Avatar billede madox_madox Nybegynder
07. april 2003 - 18:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves et hus?

Jeg har lige skaffet tegningerne over et hus som jeg har tænkt mig at lave i 3d studio max. Men jeg kan ikke finde nogle gode tutorials som omhandler dette emne. Lidt hjælp ville være fint, en god tutorials ville være lige så godt..... help :-)
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. april 2003 - 19:02 #1
www.3dmaxer.dk der er tuts på dans og engelsk
Avatar billede madox_madox Nybegynder
07. april 2003 - 19:47 #2
jeg syntes ikke lige umiddelbart jeg kan finde en tutorial som amhandler det jeg søger. (kan du give et direkte link)
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 20:54 #3
altså vil du lave den efter tegningen, altså smide tegningen ind i programmet og sidde at tegne linjer op osv.  Eller er der mål på tegningen så du bare kan lave det efter målene på tegningen ?
Avatar billede madox_madox Nybegynder
07. april 2003 - 22:12 #4
Det er sådan set en arkitekttegning af huset(gården). Den er nemlig lige brændt ned og skal bygges op igen. Ved den lejlighed fik vi nogle tegninger af huset med mål, og så var det at jeg ville prøve at lave det i 3ds max, hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. april 2003 - 22:22 #5
Det kan godt lade sig gøre, men bestemt ikke optimalt. Optimalt ville være at tegne det i et program som feks AutoCad og så smide det over i 3dsmax bagefter. Jeg regner med det er en 3d model du vil have ud af det ?

Men lad os tage det fra 3dsmax.

Måden jeg ville lave det på er at tegne det op med line. og derefter extrude det til den størrelse det skal have.  Det vil sige tegne hver væg med vinduer og døre, og så gå op i modify panelet og extrude det. Så vil jeg så sætte hver del sammen.

Du kan ikke finde de vilde tutorials om det, da 3dsmax ikke er et program man normalt laver et hus i, da det er et visulaserings program. Hatetank har lavet en tutorial på sine side, som gennemgår væg princippet jeg omtalte lige før http://www.hatetank.dk/Doors-tut.htm

Håber det kunne bruges, pøj pøj med det :)
Avatar billede madox_madox Nybegynder
08. april 2003 - 12:49 #6
det vil jeg prøve. Men jeg er da også åben over for noget AutoCAD 2002. Det har jeg brugt til at tagne mange 2D tegninger med. Er det nemt at tegne 3D i autocad, altså i forhold til 2d? Evt en god side der beskriver 3d tegning i Autocad ville være alletiders :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 13:04 #7
Nu har jeg aldrig tegnet 3d i autocad så det tør jeg ikke sige om det er.

Vi er kun nået til 2d tegning og isometrisk i autocad. Men måden jeg gør det på er at tegne væggene i autocad (2d) og så gemme det som almindelig autocad fil .dwg og åbne den fil i 3dsmax ved hjælp af file -> import.  Så kan man så extrude væggene i 3dsmax.

Fordi jeg gør det på den måde er at det er meget hurtigere at tegne 2d i Acad i forhold til 3dsmax, og man har mere styr over målene i Acad.

Her er nogle gode tutorials til autocad og lidt til 3dsmax http://www.cadtutor.net/
Avatar billede madox_madox Nybegynder
08. april 2003 - 13:11 #8
Vil det sige at hvis jeg fx skal tegne væggen, så laver jeg den i autocad i 2d og importerer den i 3dmax, hvorefter jeg kan lave den om til 3d?
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 13:28 #9
yep. Du gør det ved at extrude din væg i 3dsmax.  I modify panelet skal du vælge den der hedder extrude. Så har du mulighed for at skrive hvor tyk væggen skal være, feks 30 cm. Hatetank gennemgår det i den tutorial jeg viste dig før i Step 7.
Avatar billede madox_madox Nybegynder
08. april 2003 - 14:14 #10
ok ... alle tiders. Jeg vender sikkert tilbage senere med nogle mere konkrete problemer :-)  Tak for hjælpen
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 14:16 #11
så lidt  :)
Avatar billede olemunk Nybegynder
08. april 2003 - 17:27 #12
Uden iøvrigt at anfægte ovenstående, vil jeg anbefale ikke at gå over Autocad. Den vej bruger man stort set kun, hvis man i forvejen har projekteret en bebyggelse i dette program.  Autocad er først og fremmest et projekteringsprogram, ikke et visualiseringsprogram.  Hvis man udlukkende har brug for en visualisering er AutoCad en omvej. Man har ikke brug for AutoCads store tegnenøjagtighed i en visualisering. Brug målene fra tegningerne direkte i 3D Max.
Venlig hilsen og go' fornøjelse.
Ole Munk
Arkitekt
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 17:44 #13
Det ar jo også kun måden jeg ville gøre det på. Der er sikkert 10 andre måder :)
Avatar billede olemunk Nybegynder
08. april 2003 - 23:26 #14
Om ikke andet, så har jeg fra "de store byggepladser" lært, at det er værktøjet, der skal gøre arbejdet og at det er den rationelle brug, der gør det professionelt. Hyg jer.
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 23:33 #15
jaja whatever lærer jeg nok også når jeg kommer ud på arbejdsmarket og arbejder lidt med det :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. april 2003 - 23:46 #16
Kom til at kigge på dine kommentare igen og syntes enlig de er nedladende.

