Avatar billede willi Nybegynder
25. april 2003 - 09:54 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Norman og win2000

Hvordan sletter man LEGACY-informationer fra regedit basen i Win2000?

Jeg har benyttet virus programmet Norman. Det har voldt mig temmelig mange problemer. Efter en korrekt afinstallation er der i regedit stadig nogle LEGACY-informationer tilbage som jeg ønsker fjernet.
Men de nægter at lade sig slette.
Der er, så vidt jeg kan se, ingen aktive Norman komponenter.

Fra Norman support har jeg fået at vide, at den eneste måde at komme af med LEGACY-informationer er ved at slette hard-disken. Informationerne vil bestå, uanset fra hvilket program de kommer, så længe opperativ systemet består.

Det forekommer helt uforståeligt.

Hvad kan de/skal de bruges til når programmet én gang er slettet?

Mens jeg har anvendt Norman (i et par år) har jeg ikke haft problemer med virus, orme eller andet. Men selve programmet har jeg regelmæssigt måtte re-nstallere efter opdatering. Det har været temmelig irriterende.

Det er lidt surt at skulle skifte. Det har holdt mig "skadesfri". Men også fordi responsen hos Norman er kort på spørgsmål.

Men for undersøge mit problem skal jeg sende dem en fil der fremstilles af et program fra dem med oplysninger om hvad der findes på min computer. Det er jeg ikke helt tryg ved da den fylder flere mb.

Nogen der har forslag til bedre antivirus program med firewall som i enhver henseende virker.
Avatar billede ebe Praktikant
25. april 2003 - 11:28 #1
jeg har nu kørt med norton 2001 på win98 i to år, den virker upåklageligt. Panda har jeg også kun hørt godt om. Hvis du gerne vil have en gratis firewall, kan du hente zone alarm her, nederst på siden
http://www.zonelabs.com/store/application;jsessionid=2o1sefTENmEQKR2K8ZwXJAsGRihLVYh59I7VeOykizLZjN12LQDX!-501492840!-1062696905!7551!7552!1470193078!-1062696903!7551!7552?namespace=zls_main&origin=global.jsp&event=link.skuList&&zl_catalog_view_id=201&lid=nav_db
Avatar billede ebe Praktikant
25. april 2003 - 11:32 #2
for at fjerne legacy informationer i registreringsdatabasen vil jeg tro du kan bruge dette lille program her:
http://www.4developers.com/regc/
med registry crawler kan du søge alle forekomster af et bestemt udtryk i registreringen, og slette nøglen. men pas på, du ødelægger en helvedes hulens masse i en fart, hvis du sletter noget forkert.
Avatar billede willi Nybegynder
25. april 2003 - 11:47 #3
Prøvede 4developers. Programmet ser informationen. Men sletter ikke ikke nøglerne. Surt.
Avatar billede ebe Praktikant
25. april 2003 - 11:53 #4
hvordan kan du se de ikke bliver slettede? hvis de bliver slettet, men er der igen efter genstart, skal du vist slå system restore fra.
Avatar billede ebe Praktikant
25. april 2003 - 11:54 #5
hos mig sletter den alt uden problemer.
Avatar billede willi Nybegynder
25. april 2003 - 13:11 #6
okay ebe. jeg har ikke genstartet. vender tilbage senere.
Avatar billede willi Nybegynder
25. april 2003 - 17:04 #7
Nej. Den har ikke slettet nøglerne.
Avatar billede ebe Praktikant
25. april 2003 - 23:17 #8
Jeg synes det er underligt den ikke kan. Så har jeg desværre ikke flere gode ideer :(  Hvis du finder ud af det, lægger du så ikke en besked her?
Avatar billede willi Nybegynder
25. april 2003 - 23:59 #9
Jo det gør jeg.
Og lader spørgsmålet være åbnet lidt endnu.
Det er førse gang jeg har problemet.
Andre nøgler til programmer der "er tilbage" i regedit har jeg også altid kunne fjerne. Ikke altid uden problemer. Men det har altid kunne lade sig gøre.
Men ikke med Norman.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 01:02 #10
Så prøv dette som er ret effektiv. Har aldrig haft problemer når jeg har brugt denne metode.
Gå i Start
Kør
Skriv: regedit
OK
Gå i rediger
Søg
Skriv: Norman
Find næste
Delete den nøgle som bliver fundet
Find næste (F3)
Delete
Find næste
Delete - sådan bliver du ved til alt er fundet. Den fortæller selv når der ikke er flere nøgler.
Avatar billede willi Nybegynder
26. april 2003 - 18:53 #11
Hej aovergaard.
Det er metoden jeg anvender som standard.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 21:58 #12
Så må du have fat i en regcleaner.
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml RegCleaner, kan hentes gratis på dette link
http://www.wintip.dk/utils/jv16/ Programmet + redegørelse for hvordan det virker.
Avatar billede willi Nybegynder
26. april 2003 - 22:01 #13
Skulle de være bedre end http://www.4developers.com/regc/?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 22:07 #14
Hvis du ikke kan få den anden til at virke er det da et forsøg værd. Kan bare ikke forstå at du ikke kan fjerne dem på den anden måde som du også selv plejer at benytte. Hvad sker der når du fjerner dem? gendanner de sig? i så fald skal du jo lige slå systemgendannelse fra mens du prøver det.
Avatar billede willi Nybegynder
26. april 2003 - 22:14 #15
Nej. De slettes simpelthen ikke.
Der kommer et popup frem:

Legazy_Norman_Zanda kan ikke slettes: der er opstået en fejl under sletning af nøglen.

