Avatar billede thomasejsing Nybegynder
25. maj 2003 - 19:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

123portal.dk kontra brugernes pagerank i google

Vi har desværre fået en kunde der føler sig uretfærdigt behandlet forde han i tidernes morgen engang tilmeldte sit site andelsbolig-debat.dk til 123portal. Nu er det imellemtiden gået sådanne at google har optaget det pågældende site, MEN IGENNEM 123portal, og der vises så

http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=andelsbolig&lr=

men på google hvis man søger efter hans pågældende site så er det optaget
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=andelsbolig-debat&lr=

, men han påstår at hans pagerank er gået ned, og at han derfor gerne vil slettes, det sidste er der intet problem i, men kan ikke lige umiddelbart se at det skulle have nogen sammenhæng med hans pagerank
Han skriver også:
"Problemet er formentlig at http://www.123portal.dk/klik.php?ID=2882. redirecter til min forside og Google tror måske derfor at jeg har 2 indgange til min forside"
"Min forside har iøvrigt fået fjernet sin Googlepagerank, så jeg er faktisk godt sur.
Slet derfor mit site med det samme, uanset om du foretager andre ændringer.

Jeg synes at det er meget pinligt for dig hvis din opsætning medfører at de indsatte sider mister deres pagerank.
Meningen med et katalog er jo blandt andet at det skal give bedre pagerank."

Har det her noget på sig eller hvad???
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 20:05 #1
Disse link programmer er noget google i nogen tid har forsøgt at komme til livs og også straffet sites der andvendte deciderede linkfarme. Om 123protal opfattes som en linkfarm ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det og jeg kan sagtens forestille mig at det at have sit site opført et sådant sted kunne skade mere end det gavner.

Jeg vil anbefale en fjernelse at sitet fra protalen samt en e-mailkontakt til google, når det er sket. Google er bestemt til at tale med, men der kan godt gå lidt til før der sker noget.

Mit råd til kunder er: Hvis det lyder for godt til at være sandt, då er det det oftest, og lette løsninger er oftest dårlige løsninger
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 20:09 #2
Prøv at kontrollere sitets linkpopularitet her

http://www.marketleap.com/publinkpop/
Avatar billede xtr0 Nybegynder
25. maj 2003 - 20:33 #3
Linkfarme?
Hvad vil det helt præcist sige?
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
25. maj 2003 - 20:37 #4
hvorfor skulle 123portal opfattes som en link farm??? en linkfarm er jo normalt ikke en søgedatabase/portal? og hvad er der galt med linkpopulariteten på 123portal?

og hvad mener du med dette?
Mit råd til kunder er: Hvis det lyder for godt til at være sandt, då er det det oftest, og lette løsninger er oftest dårlige løsninger
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 20:48 #5
xtr0>en linkfarm er et site hvis eneste formål er at puste linkpopulariteten op hos de site der tilmelder sig. Linkfarme virker(ede) ved at dele links mellem alle de tilmeldte og kunne dermed give et site menge links så det så ud som at sitet er meger populært.

thomasejsing>Hvem ved hvorfor google gør som de gør. For det meste er det gennemskueligt, men nogen gange falder en finke af fadet. Om 123 portal opfattes som en linkfarm, ved jeg ikke, men det kunne sagtens ske, det kan bl.a. komme an på hvilke andre sites der er med, og hvordan deres regler er. Skal man f.eks. linke tilbage, eller på anden måde linke til andre sites i "programmet" vil det være nogel af de parametre der kunne medføre at google ville opfatte en sådan portal som en linkfarm eller forsøg på samme

Mht lette løsninger og for godt til at være sandt, mener jeg løsninger der lover guld og grønne skove på kort tid eller disse tilmeld her, så stiger din trafik 1000 gange programmer. Søgemaskineoptimering er ikke svært for så vidt, men det kræver vedholdende arbejdt og at du ved hvad du laver ellers risikere man at havne i suppedasen
Avatar billede xtr0 Nybegynder
25. maj 2003 - 20:49 #6
Jeg kender 123portals ejer, og jeg tror ikke det er en linkfarm.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 20:58 #7
Det er ikke pointen. Google ændre regler og algoritmen hele tiden og det der er tilladt i dag er måske ikke tilladt i morgen. Hele pointen er hvordan google opfatter det, og hvis de, af den ene eller den anden grund, opfatter protalen som have elementer af linkfarm, vil de straffe sites der er der.
Jeg tror heller ikke at portalen opfattes som en ren linkfarm, for så var den helt forsvundet fra google, men de kan godt have givet lidt lavere PR til de sites der findes der igennem alligevel.

