Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 20:26 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Lukning af gamle spørgsmål- Debat ønskes!!!

Dette har været på til hudløshed...

MEN at vi har gamle spørgsmål, som ikke er blevet lukket _er og bliver_ en gene for ekspertens brugere - og ekspertens ry generelt...

Der er bred enighed om at spørgsmål, som falder i følgende kategorier bør lukkes :
- åbne spørgsmål, hvor spørger er deaktiveret
- åbne spørgsmål, hvor der ikke har været nogen aktivitet i en "rum tid" (*)

*) der kan så være en debat om, hvorlang tid "en rum tid" er i dette tilfælde - jeg forslår en grænse ved 6 mdr.

Ja, det er egenligt ikke viljen til at lukke de spm, som mangler - MEN mere, hvad der skal gøres i tilfælde, hvor folk rent faktisk har svaret og stadig håber på at få et del af de points, som der er afsat...

Det er f.eks. blevet forslået, at en gruppe skulle gennemgå alle disse spm - lave en vurdering (evt. med eksperthjælp fra den pågældende kategori) om, hvem der har svaret rigtigt og så uddele points til disse...

Min mening er, at det vil tage for lang tid og kræve for mange ressourcer....

DERFOR forslår jeg følgende :
Der bliver kørt batch-kørsel på alle spm, hvor brugeren har været deaktiveret i min. 2 uger eller hvor der ikke har været aktivitet i 6 mdr.

I alle disse spm bliver der svaret af en "dummy"-konto og dette dummy-indlæg accepteres pr. automatik - hvis der er andre, som har svaret, så "Bare ærgeligt, Sonny-boy!" - de vil ikke få nogle points...

Hvis en bruger, som stadigvæk er aktiv oplever 4 gange, at hans/hendes spørgsmål bliver lukket af inaktivitet, deaktiveres brugeres....

De to tidsperioder (2 uger og 6 mdr.) er et skøn - men grunden til at der f.eks. skal være en "standby" periode fra en deaktivering til auto-luk af spm, er, at en bruger kan være deaktiveret ved et uheld - og at CoAdmins kan vælge at reaktivere en bruger, hvis denne er blevet deaktiveret på forkert grundlag...
De 6 måneder - tja.. jeg ville have sat den omrking 2-3 måneder - men det ville måske være for skrapt - men hvad siger i????

Jeg ved at det er kontroversielt bare at "berøve" folk, som har deltaget og svaret i et spm, deres points - Men jeg ser ikke mange andre muligheder for, hurtigt, effektivt og uden for meget ressourcespild, at få lukket disse spørgsmål

KOMMENTARER / DEBAT Ønskes!!!

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede popsy Novice
29. marts 2003 - 20:30 #1
Jeg synes du har fat i noget godt her, og du har 100% opbakning fra mig!
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 20:33 #2
Det er et godt forslag.
Det eneste kritikpunkt jeg har er deaktiveringen, jeg mener den kommer for hurtigt.
Første gang er lig med Advarsel Nr.1, anden gang Nr.2,tredie gang deaktivering.
Det med at berøve folk, det vil jeg ikke kalde det, de point ville de aldrig få alligevel.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 20:35 #3
En ting, som jeg kan se at jeg har glemt at nævne er, at denne dummy-konto ikke vil kunne optræde i top-10 hierakiet... Tænk ikke på den som en eller anden ny bruger, som "samler støvet op" - men mere som et sort hul, som suger pointsne fra de spørgsmål ind i en anden dimension ??? (lidt for meget sci-fi - men dog min pointe)

Derudover vil der ved de dummy-konto-indlæg skrives noget ala "spørgsmålet lukket pga. inaktivitet" eller "spørgsmålet er automatisk lukket, da spørger er blevet deaktiveret"
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 20:37 #4
Vi har da "pointslugeren" til netop det formål.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 20:38 #5
fromsej >> i see your point ...

Men hvordan hinder vi så at et spørgsmål bliver holdt kunstigt i live (spm på respirator!) ved at spørger evt. ved 2. advarsel bare laver et "... hallooooo ...."-indlæg ?

Hvornår ville du så begynde at sende "rykkere" ud .. efter 2 mdr.s inaktivitet ???
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 20:38 #6
pointslugeren ?????
Avatar billede gifle Nybegynder
29. marts 2003 - 20:40 #7
Lige en kommentar til det med at "berøve" folk deres point. Nu er vi tilbage ved atter et yndet debatemne: "Hvad er vigtigst? Pointene, eller hjælpen?"
Jeg mener ikke point er det væsentligste, og jeg mener slet ikke der er et problem i det du foreslår. Jeg mener det er et fornuftigt forslag helt igennem, og kan tilslutte mig samtlige af dine synspunkter.