Der er ikke (skulle ikke være) rester af noget som helst Norman på computeren.
Det er meget mystisk.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 22:46 #16
Kan se du også beder om råd med hensyn til nye programmer. Gå ind på http://www.spywarefri.dk Som du næsten kan se er det en dansk hjemmeside, og her er utrolig mange gode råd samt links til alt hvad der omhandler virus, spyware og trojanere.

Med hensyn til at slette denne nøgele. Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand og så slette den vej?
Avatar billede willi Nybegynder
26. april 2003 - 23:12 #17
aovergaard. Nej det har jeg ikke. Det prøver jeg imorgen.
Men jeg forstår sådan set på det hele, at det ikke er korrekt hvad supporten hos Norman fortæller, at disse nøgle kun skal skulle slettes ved at formaterer harddisken.
Avatar billede ebe Praktikant
26. april 2003 - 23:17 #18
Det kan da godt være, at det er rigtigt det de siger. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvordan de beskytter den mod sletning. Det kunne være skæg at se, om den kan slettes i fejlsikret tilstand, som aovergaard foreslår!
Avatar billede willi Nybegynder
26. april 2003 - 23:21 #19
Yes. jeg vender tilbage i morgen.
Beskyttelse mod sletning må vel nødvendigvis ligge i en anden fil der er aktiv. Hvad enten det er en MS eller en som Norman af uransagelige årsager opretter.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 23:26 #20
Det bliver faktisk lidt spændende at høre resultatet af sletningen i fejlsikret tilstand. En hel anden ting er at det er da utrolig frækt hvis deres nøgler er beskyttet så godt at puteren skal formateres for at få fjernet alt.
Avatar billede fromsej Praktikant
26. april 2003 - 23:28 #21
Det vil jeg ikke håbe er rigtigt, tænk hvad diverse spy fabrikanter kan bruge det til.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
26. april 2003 - 23:47 #22
fromsej-> Ja ved du hvad. Det tør jeg da slet ikke begynde at tænke på.
Avatar billede ebe Praktikant
26. april 2003 - 23:52 #23
så er det kun med at sørge for at have en masse backups af registeringen liggende......
Avatar billede willi Nybegynder
27. april 2003 - 13:20 #24
Nøglerne slettes heller ikke i Fejlsikret tilstand.
Avatar billede willi Nybegynder
27. april 2003 - 13:28 #25
Det der virkelig undre mig er, at Norman ellers skulle være et meget seriøst antivirus program. Jeg betaler en fast månedlig afgift på 30 kr. for at have det opdateret.

Så spørgsmålet er om der kan findes nøgler som Windows nægter at slette, selvom nøglens program er afinstalleret?

Er det ikke tilfældet, må det være Norman der styre denne hændelse (eller mangel på samme).

Men har andre været ude for nøgler der har været umulige at slette?
Avatar billede willi Nybegynder
27. april 2003 - 13:29 #26
Avatar billede willi Nybegynder
27. april 2003 - 13:55 #27
Svaret på problemet fra Norman Support er:

Dette er LEGACY-informationer til dit operativsystem. De kan under ingen omstændigheder slettes. Der vil være sådanne for alle enheder/"system"-programmer, som du har installeret på din computer; disse vil være der i hele OS'ets levetid.

Den eneste måde, hvormed du kan slippe af med disse legacy-keys (Normanrelaterede eller ej) er ved at formatere din harddisk og installere dit operativsystem påny. Legacyinformationer påvirker ikke dit systems ydelse...

Med venlig hilsen / Best regards

Norman Support, Danmark

-------

Men som sagt, hvis jeg afinstallere andre programmer rydder de, så vidt jeg kan se, regedit for disse informationer, eller jeg kan selv slette resterne i regedit.

Hvad gør man?
Normans forslag er at jeg skal sende denne her fil til dem med oplysninger om alt hvad computeren indeholder (som jeg iøvrigt ikke kan læse)?
Avatar billede ebe Praktikant
27. april 2003 - 14:31 #28
lad det leve...... foreløbigt..
Avatar billede willi Nybegynder
23. juni 2003 - 12:24 #29
willi
Avatar billede aovergaard Nybegynder
23. juni 2003 - 13:56 #30
Takker for point.
Avatar billede clamad Nybegynder
12. september 2003 - 13:02 #31
Al editering i registreringsdatabasen er på eget ansvar!

På NT-baserede (NT4/2000) systemer findes der foruden regedit et andet og mere kraftfuldt værktøj ved navn regedt32. Dette program har sine rødder tilbage fra NT, hvorfor det også bruger et noget bedaget interface, men tag ikke fejl af det.
Istedet for 'hoved-nøglerne' fra regedit benytter regedt32 et særskilt vindue til hver 'hoved-nøgle'. Man kan tilgå under-nøgler på samme måde som i regedit, men man har flere muligheder for manipulation med data.
Når man finder den nøgle man vil slette, markeres denne hvorefter man vælger Sikkerhed -> Tilladelser i menuen. Her kan for eksempel vælge 'Alle' og sætte markering ved Fuld kontrol. Så kan den pågældende nøgle slettes uden problemer.
På Windows XP kan man i regedit blot højreklikke på den pågældende nøgle -> vælge Tilladelser og følge samme procedure.
Måske er der en grund til at man ikke umiddelbart kan slette data i registry...