Avatar billede lawaetz Nybegynder
09. juni 2003 - 19:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

router med NAT`?

Hej,

Jeg har et netværk som er sat sammen med en Speedstream 5711 som har en indbygget firewall (NAT). Er det godt nok eller skal jeg investere i en Zywall og hvad mere vil en Zywall firewall hjælpe mig imod hackere?
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juni 2003 - 21:50 #1
Det viktige er vel ikke hva en firewall eller en nat router heter men og heller ikke hvilke facy ord og navn man setter på diverse funksjoner, hva den faktisk gjør. Send en mail med opplysning om din domene/ip adresse hvis du ønsker en leak sjekk. mail: arne2002@hotmail.com
Ville ellers tro at speadstreamen gjør jobben hvis du benytter NAT og lokale adresser på LAN (Ettersom disse jo ikke er routbare via internett.) Noen internett routere for eksempel Cisco 677 inneholder jo ikke en firewall i det hele tatt men det fungerer helt ok allikevell pga bruken av NAT.
Uansett hva man bruker eller ikke bruker så er det vel sluttresultatet som teller og det sjekker man best ved en laek check utenfra.
Avatar billede lawaetz Nybegynder
15. juni 2003 - 16:30 #2
Hej langbein.
Jeg skulle bruge informationer om en NAT router til min IT eksamen. Den er færdig nu og jeg fik 11.
Ellers tak
Avatar billede langbein Nybegynder
15. juni 2003 - 17:02 #3
He, he du skulle ha skrevet det ... :)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
19. juni 2003 - 10:33 #4
Altså speedstreamen kan jo ikke natte trafik ind til noget på dit LAN hvis den ikke ved hvor den skal gøre af det (sådan lige umildbart)
Men trafikken vil komme til routeren.

En rigtig firewall vil selvfølgelig være mere sikker og den vil også kunne lave diverse logs over evt. uinbudt trafik.
(Det eneste du bare lige skal huske inden du "løber" ud og køber en zywall eller lign er at din SS5711 og dit modem køre med ATM snitflade og ikke Ethernet)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. juni 2003 - 12:55 #5
"Det eneste du bare lige skal huske inden du "løber" ud og køber en zywall eller lign er at din SS5711 og dit modem køre med ATM snitflade og ikke Ethernet"

Jo det stemmer for min adsl forbindelse. For andre så gjelder det motsatte, dvs PPPoE (I motsetning til PPPoA).

Har du ellers kjøpt en router på byen og fått dette til å fungere ??
Har du noen linker eller noen nærmere informasjon om oppsettet ??

Kjører i dag stort sett isp sitt grunnoppsett basert på PPPoA/ATM, bare med noen små endringer, men vurderer litt å kjøpe et nytt modem/router og sette dette opp fra bunnen av, for treningens skyld. Er dette å anbefale ??
Avatar billede lawaetz Nybegynder
07. november 2003 - 09:18 #6
tak for hjælpen. Jeg fik et 11 tal i IT for disse oplysninger