Avatar billede lone_a_p Praktikant
03. juni 2003 - 16:01 Der er 13 kommentarer og
4 løsninger

Webstandarder - hvad er det, og hvad opnår man derved?

Hvilke fordele opnår man, når man overholder webstandarderne?

Hvorledes forholder søgemaskinerne sig til webstandarder?

Findes der flere forskellige webstandarder?

Nogle meget åbne spørgsmål, men jeg ved heller ikke ret meget om emnet, så hvis du ligger inde med et par svar, vil jeg meget gerne høre...

Eller hvis der er andet relevant ang. webstandarder.

Med venlig hilsen
Lone
Avatar billede keysersoze Guru
03. juni 2003 - 16:08 #1
når man snakker webstandarder er det for det meste at overholde nogle kodestandarder. Disse kodestandarder bliver sat af w3-comsortium og det kan du læse mere om på http://www.w3.org og lære noget mere om på http://www.w3schools.com

der findes kun én standard - til gengæld findes der mange forskellige sprog.

mht søgemaskiner, så er det jo en videnskab for sig selv. De kigger på indhold på siderne, på links og på en masse andre ting - men standarder har ikke umiddelbart noget med søgemaskinerne at gøre
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 16:09 #2
der findes kun et sæt webstandarder...... eller, der findes flere, for de forskellige versioner af HTML, CSS, PHP osv. men de er alle fastsat af the world wide web consortium http://www.w3c.org

Fordelene ved at bruge dem er primært at alle browsere vil kunne fremvise din side hvis du overholder dem.

I forhold til søgemaskiner er det vigtigt at bruge metatags som er en del af w3c standarderne. Da de fleste søgemaskiner bruger dem til at kategorisere dien side med
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 16:10 #3
bred enighed næsten ;)
Avatar billede keysersoze Guru
03. juni 2003 - 16:11 #4
metatags er en skrøne - det virker meget meget minimalt...
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2003 - 16:18 #5
kommer an på søgemaskinen vel, men jo, der bliver ikk kigget så meget på dem som der gjorde engang.

Men anyways så er det vel faktisk det eneste hensyn man rigtig skal tage ang. standarder og søgemaskiner.
Og så self huske title tag
Avatar billede lone_a_p Praktikant
03. juni 2003 - 16:22 #6
Hvad opnår man så ved at udvikle efter webstandarder? Hvis det kun gør, at mange browsere kan forstå koderne, er det vel stort set irrelevant, da langt de fleste brugere i dag bruger Internet Explorer?
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. juni 2003 - 16:23 #7
lone ap > Ved at udvikle til standarderne, så har du din ryg fri når noget ikke virker i næste version af f.eks IE eller Mozilla.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
03. juni 2003 - 16:27 #8
Der er jo ikke noget ved at have sin ryg fri, hvis skidtet ikke virker som det skal...

Jeg må lidt indrømme, at jeg ikke helt kan se pointen i webstandarterne - det er vel så godt som det IE kører med...

(jeg smutter for i dag, men vender tilbage senere)
Avatar billede keysersoze Guru
03. juni 2003 - 16:38 #9
det er heller ikke forbudt at "overtræde" standarderne - men ved at overholde dem fremstår man som mere professionel og der er også klart bedre chance for at siden virker crossbrowser og cross-version... men det er selvfølgelig op til en selv om man vil overholde dem eller ej!

standarder er kun en god ting - for ellers ville der måske kunne findes 53 måder at udvikle almindelig HTML på, 27 måder at lave css på etc, og på den måde ville nettet være enten stort set ubrugeligt eller også ville det være ekstremt langsomt.

Der _er_ faktisk meget få grundregler - så de er rigtige gode i det mindste at kunne!
Avatar billede lone_a_p Praktikant
03. juni 2003 - 17:41 #10
Kan det påvirke søgemaskinerne, hvis et website ikke er lavet ud fra webstandarden? Eller har søgemaskiner og webstandarder absolut ingen sammenhæng?
Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2003 - 08:38 #11
Jeg synes ikke jeg har fået svar nok, så jeg lader spørgsmålet være åbent ...
Avatar billede unknown_someone Juniormester
06. juni 2003 - 09:08 #12
1. fordelene er som tidligere skrevet en større kompatibilitet crossbrowser og en større sikkerhed fra din side for at siden vises rigtigt i langt de fleste forskellige browserversioner både fortidige, nutidige og fremtidige.

2. standarder og søgemaskiner hænger på ingen måde sammen - de har ikke noget med hinanden at gøre.

3. nej - der findes kun én standard.

... hvis ikke de ting er svar nok så fortæl hvad mere du ønsker at vide - ellers er det ret svært at komme med mere info overhovedet
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2003 - 09:09 #13
som unknown_someone - og jeg selv har skrevet - er de tre punkter svaret. Og hvis ikke du mener det er tilstrækkeligt kan jeg kun sige det samme som forrige indlæg - hvad mere ønsker du at vide?
Avatar billede skwat Praktikant
06. juni 2003 - 09:14 #14
Standarter er sat som et reglsæt for hvordan man snakker sammen.
Hvis du overholder standarterne kan du være sikker på at din side altid vil virke, eller det er ikke din skyld hvis den ikke virker:)

Det er rigtigt at langt de fleste bruger idag bruger internet explore, men hvilken version?
Avatar billede skwat Praktikant
06. juni 2003 - 09:14 #15
p.s. der findes flere standarter
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2003 - 09:20 #16
man kan på ingen måde være sikker på at siden virker...

om der er en eller flere standarder er vel et tolknings spørgsmål - der er flere sprog (css, html, xhtml - og endda flere forskellige versioner af html), men der er kun én standard til hvert sprog
Avatar billede lone_a_p Praktikant
06. juni 2003 - 11:52 #17
Hej igen,
Tak for besvarelserne.
Det jeg manglede var et helt konkret svar på, om man forbedrer sine chancer for at blive set af søgemaskinerne, hvis man overholder standarderne.

Men konklusionen blev (til andre interesserede): Nej, man forbedrer ikke chancen for at blive set af søgemaskinerne ved at overholde webstandarden.

Mvh Lone