Avatar billede salmanr Nybegynder
28. august 2003 - 23:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gode råd søges!

Jeg har arbejdet i en længer periode på opstart af internetcafe.
Følgende er opnået: Finansering, lokaler osv.
Har et godt crew til sparring af opsættelse osv.
Mangler dog råd om:

1. Hvad har brugere af cafeer brug for? Bare smid forslag ind, uanset hvor mærkelige de måtte synes at være.

2. Jeg shopper efter hardware, har du et råd til at undgå at købe katten i sækken.

3. Programløsninger, Spilløsninger. Her tænkes på regler, priser, popularitet osv.
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. august 2003 - 23:41 #1
1. En dygtig sælger/daglig leder tror jeg oftest er det vigtigste. Jeg har ikke så meget belæg for dette, udover at jeg konstant synes at spotte dårlige ledere i netcafeer og sportsklubber (men de er jo hverken helt eller halv proff. så det er nok grunden).
Ham der står bag skranken skal kunne få de "svage" børn til at føle sig sikker og godt tilpas, og de "stærke" børn til at føle sig dus med ejeren... kan ikke udtrykke det bedre. Der må ikke opstå en klikke, der overtager for meget.

Men ellers tror jeg at det skal være lidt ligesom, med en gammeldags købmand; hvis du har børn (nok tvivlsomt) skal disse deltage i fodboldklubber, etc. - så man får vist sin tilstedeværelse rundt omkring i det lokale miljø.

2. Det synes jeg du skal diskutere med dit crew. Sørg for at have et bundkort der har plads til opgraderinger, men lad dig heller ikke blæde og fyre 2,5K af på det nyeste grafikkort... der er mange overvejelser på det punkt :o)

3. Stik en finger i jorden - tag en dag rundt til dine konkurrenter, og se hvordan det foregår. Eller ring og hør hvad de har (som om du er interesseret i at komme ned på deres cafe en time, men gerne vil vide hvilke spil de har - og om der er nok til at man kan spille multiplayer... giver nok en fornemmelse af hvad der er populært).
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. august 2003 - 23:42 #2
blæde = blænde
Avatar billede babyworm Nybegynder
29. august 2003 - 00:51 #3
Som hardcore IT-nørd har jeg et behov for IT-bajere.. i form af COla...

En god ide ville være at sælge cola og slik..
Der er mange spil man kan købe, dem der skal være der: Counterstrike, Battlefield, Warcraft... og så ellers krydder dem med diverse spil..

Hvor kommer netcafeen til at være??
Avatar billede babyworm Nybegynder
29. august 2003 - 00:52 #4
du kunne ikke vente til at høre om der var mere *G*
Avatar billede tommyf Nybegynder
29. august 2003 - 07:21 #5
Det kunne være at der var flere der have en kommentar til mit :o)

babyworm >> Kan du da vise mig en netcafe der ikke sælger cola og slik? Jeg har endnu ikke set en, men hvem ved. Det ser ud til at den nye trend går på flot designede energi-boosters; Cult, Battery, Red Bull(er hvis ulovlig herhjemme), etc.
Avatar billede bamzen Nybegynder
29. august 2003 - 07:38 #6
Du skal huske at en netcafe har flere målgrupper, det kommer også meget an på lokationen af cafeen.

Der er de unge der primært spiller, der er de ældre der hellere vil chatte/maile/surfe

En ting jeg altid har savnet når jeg har været på netcafe, er at prisstrukturen er sat mere efter hvad du vil.
Det er ikke nær så omkostningstungt at have folk til at gå på nettet, som det er at købe spil.

I tidens trend kunne det også ske at man skulle lave en ryger/ikke ryger afd. Der er sikkert nogle forældre der ikke vil have at deres børn bliver oset til.

Vær synlig i lokalområdet. Sponser et fodboldhold (lidt søgt), eller lav nogle happenings som folk kan huske dig for.
(det kunne være gratis pølser og is en dag, en ballonmand til at lave balloner på åbningsdagen etc etc)

For dem der surfer, kunne det tænkes de ville blive glade for privatliv, dvs at de ikke sidder så tæt at man kan kigge over skuldrene på de første 5 skærme

/Bamzen
Avatar billede bamzen Nybegynder
29. august 2003 - 07:41 #7
Angående hardware er det ALFA og OMEGA  at du køber en kvalitets switch og ikke bare noget billigt møj selvom det umiddelbart virker som de lever op til kravene.
Avatar billede tommyf Nybegynder
29. august 2003 - 08:56 #8
bamzen >> Det med at surferne vil have lidt privatliv er godt set. Måske man skulle placere et par computere specielt egnet til surfing. Angående rygning burde det dog ikke være et problem at smide rygerne ud (det er de vel vænnet til efterhånden). Samtidig misfarver det gardiner, etc.
Avatar billede jara06 Nybegynder
29. august 2003 - 09:10 #9
tja, dér røg jeg som potentiel kunde. Godt nok går jeg ikke på inet cafe, og jeg gamer ikke, men dét at jeg ikke må ryge en enkelt smøg når jeg sidder og stirre 'tomt' ind i div mails med emner som kun en meget lille gruppe mennesker vil kunne forstå .. Den smøg vil jeg have lov til. Sådan er jeg bare.

Ved ikke om du selv er ryger... og ja, jeg forstår udemærket, at folk/børn ikke vil sidde i røgfyldt lokale osv, men de steder jeg engang kom, var det ok at ryge en enkelt smøg ved disken, f.eks. hvis man snakkede med ham bag. Bare man holdt det i begrænset omfang, samt undlod at ryge ved computerne. Folk blev ikke generet synderligt, og ingen brokkede sig. God harmoni
Avatar billede tommyf Nybegynder
29. august 2003 - 10:00 #10
En potentiel kunde til en potentiel virksomhed? Så kommer vi hvis for langt ud ;o)

Det med ryger/ikke-ryger kræver nok nogle etiske samt økonomiske overvejelser. En bil, hvor den tidligere ejer har været ryger, mister ligeså meget i gensalgsværdi, som hvis den havde en stor bule i sidedøren - det samme er muligvis tilfældet med sofaer/stole/gardiner/hardware.

Jeg er ikke ryger, og godt tilfreds med dette - det gør dog at jeg mangler muligheden for at se det fra rygernes synspunkt.
Avatar billede bamzen Nybegynder
01. september 2003 - 18:26 #11
Jeg ville aldrig opholde mere end max 20 min på en computer cafe, hvis der var rygeforbud.

Mange computerfolk er rygere, men omvendt, de har måske også selv grejet i hjemme.....

Problemet med røg kan løses på flere måder....
Der findes luftrensere, (der samtidig tager alergener og andre ting i luften)

Generelt mener jeg det må være et spørgsmål om udsugning etc....
Dette skal ikke udvikle sig til en ryger/ikke-ryger debat, men der bør være plads til os alle!

/Bamzen
Avatar billede salmanr Nybegynder
01. september 2003 - 21:56 #12
Tak for svarene allesammen. Jeg tager det hele med i mine overvejelser og siger tak for feedback'en Mvh. SalmanR