Ikke en eneste gang har du kommet med en opskrift på hvordan han kan gøre det nemmere eller bedre. Men det er nok fordi du har lært på de store byggepladser at man ikke udgiver viden uden belønning.

Efter hvad jeg kan se og hører, må du have en enorm erfaring og ekspertise, men aligevel kommer du kun med små bemærkninger som man enlig ikke kan bruge til noget. Det jo nemt at komme bagefter og spille idiot, det svære er at give en løsning på et konkret problem, men det kender du vel fra de store byggepladser.

Bare mit sure opstød, hader karl smart typen der spiller op, på et site hvor gennemsnit alderen er 15 og de fleste har ikke fået dugn under næsen endnu.

Kom dog med løsninger istedet for.
Avatar billede olemunk Nybegynder
09. april 2003 - 07:27 #17
Det er ikke min mening at være nedladende. Men at være præcis. Det kan måske opfattes lidt sårende, især hvis der er tale om en korrektion, som i min første kommentar.
Min løsning er at vælge mellem de 2 programmer. Ikke at blande dem sammen medmindre man, som jeg skrev, projekterer i AutoCad og skal bruge 3D animationer.
Selvom de to programmer har fået mange fælles faciliteter, bl.a. layers i Max, så giver sammenblandingen også en række begrænsninger, som det vil føre for vidt at komme ind på her.
Man kan sagtens 3D-visualisere med AutoCad (extrudere, udskære åbninger, lægge lys/skygge og i et begrænset omfang lægge materialer på overflader). I et konkret projekt er det som oftest fuldt tilstrækkeligt for at kunne tage stilling til former og lys/skygge. Herfra kan man overføre det fuldt udformede projekt til 3D og her lægge materialer, mere avanceret lys og animere stort set alt.
Men - undskyld mig - det ER en omvej, hvis man ikke har brug for projekteringsværktøjerne i AutoCad - og det er ikke hurtigere.
PS. Jeg gav min første kommentar, da jeg fornam, at du var ved at sende spørgeren ud på en længere omvej. Og det var vel spørgeren, det drejede sig om.
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. april 2003 - 10:26 #18
Yep det er det, overeragerede måske også en smule ;)

Men igen det var min løsning og med min begrænset viden indenfor autocad og 3dsmax ville jeg laver det ved hjælp af begge programmer.

Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre kun i 3dsmax og det gav jeg ham også en beskrivelse og et link til hvordan kan gøres.

At jeg så blander AutoCad ind i det, er fordi jeg syntes det går hurtigere at tegne der i. Og så kunne det jo være at han kunne lærer to ting på en gang. Han har sikkert ikke de samme erfaringer som dig og mig i de to programmer, ellers havde han jo nok ikke oprettede spørgsmålet.
På et tidspunkt lærer madox og jeg nok at denne løsning nok ikke er den bedste, men indtil vidre har vi arbejdet i både 3dsmax og autoCad og forhåbentligt fået lidt ud af det, så det vel ikke så galt aligevel ;)

Nok om det, så ud til han kunne bruge mit forslag, så er det jo fint nok.
Avatar billede olemunk Nybegynder
09. april 2003 - 18:59 #19
Helt fint.
Avatar billede mwhas Praktikant
23. marts 2004 - 14:16 #20
Det er nemt nok at lave 3D i AutoCAD men lort program hvis man skal man laver fejl :(

Nu har I snakke meget om AutoCAD & 3D studio MAX men hvorfor ikke bruge et bygge program som Architectural Desktop kender god nok ikke så meget til d men nu hvor det et hus madox_madox vil tegne.

Hvis det var mig der skulle tegne et hus ville jeg nok bruge Solidworks/Inventor fordi det er nemt at tegne 2D og nemt at tegne 3D + men kan ligge materialer/lys på det hele. Det er også nemt at laver noget om hvis noget er forkert *S*

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=2956700 - Link til  Architectural Desktop
http://solidworks.com - Link til Solidworks
http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/index?siteID=445226&id=3733705 - Link til Inventor

Hvis du er interesser madox_madox kan jeg hvis et hus jeg tegn på ca 30time i solidworks :)

/mwhas