Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 07:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Unmountable_boot_volume - blå skærm ved opstart

Jeg har en Dell 8200 med en xp pro der giver ovenstående fejl:

Jeg har fulgt anvisningerne i:
http://support.euro.dell.com/dk/da/kb/document.asp?DN=HO1059758&tag=

Startet op med recovery console, kørt chkdsk /r
- fortsætter op til 25%: resultat 2 eller flere uoprettelige sektorer (unrecoverable errors)

Som sidste punkt står der i Dells dokument.
If the repair fails, reboot from the Windows XP CD, remove the existing partition, create a new partition, format the drive, and then reinstall the operating system. Refer to the link below for information on these procedures.

Det drejer sig om en IBM travelsstar harddisk.
IBMs drive fitness test melder corrupted sectors.
Jeg får to muligheder repair eller reformat. Har endnu ikke turdet repair.

Hvad gør jeg, hvordan får jeg data ud???
Avatar billede 1nsane Nybegynder
20. maj 2003 - 08:09 #1
ok, den lyder lidt vanskeligt det med data, men hvis du ikke kan få disken til at gøre som du vil have kan du prøve at lowlevel formatere den
jeg er ret sikker på du kan finde de rigtige værktøjer til dette hos ibm, dette er så svaret på det du skal gøre efter du har fået data ud det med data er jeg sgu ikke lige sikker på jeg kan gøre noget ved.
jeg vil tro det bedste ville være at prøve den repair du ikke har vovet at prøve endnu
Avatar billede 1nsane Nybegynder
20. maj 2003 - 08:10 #2
håber det er en del hjælp
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 08:37 #3
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 08:38 #4
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 08:39 #5
Søg forøvrigt på Eksperten - du er absolut ikke den eneste med dette problem:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=+Unmountable_boot_volume
Avatar billede random_act Nybegynder
20. maj 2003 - 08:52 #6
boot på din XP skive og lav en repair. Det gjore jeg sidste gang jeg fik den der. Der var kommet nogle bad sektors der hvor bootsektoren var, så den skulle lige skrives igen. Kan ikke huske alle trinene til en auto repair men det står 100000 stedder her på eksperten.
Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 10:09 #7
Jeg fandt følgende: er det korrekt?
Skal jeg køre ibms drive fitness først og så vælge repair?

Og derefter:

To reinstall Windows XP by starting your computer from the Windows XP compact disc, follow these steps:
Insert the Windows XP compact disc into your computer's CD-ROM or DVD-ROM drive, and then restart your computer. When the "Press any key to boot from CD" message is displayed on the screen, press a key to start your computer from the Windows XP compact disc.

NOTE: Your computer must be configured to start from the CD-ROM or DVD-ROM drive. For more information about how to configure your computer to start from the CD-ROM or DVD-ROM drive, please see your computer's documentation or contact your computer manufacturer.
The following message is displayed on the Welcome to Setup screen that appears:  This portion of the Setup program prepares Microsoft
  Windows XP to run on your computer:

  To setup Windows XP now, press ENTER.

  To repair a Windows XP installation using Recovery Console, press R.

  To quit Setup without installing Windows XP, press F3.

Press ENTER to set up Windows XP.

On the Windows XP Licensing Agreement screen, press F8 to agree to the license agreement.
Make sure that your current installation of Windows XP is selected in the box, and then press R to repair Windows XP.
Follow the instructions on the remaining screens to reinstall Windows XP. After you repair Windows XP, you may be required to reactivate your copy of Windows XP.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 10:21 #8
Ja, det ser rigtigt ud.
Og prøv da bare at kører ibm's drive fitness først. Det kan der ikke ske noget ved.

Har du forøvrigt kigget her: http://www.maco.sk/win/unmountable.html
Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 10:27 #9
Geninstallation nu prøvet: Besked: partitionen er enten for fyldt, beskadiget, ikke partitioneret osv, altså: Ukendt partiton. XP vil formatere inden installation. ØV, hvad nu?
Hvad sker der når man kører en fixboot fra recovery console?
Hvordan kan jeg sætte en 2.5 disk i som slave på eks en stationær?

mvh Søren M
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 10:31 #10
Den prøver at rep. MasterBootRecord.
Du kan også prøve: fixmbr
Der sker ikke noget ved at prøve, men jeg tror ikke det hjælper.
Jeg er meget tæt på at tro' at du blir nød til at formatere din disk.
Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 10:56 #11
Så er der enten

IBAS 3000 for analyse 10-30000 for rekunstrution

eller

I som slave, kan jeg overhovedet se DATA

og

repair fra IBMs drive fitness
fixboot
fixmbr

Eller skraldespand.

mvh Søren M
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 10:59 #12
tjaaa, men lad være med at smide den i skraldespanden - send den hellere til mig :o)
Nej - en formatering burde kunne klare det.
Avatar billede 1nsane Nybegynder
20. maj 2003 - 11:28 #13
den skal lowlevel formaterres det blevet at hjælpe som jeg også nævnte tidligere, der er forskel på at formatere og lowlevel formatere
Avatar billede 1nsane Nybegynder
20. maj 2003 - 11:28 #14
ibm har nok værktøjer til det,det er jeg ret sikker på
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 11:39 #15
Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 11:49 #16
MEN, jeg vil have data.

IBMS program kan low level formatere:
Det er ikke det der er problemet.

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
Restores drive fitness
Note: these utilities will overwrite customer data and allow repair of bad sectors.
Erase Bootsector utility (use DFT Utility option: Erase Boot Sector)
Low-level format utility (use DFT Utility option: Erase Disk)
Filesystem-based Corrupted Sector Repair (use DFT Utility option: Corrupted Sector Repair)
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 12:10 #17
Filesystem-based Corrupted Sector Repair <-- Du kan jo prøve den. Men det er ikke sikkert su kan rede dine data.
Også så er der stadig kun en format c: tilbage (eller low level)
Avatar billede 1nsane Nybegynder
20. maj 2003 - 14:50 #18
altså der er jo ikke noget at gøre ved du ikke kan redde dataerne, man kan aldrig sikre sine data 100%, selvfølgelig ville det have været smart hvis du havde haft en backup af dine data. Hvis du absolut vil have data så findes der så vidt jeg ved et firma i Sverige der kan redde data til den lille sum af omkring 300000 kr hvis det ikke endda er for lidt, der er jo ikke andet at gøre end at lowlevel formatere hvis de programmer du har prøvet ikke kan redde det. Jeg tror ikke på at formatere er nok.
Avatar billede smh Nybegynder
20. maj 2003 - 16:16 #19
Det lykkedes os at redde 70% af min HD.
Jeg fik fat i et stik hos, således vi kunne sætte den i en stationær XP maskine. WinXP begyndte en reetablering af HD efter opstart. På gammeldags dos maner lykkedes det mig at kopiere 70%. Resten var beskadiget.

Sådan kan det gå, men ØV.

Tusind tak for al hjælp i processen. Jeg laver fremover backup. Sådan.

mvh Søren M