Avatar billede kehd Nybegynder
23. juli 2003 - 11:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til billedeopløsninger

Hejsa!

Jeg er ikke særlig meget inde i det med billeders opløsninger, men jeg skal bruge et billede på 300 dpi i en størrelse på omkring 10 cm x 5 cm.
Billedet er taget med digicam i en 72 dpi opløsning, men hvordan får jeg det til at blive til 300....???

Kan evt. snakke om det over MSN Messenger - kd@kjcom.dk
(og så får du 75 point for det ;-)

Hilsen
Kristoffer
Avatar billede ckh Nybegynder
23. juli 2003 - 11:27 #1
Du kan jo ændre opløsningen i et billedbehandlingsprogram (PhotoShop, PaintShop pro osv.) men det bliver næppe særlig godt. Du risikerer faktisk at det bare bliver "mudret" eller uskarpt.
Avatar billede kehd Nybegynder
23. juli 2003 - 11:45 #2
Hvordan kan jeg så få opløsningen højere????
Avatar billede ckh Nybegynder
23. juli 2003 - 11:46 #3
Hvilket program har du ?
Avatar billede spe Nybegynder
23. juli 2003 - 11:56 #4
Billedet skal skaleres ned til 25% af den størrelse i cm det er nu.

Eksempel: Hvis dit billede nu er 40 cm gange 20 cm, vil det blive 10 cm gamge 5 cm i en opløsning på 288 dpi.
De 288 dpi er godt nok selvom du har fået besked om 300 dpi. Et billede til tryk skal normalt ligge på 260 til 280.

Antallet af pixels i dit billedet skal forblive det samme som nu.
Avatar billede spe Nybegynder
23. juli 2003 - 11:57 #5
Er dit billedet inden skaleringen mindre end 40 cm gange 20 cm vil du ikke kunne opnå dine krav på både 10 cm gange 5 cm og 300 dpi uden at billedet bliver mindre godt.
Avatar billede kehd Nybegynder
23. juli 2003 - 12:35 #6
Jeg bruger photoshop 6.0!
Vil det sige at jeg skal skalere mit billede og derefter forøge opløsningen til 300 dpi!?!
Avatar billede spe Nybegynder
23. juli 2003 - 14:56 #7
kehd>> Nej du skal ikke både og.
Er let nok hvis du bruger Photoshop 6.0 så lader du blot Photoshop foretage skaleringen ved at du går i Image-->Image Size. I dialogboksen fjerner du fluebennet udfor Resample og skriver så 300 dpi i Resolution så regner Photoshop selv ud hvor mange cm dit billede bliver.
Avatar billede spe Nybegynder
23. juli 2003 - 14:57 #8
MEGET VIGTIGT at du fjerner fluebennet i Resample derved bevarer du det samme antal pixel i dit billede.
Avatar billede kehd Nybegynder
23. juli 2003 - 18:36 #9
Så lykkedes det vist at få det klaret!!
Takker for hjælpen ;-)

Pointene skulle være tildelt "spe" !!

God sommer!
Avatar billede spe Nybegynder
23. juli 2003 - 18:37 #10
Selv tak :-)