Men om der sker noget? Vi kan dog håbe på, at debateres emnet ofte nok, og gøres der opmærksom på, at "nogle" brugere betragter det som et problem/irritationsmoment, ja så må man altså tage det til seriøs overvejelse. Det er faktisk bedre at problematikken bliver bahandlet en gang for alle, om man så vil gøre noget ved det eller ej....... alene det at vide, at man fra admins ( eller hvem der skal tage sig af dette ) ikke vil gøre noget ved de mange "inaktive" spørgsmål, kan så afsluttende (forhåbentlig) ligge låg på denne debat, og så må man jo selv tjekke status på spørgsmål og brugere inden man svarer.

Men handler det hele om, at man føler man spilder sin tid hvis man svarer på et spørgsmål hvor der ikke sker noget? Eller vil man være sikker på at få sine point?
Det eneste jeg synes er irriterende, er hvis man bruger tid på at svare på spørgsmål, og så ikke hører noget igen, om svaret kan bruges eller ej, om man vil lukke spørgsmålet eller vente på flere svar hvis hjælpen ikke løste problemet? Det hører vel til god pli som spørgsmål-stiller at sikre sig to-vejs kommunikation.

Blot et par synspunkter herfra.

Gifle
Avatar billede aovergaard Nybegynder
29. marts 2003 - 20:53 #8
Det ville simpelthen være dejligt hvis nogle af alle de åbne spørgsmål bliver lukket, jeg kan kun slutte mig til alle I andre. Derudover er det også en god idé at det får konsevenser hvis man bare opretter et spørgsmål uden at afslutte spørgsmålet igen. Der sidder en masse hjælpere rundt omkring, som godt nok ikke gør det for at få point, kun for at hjælpe personen, og så er det fustrerende at spørgeren ikke engang gider at svare tilbage. Mange sidder og bruger flere timer om dagen for at hjælpe andre og får íngen respons. Lad der endelig ske en konsekvens med disse ligeglade spørgere, de er ikke værd at samle på.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 20:54 #9
bearhugx>>Mit indlæg var ikke så gennemtænkt som dit, jeg havde ikke spekuleret på respiratoreffekten *G*, der er nok et problem i det.
Pointslugeren er, så vidt jeg husker, en fiktiv bruger netop til dit formål.
gifle>> Du har helt ret, hjælpen er vigtigere end points for de fleste.
Dette emne har været debatteret i jeg ved ikke hvor mange tråde, og et fælles træk for dem alle er den totalt manglende respons fra Admin´s side, i nogle tråde er der vist et spagt "vi kigger på det", men i de fleste ingen reaktion.
Det klæder ikke et seriøst forum, at have så mange åbne/inaktive spørgsmål liggende.
Jeg er begyndt at tjekke spørgers profil, inden jeg svarer på noget, har personen mange åbne gamle spørgsmål, så skøjter jeg let og elegant forbi, i nogle tilfælde lægger jeg lige en kommentar om at få lukket de gamle spørgsmål, så andre bliver advaret.
Dette har så medført indtil flere verbale skideballer af t*mpen der lavede spørgsmålet, men det er jeg nu ret ligeglad med.*S*
Avatar billede gifle Nybegynder
29. marts 2003 - 21:02 #10
Alt dette handler jo også i bund og grund om almindelig god opførsel, eller ganske enkelt: PLI!
Mange bruger dette forum på forskellig vis, og det er også meget godt. Der skal være plads til alle!
Men altså, nogle brugere ofrer meget tid på dette forum, og andre bruger det kun ganske få gange.
Jeg tror det altoverskyggende problem ligger hos dem der har et eller flere akutte problemer, så opretter de en bruger på eksperten, fyrer deres point af og får den hjælp de skal bruge, og så ser man dem aldrig mere.

Jeg ved godt at dette ikke er en forklaring, men der kan være mange årsager til manglende respons. Nogle har måske ikke internet mere, eller computer for den sags skyld, andre får nye jobs, nye kærester, eller hvad ved jeg, og bruger følgeligt deraf ikke mere deres tid på nettet. Men derfor kunne disse personer nu godt ofre de minutter det kræver, for at få afsluttet deres gøremål her på eksperten. Dette ville jo bare være dejligt.
Avatar billede gifle Nybegynder
29. marts 2003 - 21:05 #11
Så i alt dette ligger også en bøn til alle brugere af eksperten: "Opfør jeg fornuft, og brug dette forum med omtanke!"

