

D10 koster ca 12000 uden linse
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:26 #5
det var selvfølgelig
http://www.eksperten.dk/priser/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F000288

D10 koster ca 12000 kr uden linse i DK
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:28 #6
rkhdk: kig på valutakurser.dk ;)  gang med 7,4288 :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:32 #7
hvis jeg tager D10'eren, så skal jeg bruge en linse.

jeg har ikke brugt SLR kamera'er før, og det med linser er stadig nyt for mig.

jeg har haft stor nytte af mit canon 330's manuellse funktioner, men jeg vil gerne videre, og begynde at ekpermitere med mere.. jeg overvejede et analogt, men tror meget hurtigt at prisen for film, fremkaldelse ect. vil komme op i samme pris..

gizmo => så er D10 nede i ca 10500kr
http://www2.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=313016
men nu er tysk ikke lige frem det sprog jeg kan bedst, og hvad med garanti osv?
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:36 #8
Ja D10 er uden objektiv, så det skal du selvfølgelig have fat i, og gør dig selv den tjeneste og lad vær med at falde for fristelsen for billige objektiver, det fortjener D10 ikke

Hvis ikke man vil ofre det, tror jeg man er mere tjent med et kompaktcamera ala. Sony 717 eller 828
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:43 #9
ja, men ellers kan du vælge 300D og lens kittet.... en billig løsning hvor du stadigvæk vil kunne komme til at tage nogle flotte billeder.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 21:50 #10
jeg har set lidt på det kompactkamera'er, men så har man ikke rigtigt muligheden for at bruge andre objektiver, også er jeg jo på sin vis samme sted som jeg er med 330, begrænset.

da jeg så, så 300D og kittet, så blev det jo et åbenlyst valg, men nu når prisen på 300D og 10D er så tæt, så skulle man måske overveje om det ikke var de ekstra pengen værd at gå efter 10D og objektiv.

men hvilket objektiv vil I anbefale som nybegynder/all-round til 10D ?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:05 #11
Nope, hvis du skal udskifte objektivet skal du op i den klasse. Ganske har mange digital kameraer muligheden for at sætte ekstra forsatser på, men det bliver aldrig det samme.
Jeg tør ikke komme med et bud på et objektiv, men jeg er sikker på at du kan finde information på dpreview.com i 10D's forum. Umidlbart tror jeg ikke du skal gå efter canons, da de er dyere... men i stedet sigma eller sådan noget.
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:05 #12
Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM er rimelig allround - du skal lige huske at gange brændvidden (24-85) med 1,6 pga. sensorens størrelse det bliver så til Canon EF 38,4-136/3.5-4.5 USM
Den koster ca. 380 Euro i Tyskland og mener prisen er ca. 5.000kr. i Dk
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:11 #13
Enig med gizmo med hensyn til uoriginale objektiver, men der skal man vide hvad man har brug for, for det er bestemt ikke alt fra Sigma der er pengene værd - så jeg ville starte med canon indtil jeg ved hvad det er jeg vil ha´
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:14 #14
chilli => kan ikke rigtigt finde det objektiv nogle steder :(
det tætteste jeg kommer på det er:
Canon EF 28-105 mm 1/3.5-4.5 USM
http://www2.guenstiger.de/gt/main.asp?produkt=310418

hvis jeg skal starte med et billigere et, til ca 1500kr (da jeg så kan købe bedre senere), hvilket vil I anbefale?
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:25 #15
Ok - jeg kikker på en anden side http://www.ac-foto.com/ger/info/info.php?id=637&tabelle=PREISLISTEN&hersteller=Canon&kategorie1=AF_Objektive

Om man skal starte med et billigt objektiv er jo op til dig, men jeg ville nok hellere vente til jeg havde til et ordentligt objektiv, men det andet er da en mulighed, mener bare at de 1500 er givet dårligt ud
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:39 #16
har du nogen erfaring med det firma?

kan se at D10 koster 1545€ og det objektiv koster 379€
ialt 1924€ (ca 14300kr)

i DK
http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=270
12000kr for D10
http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=14276
Zoom lens EF28-105mm 3.5-4.5 USM
3000kr

ialt 15000kr

jeg forstå ikke meget tysk og er derfor lidt usikker ved at købe i tyskland især når det er så mange penge der er på spil..
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:43 #17
rkhdk: Du kan bestille på shopman.dk, så undgår du at skulle tale og forstå tysk ;) samt overfører penge til udenlandsk konto. Prisen er endda ret god.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:47 #18
10D -> 11388kr
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?ProductID=5618

jeg kan bare ikke finde objektiver der :(
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:49 #19
nope, men så kan du jo altid bestille det direkte i Tyskland. Det er trods ikke så mange penge som hele huset.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:49 #20
der skulle have stået: så kan du altid bestille objektivet i Tysklan.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:49 #21
Avatar billede chili17 Nybegynder
17. oktober 2003 - 22:51 #22
Jeg har købt mit D10 lokalt og et af mine objektiver Canon EF 50/2.5 Macro hos nævnte tyske firma http://www.ac-foto.com/ uden problemer - varen kom 4 dage efter bestillingen på efterkrav - postdanmark
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. oktober 2003 - 14:43 #23
kan se at 300D koster ca 8100 incl objektiv på shopman
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?ProductID=13489

også er der jo ca 6000kr forskel på 10D og 300D incl. objektiv
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?ProductID=5618
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?productid=11569
10D => 11388kr
Obj => 2594kr

Siden jeg nu er nybegynder inde for SLR, så er 300D måske en god start, så kan jeg jo købe nye objektiver osv. og bruge dem på et andet kamera senere, når jeg måske har bedre råd *Er arbejdesløs, så det kommer jo an på dagpengene ;o)*
Avatar billede chili17 Nybegynder
18. oktober 2003 - 14:56 #24
D300 er et fint kamera, ingen tvivl om det - og som du selv er inde på, penge ;o)) - det er ihverttilfælde bedst at bruge pengene på gode objektiver og så et lidt "skrabet" kamera end omvendt.
Så mit råd er "når du mener du har vurderet frem og tilbage vælger du det kamera du mener du har råd til og er glad for".
Hvis man er glad og tilfreds med sit valg, skal der nok komme gode billeder ud af det
Avatar billede rkhdk Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:56 #25
Venter nok til omkring den 1/11, da magesinet Digital-foto laver et review af 300D og jeg kan nå at spare lidt mere op ;o)

Det bliver nok 300D, så må jeg jo bare købe nogle kvali objektiver så de kan bruges i et senere kamera ;o)

de objektiver som 300D bruger, det er de samme som de andre EOS bruger ikke?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:05 #26
Lyder som et godt valg. Og ja, det er det smarte ved (d)SLR, man kan bruge de samme objektiver til nye huse og de bliver sjældent forældet.
Avatar billede chili17 Nybegynder
19. oktober 2003 - 17:31 #27
Det objektiv man kan få leveret med D300 EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 til en favorabel pris, passer kun til D300 - og det skulle ikke være til at købe løst.
Men forhør dig lige når du køber nye objektiver om de passer til alle Canon modeller - læs evt mere her
http://www.akamera.no/art.php?artikkelid=1524