Avatar billede schipa Nybegynder
07. september 2003 - 02:12 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

ingen forbindelse uden svchost.exe

Jeg har netop installeret XP Home og Zone Alarm. Så snart ZA gik i gang spurgte om svchost.exe måtte på nettet, hvilket jeg svarede nej til. Problemet er, at så melder Explorer "siden kan ikke vises". Selv med ZA instillet på "ASK" sker fejlen. Hvis jeg indstiller ZA på "allow" bliver forbindelsen oprettet uden problemer.

Min pc deler en ADSL-forbindelse med to andre maskiner via hub. Hvad gør jeg? Jeg har læst mig til, at denne svchost.exe ikke er særlig rar at have kørende.....

For resten, kan I anbefale en god firewall, som er nem at indstille? Jeg prøvede Kerio og syntes den var lidt sej, måske Sygate? Jeg bryder mig ikke ret meget om Zone Labs prispolitik (50$ for Pro-udgaven!)....Ikke fordi det skal være gratis, synes bare at 50$ er i overkanten.

Tak på forhånd...
Avatar billede schipa Nybegynder
07. september 2003 - 02:14 #1
glemte lige: svchost.exe egentlige navn er "Generic Host Process for Win32 Services".
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. september 2003 - 02:21 #2
Du kan ikek undgå at svchost kører da den er host proces for en masse andre processer, så du skal forsøge at finde den proces, der vil snakke med nettet. Prøv at gå i msconfig og deaktiver alle programmerne på start fanebladet.
Genstart så og se om det hjalp. Hvis det gjorde kan du aktivere dem en ad gangen indtil du finder den skyldige, og derefter lade den være deaktiveret. Du skal selvfølgelig aktivere en ad gangen og genstarte for at checke.

Sådan lige et skud fra hoften: loadwc kunne nemt være den proces der forsøger at komme på nettet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. september 2003 - 02:24 #3
Du har allerede en firewall indbygget i xp !
Højreklik din lan forbindelse og vælg egenskaber. Under advanced kan du slå den til.
Avatar billede jeoparty Nybegynder
07. september 2003 - 03:34 #4
som tonny siger, activer den firewall som følger med til XP, gratis og dækker dine behov. mht filen er den ikke farlig hvis du bare holder din Win Update opdateret hele tiden for at fjerne evt muligheder for at folk kan komme ind i dit system. Evt gå til www.spywarefri.dk, klik værktøjer, og download f.eks Spybot. denne kan rydde op i din system registrerings database, og fjerne alle de små irriterende ting som kommer ind på din pc. husk lige at opdatere programmet efter installationen. :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. september 2003 - 11:50 #5
Hadde litt av den samme problemstillingen. Det viste seg at windowsupdate satte til en automatisk oppdatering i forhold til microsoft time server. Dobbeltlikk på klokkesymbolet neders til høyre på windows linealen. Det kommer opp et klokkesymbol. Gå inn på "Internet time". Ta eventuelt vekk haken for automatisk synkronisering. Kjører ellers en gammel versjon av ZoneAlarm 2.6 Synes den er en hel del bedre enn den nye og er meget godt fornøyd. Ingen problemer. XP har innebygger firewall .. rett nok, men den er vel ikke i stand til å stanse ormer / trojanere som ønsker å sette opp trafikk ut.
Avatar billede schipa Nybegynder
11. september 2003 - 00:14 #6
tonnybrandt og langbein>laver I lige et svar?

jeoparty>XP's firewall er jo slået til; og jeg bruger indtil videre den frie version af Zone Alarm. Jeg takker dig og de andre for svarene; imidlertid synes jeg, at du har misfortået mit spørgsmål lidt. Nu bærer jeg måske selv skylden, for jeg kunne have formuleret mig på en klarere måde. Min bekymring var ikke så meget sikkerheden, men privacy. Programmer som spybot (som jeg for øvrigt har på min maskine) fjerner spyware og ondsindede cookies, men kan intet stille op mod selve styresystemets egne svage/mørke sider. Det som XP siger til mig som bruger er: "vil du på nettet? Så vær ikke så kræsen om din privacy, svc eller (mediaplayer eller messenger)skal du ikke blokere for". Der lader til, at visse eksperter mener svchost samt andre dele af xp repræsenterer en potentiel fare for at din maskine er utæt.
Avatar billede jeoparty Nybegynder
11. september 2003 - 00:24 #7
ja, XP er ikke fejlfrit, som alle de andre windows produkter heller ikke er :-) Eneste rigtigt at gøre er at holde sig updatet med alt på windows update og håbe de snart laver et OS som er sikkerheden selv hehe
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. september 2003 - 00:38 #8
Her kommer mit svar...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. september 2003 - 18:06 #9
Takker for point :-)