Avatar billede janorakel Nybegynder
05. august 2003 - 10:13 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er .tar.gz.Z for en komprimering

Z-fil????????????????
Jeg skal pakke en fil ud, som hedder xxx.tar.gz.Z men det volder mig lidt problemer.
Selv om jeg omdøber filen til bare xxx.tar.gz kan filen ikke genkendes.
Hvordan pakker jeg denne fil ud, og skal man bruge et specielt program til det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2003 - 10:15 #1
Dette format er et linux/unix format, men der findes windows programmer der kan håndtere det, så vidt jeg husker winzip, ellers kan andre
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. august 2003 - 10:17 #2
det kan winrar men buffer jeg tror ikke det er relavant for ham at få dette at vide da han jo højest sandsynlig sidder på en unix maskine... men jeg er ikke lige klar over det.. sorry..
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2003 - 10:18 #3
Jeg mener at huske at det ekstra .Z er en mandrake ting, så du skal sandsyneligvis have en linux maskine til at udpakke den først
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2003 - 10:21 #4
.Z plejer at være compress/uncompress - der bør være en uncompress på din
maskine (nogle sparer compress væk, da der er andre alternativer)
Avatar billede janorakel Nybegynder
05. august 2003 - 10:23 #5
Hej med jer, jeg sidder på en linuxfætter og prøver at pakke det ud på normal vis, og samtidig ved siden af en windozeting med både winrar og winzip.
De fortæller entydigt at de ikke kan genkende formatet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. august 2003 - 10:24 #6
zcat filename.tar.gz.Z | tar -zxvf -

mener jeg vil klare det
Avatar billede janorakel Nybegynder
05. august 2003 - 10:24 #7
Hvilke kommandoer skal jeg da bruge erikjacobsen?
Avatar billede janorakel Nybegynder
05. august 2003 - 10:25 #8
Uha, det her går hurtigt..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2003 - 10:25 #9
uncompress whatever.Z

skulle give din whatever
Avatar billede cmoeller Nybegynder
05. august 2003 - 10:30 #10
uncompress filename.tar.gz.Z;
tar -zxvf filename.tar.gz;

Skulle virke
Avatar billede janorakel Nybegynder
05. august 2003 - 11:16 #11
Mange tak. I er superhurtige. Ha' en god dag..