Avatar billede blackie Nybegynder
24. november 2000 - 15:14 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvad kører sammen?

Vi skal lave et projekt, hvor vi bruger c++ Builder 5.0 til brugergrænseflade og en database i Oracle, men hvilke udgaver kan spille sammen. Jeg har en studieudgave fra oracle 8i 8.1.5, hvor der ikke er nogen værtsstreng, kan man alligevel få det til at kører sammen med builderen og hvordan???
Jeg ved der er andre i klassen, der har problemer?

Avatar billede pnielsen Nybegynder
24. november 2000 - 15:44 #1
Hvem er producent af den c++ builder ?
Jeg kender kun borlands og MS!

der er to C++ Class Libraries, en til Microsoft Foundation Classes (MFC) og en til Borland (OWL)

De skal loades!
Se i c++ manualen hvordan det gøres. Det afhænger af hvilken en (MFC/OWL) i bruger!
Avatar billede blackie Nybegynder
24. november 2000 - 15:59 #2
Det er Borlands. Det andet forstår jeg ikke en pind af, hvad MFC og OWL, og hvilken betydning har det???
Jeg er god til det med mange spørgsmål, men det ene udløser det andet og jeg kan jo blive ved at oprette spørgsmål. Det er selvfølgelig også meningen med at få point, men det må da også dreje sig om hjælp, ik`kkk?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
24. november 2000 - 16:31 #3
Du skal først have sat en sqlnet connection op til din database!
Det gør du med net8 Assistant. Den skal pege på din maskine hvor din database ligger på, fortælle hvilken port din listener lytter på(default 1521), hvad din SID hedder(default ORCL el. ORC1) og hvilken protokol(default TCP). Alt dette giver du et samlet navn... lad os kalde det \"blackie\".

Det er første step! Når det virker, og du kan connecte med f.eks. sql*plus, kan du gå videre!

Næste step er at sikre sig at din connect i dit c++ program, bruger det rigtige alias.
f.eks.
char username[10]=\"BRUGER\"
char password[10]=\"PASSWORD\"
char db_string[20]=\"blackie\"
char db_name[10]=\"oracle1\"

exec sql connect :username identified by :password at :db_name using :db_string;

Dette eksempel er taget næsten ud af manualen, så det var det jeg mente med at det nemeste nok er at kigge der. Du kan installere manualen fra Oracle cd\'en, eller hente fra docs.oracle.com
Avatar billede blackie Nybegynder
24. november 2000 - 16:47 #4
Jeg ved ikke hvad en net8 Assistant er?
Er det den i kontrolpanelet eller hvor/hvad?
Hvor er vi henne i verden?
Prøv lige at komme ned på et jordplan hvor en nybegynder er, så er du sød
Du er en skat, hvis det virker, og du får et kys (Jeg er pige) der er ca. 50 mennesker der vil bliver glade, hvis jeg kan forklare dem, hvad de skal gøre.
Vil det sige at man kan lave sin egen alias?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
24. november 2000 - 23:24 #5
Jeg vil meget gerne hjælpe, men det er lidt svært hvis du ikke forstår ovenstående!
sorry!

Net8 assistenten er et program som bliver installeret sammen med Oracle!

start->programs->oracle for nt->oracle net8 assistent.

Jeg hader selv når folk siger man bare skal kigge i manualen, men det gør det meget nemere for dig hvis du læser den.

Ellers er det nok nemmest med en tlf. samtale... der er for mange ting hen af vejen :)
Avatar billede blackie Nybegynder
25. november 2000 - 08:45 #6
Ja, det blev jeg klar over og skrev også de ting ind, som du skrev, men synes det virkede lidt forvirende, må nok lige kigge på det igen idag. Vi har tre lærer/vejledere til projektet, som ikke ved hvordan man får de to programmer til at hænge sammen, så vi er overladt til os selv. Projeket skal afleveres om ca. 14 dage, det er lidt af et tidspres. Flere andre har opgivet og laver det i Access, men kravet er Oracle.Hvis du kan guide mig igennem ville det være skønt. Men jeg vil ikke lægge mit telefon nr. ud til alle her på eksperten.
Avatar billede blackie Nybegynder
25. november 2000 - 09:59 #7
Under net8 Assistant:

Oracle-navneserver: ingen eksisterende.

