Avatar billede bierchen Nybegynder
13. oktober 2003 - 20:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Forklaring på namespace:

Fortsat på spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/305837

Hvad betyder så:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">

Betyder dette bare at det er et xhtml dokument ?

Jeg har i andre eksempler set at man henviser til nogle andre websteder f.eks. eksemplet fra www.w3.org

<?xml version="1.0"?>
<!-- both namespace prefixes are available throughout -->
<bk:book xmlns:bk='urn:loc.gov:books'
        xmlns:isbn='urn:ISBN:0-395-36341-6'>
    <bk:title>Cheaper by the Dozen</bk:title>
    <isbn:number>1568491379</isbn:number>
</bk:book>

Hvad gør dette namespace?
Hvilken funktion har det ISBN nr som står efter xmlns:isbn='urn: ?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2003 - 22:38 #1
Namespaces har det ene formål at gøre det muligt for applikationer at skelne mellem to "ens" elementer - tag disse to eksempler:

<person>
<name>John Doe</name>
<title>Web Developer</title>
</person>

<dvd>
<title>Star Wars Episode IV: A New Hope</title>
<wanted>yes</wanted>
</dvd>

Både "person" og "dvd" elementerne har et "title" element, men de betyder noget forskelligt - for os mennesker er det trivielt at se forskel, men det bliver ret svært for programmer at gøre sig sådanne ræsonneringer. Derfor kan man bestemme at en samling elementer tilhører et namespace, hvorved programmet pludselig aldrig kan komme til at tage fejl.

Til dit spørgsmål :-) - URL'en "http://www.w3.org/1999/xhtml" er blevet valgt som namespace for XHTML, og dvs. at applikationer der genkender denne, kan checke om det dokument der benytter den, rent faktisk overholder "reglerne", og opføre sig derefter.

Nummeret i ISBN namespacet er [sikkert] et ID for det pågældende namespace - det vigtigste er at det er blevet publiceret som det officielle namespace for XML ISBN data.

/CS
Avatar billede bierchen Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:19 #2
Takker mange gange !