Pagerangen falder altid ned gennem et site, også ned gennem et site internt. Ofte vil din index side have højest PR i hele sitet og værdien vil så falde med en for hvert niveau vi bevæger os ind i sitet.
Det kan forekomme at en intern side har højrere PR end index siden, men så er det normalt fordi der linkst til denne side udefra fra gode sites.

Jeg har nu kikket på google søgningen og kan egentlig ikke se problemet, siden er fundet på en første plads som sig selv og først på en tredieplads gennem portalen. hvis sitens egen rene PR er god nok (og det må den jo være, da den ellers ikke lå som #1) så er der vel ikke mere at komme efter
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
25. maj 2003 - 21:22 #8
123portal kræver ikke af brugerne eller af dem der tilmelder sig hos os at disse sites linker tilbage, vi er selvfølgelig glade for det, men opfordre heller ikke engang nogle via vores site eller andet til at gøre det.
Bufferzone, hvordan kunne jeg i givet fald finde ud af om google opfatede 123portal som en linkfarm?
og til sidst men ikke midst så behøver det vel ikke at være 123portal´side der evt. har trukket hans page rank ned?
og du skrev også "Jeg vil anbefale en fjernelse at sitet fra protalen samt en e-mailkontakt til google, når det er sket. Google er bestemt til at tale med, men der kan godt gå lidt til før der sker noget." Men kan egentlig ikke se at der overhovedet er noget problem, han burde måske enda være glad for at hans site bliver fundet, og på nogle søgeord enda højere placeret via 123portal end fra hans eget site f.eks på andelsbolig som han selv har brugt som søgeord på hans side? det er jo trods alt et link der havner på hans side, og ikke på 123portal først
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 22:58 #9
Google opfatter ikke portalen som en linkfarm i sin egentlige betydning for så havde den ikke været i googles database (og det er den), derfor kan den godt have negativ betydning for PR på siderne. Hvis du vil undersøge om dette er tilfældet, er du nødt til at analysere de sider der er med i portalen og se om det ser ud som om de straffes på PR.

Jeg går ud fra at siden vi taler om er www.Andelsbolig-debat.dk. når jeg klikker 123portal linket bliver jeg ikke videre stillet til Andelsbolig-debat.dk men får en fejl. Det kunne være et af problemerne. et andet problem kunne være at google opfatter de to veje til sitet som dublicatet content og straffer for det, Linkfarmen er et tredie område (som jeg dog ikke tror på efter at have kikket nøjere på det)

Jeg vil anbefale at der tages kontakt til google hvor problemstillingen forklares, og beder dem kikke på portallinket for at se om dette er et problem. Linket fra portaler er normalt en god ting, især hvis portalen har ordentlig PR (hvad 123portal ikke har).

Jeg tror ikke der er tale om et enkelt ligetil problem, men sikkert noget link mismatch med den dynamiske link fra portalen. Tal med google om det
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
25. maj 2003 - 23:55 #10
undskyld det missede link fra 123portal, det er fordi sitets ejer netop inden du skrev sagde at jeg skulle slette det, hvilket jeg så gjorde og du havnede selvfølgelig så på en fejl siden.
Men 123portal har da en høj linkpopularitet se her http://directory.google.com/Top/World/Dansk/Edb/Internet/P%C3%A5_Nettet/S%C3%B8gemaskiner/Sm%C3%A5_s%C3%B8gemaskiner/?il=1
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. maj 2003 - 12:33 #11
Det kommer lidt an på hvad du måler den med, hvis du bruger google toolbar har den PR 0, hvilket var årsagen til at jeg var inde på straf for linkfarm. Det ser ud til at google har ned klassificeret 123portal i deres database, men ikke i deres directory endnu (dette kan komme senere, prøv at følge med i de næste måneder)