Profil: Skal jeg skrive noget der?

Navne på netværksservices: Adresse1, protocol TCP/IP, værtsnavn blackie, portnummer 1521, SID standard PLSExtProc, hak ved brug Oracle 8i Release 8.o-kompatibel identifikation

LISTNER: protokol TCP/IP, vært blackie, port 1521, pss net8-klienter.

Sådan har jeg lavet det og når jeg så vil logge på skriver jeg system/manager og værtsstreng blackie. Får denne fejlmeddelse:
ORA-12154:TNS:Service-navn kunne ikke tolkes, havd gør forkert?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
25. november 2000 - 22:44 #8
Hej Blackie

Sorry at jeg først svare nu! Famillien skal passes i weekenden :)

Det helt rigtige ville nok være at få én ud og forklare jer lidt om Oracle generalt!
De ting du spørger om er lidt svære, hvis man ikke forstår hvad menningen bag instillingerne er!

Jeg arbejder selv i support i Oracle, og vi har aftaler med Diku (datalogisk institut) og andre uddannelsessteder om at hjælpe studerende. Så det er ikke umuligt måske at få mig ud en dag.
Hvis det er i jylland bliver det nok en fra vores vejlekontor :)

Desværre er jeg meget booket i øjeblikket, og det er lidt svært at finde en tid i løbet af den kommende uge.

Du skal nok ikke smide dit tlf. nr her på siden. Giv mig istedet et nummer eller en email til din uddanelsesinstitution og en kontaktperson på stedet. Evt. til din vejleder! Så vil jeg forsøge at finde en der kan hjælpe.
Avatar billede blackie Nybegynder
26. november 2000 - 08:40 #9
Rigtig god ide, men det skal jo være snarest, da vi snart skal aflevere. Jeg prøver at tale med en af vores lærer imorgen om ideen og vender tilbage.
Avatar billede blackie Nybegynder
26. november 2000 - 09:03 #10
Hvad koster det????
Avatar billede blackie Nybegynder
26. november 2000 - 16:29 #11
Nu har en veninde fra klassen fået det første step til at virke, udfra de oplysninger du har givet, glædeligt for hende, men ØV mit virker stadig ikke, selvom vi har gennemgået det hele sammen, og skrevet det samme bortset fra værtsnavn får jeg den fejl ORA-12541:TNS:NO listener.

UH UH HU................... :0(
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. november 2000 - 01:00 #12
godt :)

Jamen så mangler du bare at starte din listener!

Gå i en dos prompt og skriv:

lsnrctl start

Den port du angiver i din net8 assistent, er den som listeneren lytter på!
Hvis listeneren allerede er startet, kan du lave en \"lsnrctl status\", og se hvilken port den lytter på.
Hvis det ikke er 1521, skal du bare skrive det nye port nummer ind i dit alias!
Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 06:31 #13
Vores vejleder synes det var en god ide med at få en ud som kan fortælle os om oracle, men det skal jo være snart. Her er adressen af@fiol.brock.dk, som aftalt.
Jeg prøver lige det du skrev, godt humør igen indtil videre.
Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 06:37 #14
Jamen, jamen der står jo også (port=1521), så nu græder jeg snart.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. november 2000 - 08:26 #15
Jeg har sendt en mail til din vejleder. Heri står også mit tlf. nummer... ring til mig så vi hurtigt kan få de sidste problemer/opgaver løst!

Min manager har givet mig accept på at bruge en halv dag ude hos jer, og jeg vil tage en
kollega med. Forelæsningen vil foregå over et par timer, hvor han vil fortælle om oracle generalt. Bagefter vil spørgsmål og problemer kunne rettes til mig, og jeg vil prøve at besvare/forklare mig ud af dem.

