Avatar billede jsmidt Nybegynder
07. juli 2003 - 13:23 Der er 15 kommentarer

ATAPI Interface, slimline CD - ikke som de andre

Hej,

efter købet af "Cubid 2699R" kan jeg konstate, at det medfulgte "Slimline CD to Desktop IDE Adapter" ikke passer til mine 3 slimlinedrev (både CD og DVD)! Har søgt på nettet mv., men alle oplysninger omkring slimlinedrev jeg har kunne finde viser et lille "interface" som det der er på "Slimline CD to Desktop IDE Adapter". Mit interface er dobbelt så stor - er der nogen der ved om man kan købe en adaptor eller lign., idet det vil være ærligt ikke at kunne bruge disse drev!

Jeg kan oplyse, at drevene er relativ nye - medfulgte på bla. IBM T30, Compaq Evo N600 mv.

Håber meget på et svar - på forhånd tak,

Jesper
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:48 #1
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:49 #2
Denne er billigere, men vistnok det samme.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:51 #3
Eller prøv at kigge på dette site om der skulle være noget
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
07. juli 2003 - 13:54 #4
nu siger du at drevene er fra bærbare pc'ere.
det er ikke usandsynligt at IBM, Compaq m.v. benytter ikke-standard stik på deres drev, da de skal passe i deres egne pc'ere og ikke nødvendigvis andres.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:58 #5
Efter surfing på mini-itx.com fandt jeg ud af at du også skal bruge et ekstra ide kabel, hvis du vil bruge slimline drev.
Endelig er der også muligheden af at IBM og Compaq bruger ikke standard stik. Det har de været kendt for at bruge før, om de gør det stadigvæk ved jeg ikke.
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:59 #6
Når jeg kan se at rune kom mig i forkøbet med ikke standard stik ;)
Avatar billede jsmidt Nybegynder
07. juli 2003 - 17:57 #7
tak for de hurtige svar-som desværre ikke giver en løsning. Dit link (The C.) peget netop på den adaptor der fulgte med kabinettet. De drev jeg har er noget breder, og nej jeg tror ikke på at det er egen standard - det vil da være mærkeligt såfremt IBM og Compaq benytter den samme "egen" standard - er I ikke enig? Men tak for hjælpen anyway.

Jesper
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 23:44 #8
Og du har også et ekstra ide kabel jvnfr
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=3#p110
Avatar billede jsmidt Nybegynder
08. juli 2003 - 22:39 #9
?....ekstra ide kabel.... - ja, men det er jo alm. standard?, og kan ikke bruges med drevene fra IBM og Compaq. Bemærk, at interfacet på IBM og Compaq alene er et stik der således må indeholder data, lyd og strøm.

JS
Avatar billede the_collector Novice
09. juli 2003 - 11:45 #10
Er det samme type stik bagpå drevene både fra IBM og Compaq, eller er de forskellige? Prøv at høre hos IBM om de har et omformer stik.
Er det dette drev fra IBM du har
http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwpartnumlookup/_22P6991
Avatar billede jsmidt Nybegynder
09. juli 2003 - 21:35 #11
Hej,er ikke klar om det er det samme drev (kan ikke se bagsiden). Ja, det er det samme type stik både hos IBM og Compaq. Idag tog jeg en rundtur på vores kontorer hvor vi har ialt 5-6 forskelleige modeller - alle havde samme stik som det jeg omtaler. Bemærk, at diskdrevet er det "lille" interface, mens CD (mv.) er det brede. Har idag spurgt hos (kan ikke huske hvem, men en relativ velass. hardwarepusher, som bl.a. har den lille konverter) og modtaget svar - de viste ikke hvad det var og henviste til deres lille konverter! Jeg må heller maile IBM eller Compaq. Ved du hvilke interface EIDE er (det stod på dit link). Vender tilbage når jeg får besked fra HP (Compaq) eller IBM.
Jesper
Avatar billede the_collector Novice
10. juli 2003 - 09:30 #12
EIDE er en udvidelse af IDE, men de er indbyrdes kompatible, så man kan uden problemer bruge EIDE enheder på en IDE kontroller og omvendt. De sidste år har standarden været EIDE. Hvornår standarden gik over til at være EIDE kan jeg ikke huske, men jeg tror det er mere end 5 år siden.
Avatar billede jsmidt Nybegynder
10. juli 2003 - 20:19 #13
Ok - tak for info,JS
Avatar billede the_collector Novice
07. august 2003 - 15:18 #14
Lukketid?
Avatar billede jsmidt Nybegynder
19. august 2003 - 22:43 #15
Undskyld - har været på ferie, og kan da godt være jeg ikke er helt klar endnu - "lukketid?"  ?  - er der noget jeg skal gøre for at afslutte denne sesion?,

JS