Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
10. april 2003 - 17:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brugervenlig?

jeg er ved at lave en hjemmeside hvor brugervenligheden er vigtig og jeg vil gerne have jeres vurdering.
Er den brugervenlig? er der noget der kunne forbedres?
min indkøbsvogn virker desværre ikke rigtigt(har lavet db, men kan ikke finde ud af sætte den sammen med siden) men hvis i går ind under guitar og vælger det første produkt så har jeg lavet den sådan som jeg forestiller mig at den i virkeligheden skulle være.
http://home19.inet.tele.dk/sadblues/test3/index.html
ved godt at jeg har spurgt før, men ikke ind under brugervenlighed :x
Avatar billede hmm10 Nybegynder
10. april 2003 - 17:11 #1
Brugervenligheden fejler ikke noget. Det er en normal opsat side..
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. april 2003 - 18:39 #2
Dit topbanner ændrer størrelse på undersiderne, det giver et distraherende hop i siden. Lave heller topbanner (og søgeboks) ens som en fast del af alle sider så det eneste der øndrer sig deroppe er brødkummestien der fortæller brugeren hvor han er og viser vej tilbage.

siden bliver noget tom i højre side i brede vinduer. indholdet kunne evt gost få lov at brede sig lidt mere når der er plads til det.

Prøv med din brovsers meny at vælge
  'vis' -> 'skrifttyper' -> 'største' ... 'mindste'
der giver et meget forskelligt indtryk af siden, og du må regne med at der er folk der ser den på alle de måder du kan vælge (og endda flere).

Når jeg sætter min (højopløste) browser til mindste får jeg et billede hvor teksten er meget smukt sat op. Desværre er den så også så lille at jag ikke kan læse hvad der står. Jeg tipper det er sådan du ser siden og har udviklet den.

Med større skrifttyper tenderer teksen til at blive en lovlig smal og høj kolonne.

Men det er petitesser jeg er igang med. alt ialt er det en god og brugervelig side du har lavet der. med en dejlig kort og udtømmende menu der er nem at finde.

mvh JakobA
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
10. april 2003 - 22:10 #3
det med at siden er tom i højre side er også det jeg har tænkt mest over. Jeg kan vælge at definerer en fast pixel men hvis man skal følge "reglerne" så skal designet være uafhængigt altså med tabeller med 100% bredde. så kan man  selfølgelig vælge at teksten skal fylde helt ud, men så bryder man reglen med linielængden ;P Men det ender nok med at jeg gør det i f.eks. "om musikcenteret"

Forsiden har jeg dog svært ved at fylde helt ud, ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre der.

Det med topbanneret bliver mindre er også gjort bevidst. Jeg mener bestemt jeg har læst i Jakob Nielsens bog "Godt webdesign" at logoet bør være mindre på undersiderne end som på forsiden (ligesom www.politiken.dk ). Men det kan da godt være at du har ret i det at det er distraherende og at det skal laves om. Problemet er bare at jeg så ikke kan få plads til brødkrømmelisten.
hjemmesiden skal laves for at vise at jeg har brugt teorierne om brugervenlighed (primært Jakob Nielsen og Rolf Molich)
tak for responsen, lad der komme flere :)
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
10. april 2003 - 22:12 #4
"Problemet er bare at jeg så ikke kan få plads til brødkrømmelisten" <-- hvis jeg skal have søgefunktionen på alle af siderne
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. maj 2003 - 23:33 #5
Det er i hvert fald IKKE brugervenligt at sætte alt="" i IMG på dit billede af mixeren, hvis vi snakker almen tilgængelighed. Farver og læsbarhed holder holder holder :o)
Avatar billede syre75 Nybegynder
21. juni 2003 - 12:33 #6
den vertikalt midterste boks er et par px kortere, i hver ende, end top og bund. Det har dog ikke nogen indflydelse på brugervenligheden :-)
Ellers lækkert design.