Avatar billede Slettet bruger
04. april 2003 - 16:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Startdiskette til mac? opstarts problemer...

Jeg har problemer. Jeg har lovet at fikse min kammerats MAC(som jeg ikke fatter en skid af).

Hver gang man starter maskinen viser den kun et billede med en diskette med at spørgsmålstegn på.

Hvad betyder dette??

Mac'en er ret gammel og bliver brugt til at optage/mixe lyd på... (og jeg har intet forstand på MAC så forklar gerne grundigt!  Tak)

1000 tak for de hurtige svar....
Avatar billede straszek Praktikant
04. april 2003 - 16:38 #1
Det betyder at den ikke kan finde styresystemet, du skal boote fra en system cd/diskettet

Søren
Avatar billede straszek Praktikant
04. april 2003 - 16:39 #2
Indsæt disken og hold C nede under opstart
Avatar billede Jman Praktikant
04. april 2003 - 17:13 #3
Hvilken styresystem kører den normalt ?
(hvilken OS-CD har din ven)
Du kan starte op på en MacOS-diskette (som straszek har forklaret)ved at holde C-tasten nede. Derefter kan du gå ind i "diskettens HD" - det er det øverste ikon til højre. Inde i den finder du "Hjælpefunktioner". Inde i den mappe finder du "Diskførstehjælp" (det er det ikon, der ligner en ambulance :)
Dobbeltklik på ikonet -> Marker den originale HD. Vælg kontroller.
Hvis den, efter ananlyse fortæller at disken skal repareres, skal du trykker "reparér".
Det burde være nok. Hvis det ikke er skal du have fat i den diskette der hedder "tilbagekopier software". Start op dpå den. Vælg instalationsprog. "tilbagekopier software". Derefter vælger du at du skal tilbagekopiere systemet, men at den skal bibeholde gamle filer. (disse ligges i roden af HD i en mappe der hedder "originale emner".

Held og lykke
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. april 2003 - 17:21 #4
Hvilken maskine er det ?
-det står på fronten.

Og hvad har du at gøre med ?
-CD, disketter og hvad står der på disse ?
Avatar billede Jman Praktikant
04. april 2003 - 17:24 #5
fedt svar aeblenet :)
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2003 - 14:59 #6
Det er en 8100 Apple Mac, og jeg har kun CD'en til Musik programmet (logic Audio) ...
nogen råd eller noget??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. april 2003 - 15:04 #7
Få fat i CD'en

Norton Utilities
eller
MacOS 8.x
eller
MacOS 7.x

Det ville umiddelbart være det bedste med en MacOS 8.1, da den er perfekt til din kammerats maskine - uanset antallet af RAM o.s.v.

Så kan du i det mindste få lov at komme ind i maskinens styresystem.

Har du iøvrigt kontrolleret at alle interne kabler sidder som de skal ?
-det er velsagtens et must for at maskinen kan køre i det hele taget.