Avatar billede rthuls Nybegynder
10. september 2003 - 12:33 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

ideen med XML?

Jeg har efterhånden læst en del om XML (bl.a. på w3schools.com). Jeg kan godt forstå den tekniske del af det, men jeg har svært ved at forstå, hvilke fordele jeg kan få af at bruge XML.

Jeg laver normaltvis mindre websider v.h.a. XHTML, CSS, PHP og MySQL. Hvordan vil XML kunne gavne mig i det sammenhæng?

Det er vel ikke meningen, at XML skal erstatte databasen?
Og hvad er ideen med XSL? Jeg har læst noget af w3schools artikel om XSL, men jeg synes at de ting man kan med det, kan du ligeså nemt lave i PHP.

Jeg håber at I kan få mig til at se lyset...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 12:50 #1
XML er en platform uafhængig tekst baseret strukturering af information.

Efter min bedste overbevisning så ligger den store fordel ved XML, når
det bruges til udveksling af information mellem to programmer typisk
2 forskellige server applikationer.

XHTML er en specialitet hvis eneste eksistens berettigelse er at få
ryddet op i det morads NetScape og Microsoft har levet i HTML.

XML er guld værd hvis du skal flytte data mellem to applikationer.

Du kan også lave nogle sjove julelege i en browser hvis du bruger
JavaScript til at hente og manipulere XML med.

(men det sidste har ikke min store interesse)
Avatar billede 2c Nybegynder
10. september 2003 - 13:13 #2
Jeg syntes du har ret lidt hen af vejen:-)

Jeg synte XML er en af de hype ord mange udviklere vil bruge for at få det til at lyde smart. Jeg syntes efterhånden alle programmerings bøger man køber har et mærke på hvor der står :"med xml og uml", også selvom det ikke har noget at gøre med bogen. Det er en af de "hype" ord der får det til at lyde federe :-)

Angående XSL. Jeg er ganske sikker på man ikke kan lave noget med XSL, som ikke kan laves med php/jsp, men hvis man ikke kender til det i forvejen kan det måske være en god ide at lære. Men hvis man kender til JSP/PHP, ser jeg ingen grund til at sætte sig ind i det.

XML kan ikke gavne dig hvis du bare laver mindre websteder.

XML er godt til udveksling af data. Det bruges blandt andet mellem en SOAP server/client.
Avatar billede janegil Nybegynder
10. september 2003 - 13:16 #3
XML er intet nytt, folk har alltid definert sine egne dataformater. XML er en standard for hvordan man definerer slike private dataformater. Belønningen for å bruke XML, er at det finnes masse standard verktøy som kan håndtere alle XML-formater, dermed blir det mye mindre programmering som skal til for å bruke et hjemmelaget dataformet.
Avatar billede janegil Nybegynder
10. september 2003 - 13:17 #4
arne_v: XML er ikke nødvendigvis tekstbasert struktur, den støtter også mer rigide strukturer.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 13:29 #5
janegil>

Jeg forstå ikke hvad du mener. Hvis det ikke er tekst baseret er det binært.
Jeg mener bestemt ikke at XML kan bruges som binært format.
Avatar billede janegil Nybegynder
10. september 2003 - 14:01 #6
arne_v: Vi er nok egentlig enige. Jeg overtolket din "tekst baseret strukturering" til å bety at strukturen er tekst-lignende, som i HTML, der tekst-noder og billednoder etc. flyter nokså fritt i dokumentet.

XML kan spesifiere at noen bestemte noder skal forekomme i en bestemt rekkefølge (datalignende struktur), eller den kan tillate at du setter inn en I-node hvor du vil inne i en tekst (tekstlignende struktur).
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 14:06 #7
OK.

Med tekst baseret mente jeg kun at man undgik alle problemer med little
endian versus big endian IEEE floating point versus andre floating
point etc. som man kan hygge sig med i binære formater.
Avatar billede socle Nybegynder
10. september 2003 - 23:23 #8
xml kan vel også bruges til at dele informationer mellem forskellige internetsider, mellem forskellige applikatioenr og forskellige platforme. Jeg overvejer p.t. at dele kalenderoplysninger mellem to sider på to forskelige servere, ved at benytte xml. Findes der andre metoder der er smartere?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2003 - 23:26 #9
Hvis de 2 servere baserer sig på præcis den samme teknologi er der
masser af muligheder.

Hvis de 2 servere baserer sig på forskellig teknologi så er XML
uden tvivl det bedste valg.
Avatar billede socle Nybegynder
10. september 2003 - 23:31 #10
jamen så vil jeg nok oprette et spm. på et tidspunkt ;)
Avatar billede rthuls Nybegynder
11. september 2003 - 20:07 #11
Tak for jeres svar! Jeg har fået et bedre indblik i hvornår XML med fordel kan benyttes.
2c kan jeg få dig til at smide et svar?
Avatar billede janegil Nybegynder
12. september 2003 - 09:45 #12
En XML-bruk som modnes nå, er å kombinere nyhetsstrømmer fra flere kilder, enden i en RSS-leser på klienten, eller som en web-side fra en webserver. Så du kan kombinere videnskapsnyheter fra Economist: http://xml.newsisfree.com/feeds/76/1676.xml med teknonytt fra IBM: http://alphaworks.ibm.com/rss/aw.xml i en felles, automatisk oppdatert HTML-side. Prøv www.disobey.com/amphetadesk/, selv har jeg bare brukt klient-basert RSS-leser.

Men samarbeidet mellom webservere via XML tar først fart den dagen vi kan bruke et stilart på en server til å kombinere data fra to andre, W3C har en standardd de skal ha definert.
Avatar billede 2c Nybegynder
12. september 2003 - 11:03 #13
ok :-)
Avatar billede 2c Nybegynder
12. september 2003 - 11:03 #14
hov. Her var et.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2003 - 13:44 #15
??
Avatar billede socle Nybegynder
26. december 2003 - 01:07 #16
svar tror jeg