Avatar billede cartesius Nybegynder
05. juli 2003 - 21:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad er CRC-fejl?

Jeg er ved at installere programmer på en pc, der lige er blevet formateret. På flere af programmerne melder den om CRC-fejl og "corrupted files" (bl.a. Norton Antivirus), når jeg forsøger at installere dem. Og det til trods for at jeg VED, at programmerne fungerer på andre computere. Jeg har på fornemmelsen, at der må være noget galt med den måde, hvorpå computeren opfatter filerne. Er der nogen, som ved hvor jeg skal tage fat på problemet?
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
05. juli 2003 - 21:09 #1
Hvilket styrersystem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juli 2003 - 21:34 #2
Det er en såkaldt cyklisk redundanc check fejl. Jeg har oftest set den ved fat fejl på disketter, man kan også forekomme andre steder på faste diske. Du bør gennemføre scandisk. Jeg prøver lige af finde noget yderliger info
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juli 2003 - 21:41 #3
Jeg kan ingen ordentlig info finde på CRC fejl, prøv at kikke i din event viewer og se om du ikke kan finde et event id, det kan nemlig ofte finde en præcis beskrivelse og en løsning
Avatar billede cartesius Nybegynder
05. juli 2003 - 21:50 #4
Styresystem: WinMe.
Hvad er eventviewer og hvor ligger den?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juli 2003 - 21:53 #5
Puuuha ME, den kan hedde logbog hvis dit system er dansk og den kan ligge under Administration eller tilbehør. Det er længe siden jeg smed ME a h.... til Det styresystem var simpelthen for ufærdigt og for fuld af fejl til at jeg gad røre ved det.
Skift til 2000, den køre klippe stablilt og jeg vil tror det også fjerner de cykliske redundans fejl
Avatar billede cartesius Nybegynder
05. juli 2003 - 22:13 #6
Jo, du har måske ret. Men jeg kører selv med Me på min egen, og der har aldrig været problemer af den art. Det er derfor, jeg har på fornemmelsen at der på denne computer må være en eller anden fejl, som ligger "i dybden", i dens måde at læse filer på - uden at jeg kan komme det nærmere. Men det er altså dansk Me, og det er dansk Norton AV 2002, som ikke kan installeres. Den skriver, at installationspakken ikke kan åbnes, og jeg VED, det ikke passer. Den fejler ikke noget. Men jeg prøver at se efter logbogen...
Avatar billede soreno Praktikant
05. juli 2003 - 22:13 #7
Du bør undersøge dit system for virus.
Det kan ofte være inficerede filer der fejler et CRC check.
Avatar billede cartesius Nybegynder
05. juli 2003 - 22:32 #8
Synes ike umiddelbart jeg kan finde denne log-fil... Er det en txt-fil, og hvor bør den befinde sig?
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
07. juli 2003 - 09:31 #9
Hej Cartesius,

Svaret på dit spørgsmål er (forsimplet): Når en fil bliver pakket regner pakkeprogrammet en tjeksum ud for pakken. - dvs den læser pakken som var den en stribe tal, og lægger dem sammen undervejs. Til sidst skriver pakkeprogrammet så den store sum i slutningen af pakken.

Når du installerer programmet så starter installationen med lige at se om tjeksummen passer. Hvis den ikke gør det så er der sket noget med pakken efter den blev pakket. Ovenstående svar peger på hvad der kunne være sket: Hvis filen ligger på en harddisk kan disken være 'dårlig'. Hvis filen er blevet inficeret med virus passer cheksummen heller ikke længere.

Scan for virus er et gidt råd.
Ellers må du køre et tjek af din hardware. Søg her på eksperten efter programmer til at tjekke din HW

Henrik
Avatar billede cartesius Nybegynder
07. juli 2003 - 10:50 #10
Hej Henrik,
Tak for dit svar. Den pågældende computer er virusfri, og en "lang" scandisk har ikke givet noget. Men jeg er ikke i tvivl om, at den må være gal med hardwaren. Her på stedet læste jeg om en anden, der havde en masse CRC-fejl, og det viste sig, at den ene ramblok var defekt. Kan du anbefale et godt program til at tjekke hardwaren med?
Avatar billede henrikmoller Nybegynder
07. juli 2003 - 11:06 #11
Jeg har set Aida anbefalet en del gange på eksperten - men jeg har aldrig haft HW proglemer så jeg har ikke været i situationen selv

Tak for pointene! Det rykker  meget med 200 point når man er nybegynder.

Henrik