Hvad sagde status\'en af listeneren ?
c:\\lsnrctl status

hvad står der i bunden, efter du har givet den kommando ?
står der \"ORCL has one service handler\" ??
Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 08:54 #16
I bunden står der PLSEXTProc har 1 servicehandler(s) og kommandoen er fejlfrit udført.
Men når jeg skriver png wincom[værtsnavn] i dos skriver den ping wincom[195.249.195.92] og der skal da stå [127.0.0.1] ikke?
ping sending mislykkedes fejlkode 10050.
Når jeg laver en test giver den nu en anden fejlmeddelse: ORA-12514: Listener could not resolve SERVICE_NAME given in connect descriptor.

Det ville glæde mig meget og mange andre, hvis dette arrangement kan lade sig gøre. Jeg prøver at få fat i dit tlf nr.
Jeg er lige på opgivelsens rand, det tager alt for lang tid at finde ud af det og jeg får ikke lavet alt det andet på projektet.
Men det er ikke din skyld, det er kravet fra skolen, og når de så ikke kan give os den undervisning der skal til.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. november 2000 - 09:20 #17
ok :)

Du skal gå ind i din net8 ass. og tilføje din SID til listeneren!!

I øjeblikket lytter den ikke på din database!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. november 2000 - 09:25 #18
start net8 assistant
tryk på listeners -> vælg din listener
I høje vindue vil du øverst få en drop down box -> vælg database services
tryk add database i bunden
Skriv dit SID navn (sikkert ORCL... tror faktisk at den foreslår det selv!)
vælg \"save network configuration i menuen!
luk net8 assistant programmet
gå i kommando prompt
skriv \"lsnrctl stop\"
skriv \"lsnrctl start\"
skriv \"lsnrctl status\"

Siger den nu at der også er en service handler på ORCL ?

Virker det nu ?

Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 09:29 #19
Vores vejledere kan ikke få fat i dig på det tlf nr. der siges noget med \"ude at rejse\"
Hvor er du henne?
Jeg kigger lige på det andet.
Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 10:45 #20
YES YES YES, DET VIRKER, Du er bare en skat.
Det var første step, nu kan jeg vel godt gå i gang med builderen.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. november 2000 - 11:03 #21
Kanon. Og jeg har aftalt med din vejleder at vi kigger ud til jer den 5 december.
Jeg er ikke ude og rejse, men sidder hos en kunde og arbejder på et større project. Det var derfor hun ikke kunne fange mig på telefonen :=)

Sørger du for gløgg og æbleskiver d 5. dec?
;-)
Avatar billede blackie Nybegynder
27. november 2000 - 11:37 #22
YES YES YES, Builder kan arbejde sammen med de tabeller jeg opretter, jeg er bare så glad, takket være dig.

Jeg vil ikke lukke spørgsmålet ned endnu, du skal jo have dine point, men det kunne jo være, der lige var noget.

Gløgg og æbleskiver, det må jeg se om jeg kan få arrangeret.
Vi ses.
Avatar billede blackie Nybegynder
29. november 2000 - 13:04 #23
Hvordan får vi det til at kører på skolens maskiner, når nu vi skal vise frem at vores projekt kan køre, på skolen har de et andet usernavn password og værtsnavn, skal vi ikke have det samme i vores projekt, og hvordan ændre man det?
Er du ikke snart træt af mig?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
29. november 2000 - 13:28 #24
så bruger du bare de oplysninger, når du opretter dit Alias.

Jeg har siddet i support i 2 år. Hvis jeg begynder at blive træt at folk der spørger, er det nok på tide at finde et andet arbejde :=)

Du er meget velkommen tilat spørge.

Iøvrigt vil vi starte tirsdag kl. 10 hos jer. Jeg har talt og aftalt det med din vejleder! Det eneste vi skal bruge er en tavle. Kan du sørge for det ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. december 2000 - 23:04 #25
vi ses i morgen!
Avatar billede blackie Nybegynder
05. december 2000 - 07:27 #26
Yeps, jeg kommer lidt tidligere end 10, og hilser på, måske er der noget, jeg kan hjælpe med.
Jeg håber der kommer mange, men det er jo den kritiske tid, hvor alle kæmper med at få deres projekt færdigt.