Det ville være perfekt den dag coadmins blev overflødige, nå-ja det er vel tilladt at dagdrømme lidt? ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. marts 2003 - 21:07 #12
god idé, slet disse gamle spm. der alligevel aldrig kommer respons på, 6 mndr. er fint og skulle der være lidt point på spil hentes disse nok alligevel på anden vis.
Det vigtigste må være at få tyndet ud i de, så vidt jeg husker, over fyrretusinde ubesvarede spm., er det korrekt?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 21:11 #13
Når man så støder på en ny bruger, kan man jo lige henvise hertil:
http://hermandsen.adsl.dk/expfaq.php - Eksperten: Sådan gør jeg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. marts 2003 - 21:11 #14
Utroligt nok - hvis man ser logisk på det, så er coadmins fornemste opgave nemlig at gøre sig selv overflødig *g*

men jeg er enig med bearhugx :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 21:21 #15
Det lyder måske lidt en-dimensionelt *S* , men jeg er ikke ude efter en debat omkring "hvordan vi får brugerne til at opføre sig med pli" (det er en kæmpe debat i sig selv! - og nødvendig)
- men mere

  Hvad gør vi med alle de "bliver-formentlig-aldrig-svaret"-spørgsmål???

Lad os lige løse et problem af gangen....

Jeg vil da også gerne høre fra nogle af dem (hvis nogen), som opponerer mod en automatik-løsning.... Og gerne indlæg til andre måder at få ryddet op i spm-puljen...

/Søren
Avatar billede gifle Nybegynder
29. marts 2003 - 21:24 #16
bearhugx> Ja jeg ved det godt, men det er jo egentlig fordi, at kan du fjerne årsagen, så kan du også fjerne problemet. Det er nu engang bedre at forebygge end at helbrede. Lod mig godt nok rive lidt med ......

Men løsningen kunne jo sagtens være som du har foreslået, og jeg synes det er en god løsning.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 21:26 #17
bearhugx>> Du har ret i at det ikke må køre af sporet, men det er altså et par virkelig gode indlæg Gifle er kommet med.*S*
Jeg vil også gerne høre fra nogen med en anden mening end vores, så der kan komme en hårdt tiltrængt løsning på det her problem.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 21:37 #18
Jeg er også helt enig i gifles indlæg ... Og som jeg også skrev, er debatten omkring hvordan ekspertens brugere kan komme til at opføre sig pli-fyldt, vigtig og nødvendig...

Og jeg erkender da også at en "skoling" af (nogen af) ekspertens brugere kan bevirke at vi får stoppet _kilden_ til disse spørgsmål, som virkeligt har overskredet deres sidste salgsdato....

Men selv hvis kilden blev fjernet vil der stadigvæk være mange spm der ligger og flyder som "døde lig, der mangler at blive begravet"...
Og det er dem, som dette spm er tiltænkt...

(underbevidst bekymres jeg måske over at debatten bliver en diskution om pli, set i lyset af hans gode indlæg, i stedet for det oprindeligt indlæg *S*... Derfor indlæget @21:21)
Avatar billede popsy Novice
29. marts 2003 - 21:37 #19
fromsej> Jeg kan ikke rigtigt forstå du smider det der link til hermandsens faq? Ganske rigtigt står der mange fornuftige ting deri, men han påstår altså samtidig, at spil spørgsmål ikke bør oprettes på Eksperten, hvilket er en form for selvopfundene regler!

Citat fra linket.: "Hvis du stadig synes at spil-spørgsmål hører hjemme på Eksperten, så har du fået den forkerte opfattelse."

Den FAQ er intet værd, eftersom den er udtryk for hans personlige mening, og jeg forstår egentlig ikke at han ikke bliver slettet fra E, for at lave sådan en gang ondsindet løgnagtig propaganda!

(Den formulering står jeg 100% ved!)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 22:28 #20
Popsy >> de holdninger, som der gives udtryk for i linket _er_ subjektive - og det er helt ok --- at kalde det "løgnagtig propaganda" synes jeg er at trække debatten under bæltstedet!
At du skriver "Ganske rigtigt står der mange fornuftige ting deri..." men senere skriver "Den FAQ er intet værd" kan jeg kun forholde mig undrende overfor...

Og siden eksperten.dk selv ikke har lavet en autoriseret FAQ/OSS, så synes jeg kun at det er helt i orden at linke til andres FAQ'er...

