Avatar billede apache999 Nybegynder
19. juni 2003 - 13:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Google er jo den største, men hvad med de andre?

Jeg hører tit det ret myteomspundne "De 10 store søgemaskiner".

Men hvad fanden dækker det over?

Personligt kunne jeg ikke drømme om at bruge andet end Google, men jeg er jo ikke alle andre mennesker.

Point til den, der kan henvise til en lødig og ny statistik over, hvilke søgemaskiner, folk anvender. Lidt krydstabulering over søgeformål ville sandelig også varme.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
19. juni 2003 - 13:05 #1
tror nok at www.altavista.com - er en stor en.. bruger osse kun Google
Avatar billede donwang Nybegynder
19. juni 2003 - 13:11 #2
Altavista er kun en myte;)

www.alltheweb.com (Har flere indexerede sider end google)
Avatar billede apache999 Nybegynder
19. juni 2003 - 13:13 #3
Jeg beder ikke om navne på søgemaskiner. Jeg beder om en statistik over, hvilke søgemaskiner, der anvendes mest på verdensplan
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2003 - 13:25 #4
Det kommer meget an på hvilket markedssegment du operere i og hvilken målgruppe du vil ramme. Her er lidt generelt

- Google er en god generel maskine, der rammer bredt og som vil være et must for de fleste
- ODP (www.dmoz.org) er en meget smal maskine der ingen trafik giver, men som forstørre værdien i google, den er derfor et must for de fleste.
- Altavista skal ma ikke afskrive, den bruges stadig af mange og der sker lejlighedsvis ting med altavista. Det kan ofte gådt betale sig at gøre lidt her
- FAST e..er www.alltheweb.com er også et must, denne maskine powere en masse indexer, f.eks. SOL, og bruges derfor er rigtig mange især unge mennesker, den kan det godt betale sig at kikke på.
- MSN og AOL hvis man kører lidt på det ameriaknske marked, især MSN kan være interessant også for den danske dem. Den ligter jo en del af Microsoft, og "hænger" ofte sammen med messenger og det miljø.
- Lycos er også interessant i nogle sammenhænge
- www.northernlight.com, hvis du gør det i det højteknologiske område
- Inktomi, WISEnut og Teoma hvis du vil til fjernøsten og udlandet generelt
- fireball (www.fireball.de) hvis du har kunder i tyskland
- Så er der Pay per click som Overture, Google Adwords og looksmart, der også føder MSN

Endelig er der alle indexerne som Yahoo, jubii

Håber det gav lidt, ellers må du spørge
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2003 - 13:28 #5
En sådan stateatik, kan du, hvis det findes, læse på

http://www.webmasterworld.com, http://www.searchengineguide.com/ eller http://www.searchengineworld.com/

Jeg har ikke selv set nogen for nyligt og disse tal er heller ikke 100% anvendelige, da dit udbytte afhænger meget af målgruppe og markedssegment. En lille specialicered søgemaskine med relativt få hits, kan godt give dig mange flere salg end en stor generel maskine med mange hits
Avatar billede apache999 Nybegynder
19. juni 2003 - 13:31 #6
Tak for svaret. Meget brugbart
Avatar billede msnilsson Nybegynder
19. juni 2003 - 19:30 #7
SOL er nu gået over til Google :-)

Yahoo har købt Inktomi, så den bliver også vigtig internationalt

MSN er begyndt at crawle webben på egen hånd, se http://www.webmasterworld.com/forum1/2166.htm

Måske kan du også bruge dette "Search Engine Chart", som fortæller om hvilke søgemaskiner der leverer resultater til de forskellige portaler - uden dog at vise hvem der er størst.

Og her: http://www.searchengineshowdown.com/stats/size.shtml kan du se hvilke søgemaskiner der har indekseret flest websider.

Endelig kan du på http://www.comscore.com/press/release.asp?id=325 se en statistik over hvilke søgemaskiner der søges mest på - det var vist egentlig det du skulle bruge...