Hvad jeg synes du skulle prøve at vurdere er, om det, at brugerne får en omfattende FAQ, med mange gode informationer - men også at Eksperten ikke er til spil er dårligere end at brugerne ikke får nogen FAQ overhovedet...

Jeg kunne være uenig i nogle smådetaljer omkring FAQ'en - men at sige, at den intet er værd vil jeg ikke - og jeg vil heller ikke holde op med at henvise til den, bare på grund af det - for den er et vigtigt stykke værktøj i "skolingen" af de nye brugere, så eksperten kan blive et hyggeligt sted at være!

/Søren
PS : men hvis sektionen omkring spil støder dig så meget, så lav og henvis til din egen FAQ, men respektér at der er brugere, som har andre meninger end dine!
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 22:33 #21
og at Hermandsen skulle slettes fordi han holder den FAQ --- tjaa... Jeg går ud fra at vi lever i et frit samfund, hvor alle har lov til at ytre deres mening om forskellige emner - herunder også at Hermandsen har lov til at ytre, at han ikke synes at spil-spm hører til på eksperten....
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 22:38 #22
bearhugx>>At Hermandsen holder den FAQ er rigtigt, men han har altså ikke lavet den selv, vi er flere andre der har været temmelig meget involveret i den.
Derfor har jeg også lige bedt om at få den sektion med Spil ændret.
Teksten kan du læse her:
http://www.eksperten.dk/spm/333104 - Kommentar: fromsej 29/03-2003 22:33:25
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 22:45 #23
fromsej >> der var netop derfor jeg brugte udtrykket "holder den FAQ" ... Jeg var nemlig ikke helt sikker på, om det var hermandsens eget-produkt eller en joint-effort af flere eksperten-brugere...

Den ligger på Hermandens hjemmeside - ergo holder han den - men hvad jeg kunne ønske er, at den starter med en formulering omkring at det _ikke_ er et autoriativ FAQ og at de holdninger, som gives udtryk for deri skal betragtes derefter....

Har lige læst din kommentar i expspm://333104 - og er enig i formuleringen...
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 23:06 #24
bearhugx>>Glæder mig vi er enige.
Det med en Ikke autorativ FAQ, ved jeg ikke helt hvordan jeg skal gribe an, forslag udbedes.*S*
Men nu er det alligevel lykkedes at få drejet debatten væk fra emnet igen, men det undrer mig nu ikke.*S*
Det der undrer mig er at de brugere der måtte have en anden mening ikke kommer frem med den, men de er nok i byen, uden adgang til nettet.*G*
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 23:07 #25
Hvis vi så lige ser bort fra afstikkere til debatter omkring "vildledende FAQ'er", "er E også til for Spil" og  "eksperten-brugernes generelle pli"... kan debatten så vende tilbage til ideer og kommentarer til, hvordan vi får rydtet op i den evigt-voksende mængde af "bliver-formentlig-aldrig-svaret"-spørgsmål???

/Søren
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 23:08 #26
fromsej >> jeg laver lige et udkast - men lægger det i expspm://333104, da det hører til der, og ikke her...!
Avatar billede popsy Novice
29. marts 2003 - 23:29 #27
Hmmm, at jeg reagerer så stærkt, skyldes at jeg allerede er godt inde i debatten, det er mig der har oprettet http://www.eksperten.dk/spm/333104

Jeg synes det er dybt foragteligt at nogle enkelte E-brugere kan oprette en sådan faq, der direkte omskriver E's regler. Der står intetsteds i reglerne for Eksperten, at spilsp. ikke er tilladt, men det er på denne måde jeg har set denne faq anvendt i flere spørgsmål!

Der sker det (sommetider) at når folk opretter et sp. om spil, er der straks en "spil-spørgsmåls-modstander" (nyt ord, opfundet af mig :)) der poster et link til føromtalte faq, med en kommentar i retning af...."spilspørgsmål er ikke tilladte på Eksperten, find et andet forum"

Det er jo løgn!!

Selvfølgelig er sp. om spil tilladte her, det har de hele tiden været, og det vil de osse blive ved med at være!

Det er det jeg er træt af at se på, og ønsker stoppet. Folk hyler op her og der om coadmins og IDG og Admin og hvad pokker det hele ellers hedder, men de er jo en sølle trøst.
Der er jo efterhånden utallige eksempler på sp. i coadminkategorien, der ikke får fornøden opmærksomhed, anmeldelser bliver først behandlet efter 3 uger osv osv osv.

Det skodder!

Jeg fastholder følgende! Så lang tid den faq indeholder så meget som en eneste forkert ting, i henhold til E's regler, er den ubrugelig!!!
Samtidig synes jeg det er synd, fordi den også indeholder utroligt mange gode ting, men man kan altså ikke have en vejledning der viser rigtigt på de fleste punkter, den skal sq vise rigtigt på alle punkter!
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 23:41 #28
popsy >> Dette er et spørgsmål omkring lukningen af gamle spørgsmål - ikke om hvorvidt en FAQ holder vand eller ej!

Derfor henviser jeg til min kommentar @ 23:07:24 og beder dig om at poste "er spil tilladt"- og "er FAQ'en OK"-indlæg i passende fora - f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/333104, hvor de hører til!

Det eneste, de bevirker i dette spørgsmål, er en yderligere forvanskning af, hvad dette spørgsmål blev oprettet for - og derfor vil jeg i yderste konsekvens (hvis dette fortsættes...) betragte det som en overtrædelse af §2.1.8

/Søren
Avatar billede popsy Novice
29. marts 2003 - 23:46 #29
bearhugx> w00t? Jeg svarede på dit eget indlæg 29/03-2003 22:28:53.

God måde at afslutte en diskussion på? Når du opretter et debatindlæg, så må du være opsat på at følge det, uanset hvor det bringer dig hen! Jeg betragter ingen af mine indlæg som irrelevante, såfremt det er din mening, bedes du venligst, men bestemt straks anmelde mig, så du kan få ro.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. marts 2003 - 23:51 #30
Rolig venner, der er ingen grund til at anmelde nogen her.
Den FAQ er hverken færdig eller perfekt, så alle ændringsforslag modtages.
Diskussionen om FAQ kører på Ebruger, så lad den blive der, medmindre vi skal trække den herind også.
Det skal så være i et nyt spørgsmål selvfølgelig.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
29. marts 2003 - 23:56 #31
popsy >> det ærger mig, at du så ikke har fået læst de 6 indlæg, som er kommet efter 22:28 hvor jeg forsøger at bringe debatten tilbage på rette spor...

Men da du øjesynligt ikke har læst dem, så bærer jeg over med det

(Om hvorvidt at man altid skal lade en debat tage sin egen kurs - uden nogensiden at rette op i den, kan vi diskutere herfra og til dommedag... Jeg mener at denne debat skal rettes tilbage til hvad den handler om)

og bare så du ikke får et forkert billede af mig, så er jeg ikke en eller anden Anmelde-liderlig gut [sic!], men jeg holder mig retten til at bruge anmeld funktionen, hvis nødvendigt

men her kan jeg se, at der her er tale om en misforståelse, så lad det være ved det
Avatar billede lrd Nybegynder
01. april 2003 - 22:15 #32
Tilsluter mig oz dette emne. Noget må snart gøres ved de useriøse på E så denne fede side bliver "lidt" bedre.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
02. april 2003 - 20:49 #33
>>bearhugx m.fl. så enig som man nu kan være ;D
Har også et ønske om at der bliver ryddet op. Bliver selv lettere irriteret hvis jeg har brugt tid på et sp og der så ikke kommer nogen tilbagemeldinger fra brugeren.
Nogen gange hjælper det at ligge en lille kommentar - men det er ikke hver gang det hjælper noget :[

Under alle omstændigheder burde åbne sp hvor bruger er deaktiveret lukkes - og giv dog de p til pointspiseren :)

Der behøver ikke at gå 6 mdr hvor bruger har været inaktiv - før denne deaktiveres. 3 mdr. må være ok. Dog bør der nok køre en rutine der tjekker om brugeren har logget på E i perioden. Hvis ja - deaktiveres denne ikke. Kan jo måske være at en bruger har været logget på i perioden uden at deltage i sp.

Har ikke nogen problemer med den FAQ der linkes til. Er ideen med en FAQ her på E helt droppet ??
Avatar billede fromsej Praktikant
03. april 2003 - 17:49 #34
susanne larsen>>FAQén lever skam i bedste velgående, der kommer lidt finpudsninger og ændringer, men vi er da lidt stolte af den allerede.*S*
http://www.ebruger.dk/forum/message.asp?id=183
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
03. april 2003 - 18:25 #35
Jep kan jeg godt forstå

venter spændt på at den bliver sluppet ud i fri dressur her på E ;D
Avatar billede bearhugx Nybegynder
10. april 2003 - 23:37 #36
nuvel - siden denne debat har været stille i en uge, lukker jeg hermed spm'et (så det ikke ender som en af de "u-lukkede") :-)

En mail til Admin vil blive sendt ang. strategi for lukning af gl. spm

/Søren