Avatar billede popsy Novice
19. marts 2003 - 23:34 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Ang. bootdisketter.

Der er en del der endnu ikke er blevet klar over, at der ikke må linkes til bootdiskettesider, indeholdende ophavsretsligt beskyttede bootdisketter.

For en gang for alle at få dette slået fast, vil jeg gerne foreslå at der snarest muligt laves et e-nyt om dette.

Om ikke andet, så vil man da dermed få noget at henvise til, når man gør folk opmærksomme på, at dette ikke er tilladt!

/popsy
Avatar billede jefa Nybegynder
20. marts 2003 - 01:18 #1
Lyder fornuftigt....
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 08:36 #2
Det er længe siden jeg har bedt om det.
Men jeg tror at Admins definition på hvor langt et døgn er adskiller sig kraftigt fra mit.
Nu har der i mindst 14 dage stået igår oppe i sidste nyt fra Eksperten.*G*
Avatar billede lrd Nybegynder
20. marts 2003 - 09:01 #3
Ja det var oz nyt for mit vedkommende
Avatar billede summer Mester
20. marts 2003 - 09:43 #4
Hvis exp. hårdt håndhæver enhver henvisning til siter hvor der findes bootdisks, bliver der endnu mere ævl og kævl at tage sig af. Der vil opstå en mængde græsetilfælde hvor der linkes til siter med alle mulige downloads - også bootdisketter, så kan der bruges megen tid på at diskutere det.

Mit råd. Sålænge der ikke findes en lovlig bootdiskette der kan downloades, så hold lav profil.
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 09:48 #5
Den skal jeg lige have forklaret lidt bedre!

Du mener altså at vi skal se gennem fingre med at der linkes til ophavsretsligt beskyttet materiale, og derved risikere, ikke alene, at ødelægge Ekspertens omdømme, men også risikere lukning af siden?

Der er ingen tvivl om at det ikke på E, er lovligt at linke til beskyttet materiale, jvf. reglerne. Det eneste jeg ønsker er en form for nyhed, hvori det står beskrevet, at man har konstateret at disse disketter er hjemmehørende under førnævnte kategori.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 09:52 #6
Popsy , jeg tror jeg anmelder dig her , så kommer der nok en co-admin forbi , så han kan skrive den rigtige begrundelse.*S*
Det er vist det hurtigste , men sig lige om det er iorden først.*G*
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 09:59 #7
Hmmmm, bryder mig ik' helt om tanken, men ok så.....:-)
Det er jo i en god sags tjeneste :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 10:06 #8
Jeg anmeldte mig selv i stedet for , så hvis jeg bliver deaktiveret vil jeg håbe i får rigtig dårlig samvittighed.*G*
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 10:09 #9
Hmmm, det bliver vel en form for martyrium så? Plejer det ikke at medføre en eller anden form for ophøjelse til helgen? :-D
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 10:16 #10
Det vil sige jeg kan regne med en statue foran IDG´s hovedsæde.*GH*
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 10:19 #11
Enten det, eller osse smider vi sq rød maling på direktøren *LOOOOOOL*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 10:21 #12
*ROFL*
Avatar billede summer Mester
20. marts 2003 - 12:31 #13
popsy jeg er da helt klar over at ulovligheder ikke er tilladt på exp, men at lægge op til en hård kurs, vil 100 føre til det jeg skrev. Jeg har været med her temmelig længe og kender brugernes "evne" til at finde smutveje. Thats it
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 12:40 #14
summer>> Hele diskussionen er det rene hysteri , selvfølgelig er MS-DOS filerne beskyttede , men enhver med en smule erfaring i Google eller en anden søgemaskine , har det link inden der er gået 1 minut.
Hele problematikken omkring www.detmåjegikkesige.her er dybt tragikomisk , da det fra vores side drejer sig om at hjælpe folk der er kørt fast.
Det er også diverse PC forretningers skyld noget af det , da de ikke sørger for at folk får DOS drivere med til deres CDR-drev.
Lige mit sure opstød over det fuldstændig absurde i situationen.
PS: Linket virker ikke , men jeg har tænkt på at registrere det.*S*
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 12:47 #15
Jamen jeg forstår da så udemærket jeres argumenter, og er en stor del af vejen faktisk enige med jer! Det nytter bare ikke noget, netop fordi dette forum har et regelsæt som SKAL overholdes. Regelsættet er der for at forhindre E i at komme på kant med lovgivningen, det er vel fornuftigt nok!?

Det er jo ikke mig i skal sige det til, hvis i føler at reglerne bør lempes, så sig det til coadmins. Men til det sker, mener jeg ikke der kan være nogen tvivl om at E's regler skal overholdes, og som direkte følge deraf, er det forbudt at linke til de bootdisketter.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 12:54 #16
popsy>> Det er sandelig heller ikke dig jeg angriber , intet ligger mig fjernere , det er det dybt latterlige i den her problematik at så jeg stiller tingene lidt hårdt op , ja men det er sandelig også meningen. ;o)
Avatar billede summer Mester
20. marts 2003 - 18:07 #17
Heller ikke jeg angriber dig popsy, men nu VAR det jo lige dig der kom med spørgsmålet, og jeg kommenterede bare hvilken ballade det vil afstedkomme ;-)
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 18:16 #18
Føler mig heller ikke angrebet guys, jeg mente blot at vi er nødt til at følge reglerne, eller foreslå at de bli'r ændret. Det var såmænd det hele. :)
Avatar billede fcs Novice
20. marts 2003 - 21:47 #19
Ok, så kommer min side af sagen. Bootdisks er ulovlige, da de indeholder materiale med copyright. Derfor må der faktisk ikke linkes til dem. Der er tidligere blevet linket til dem i stor stil her på eksperten, men det var inden at problemstillingen blev taget op. Vi er nu klar over det og derfor er der fokus på det.

Som Fromsej skriver, er det en dum situation: Dem der søger på Google kan finde dem på 10 sekunder og på mig virker det ikke som om at Microsoft aktivt går ind og lukker sites der tilbyder downloads af bootdisks - sikkert fordi det er til hjælp for Microsofts brugere........

For en sikkerheds skyld: Det er altså ikke tilladt at linke til dem her, selvom enhver kan finde dem via en søgemaskine som Google.

P.S.: Anmeldelsen på Fromsej vil medføre en deaktivering af anmelderen, da det er en fuldstændig latterlig anmeldelse. Vi kan ikke have at folk laver åndssvage anmeldelser af seriøse brugere, så anmelderen bliver deaktiveret ;-)

Hygge

FCS/Coadmin
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 22:28 #20
Tak FCS , den bruger har ogspå været efter mig længe.*S*
Tilbage til emnet , jeg kopierer lige dit indlæg , sammen med spørgsmålnummeret , det gør det nemmere at forklare hvorfor.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 22:29 #21
ogspå=også *LOL*
Avatar billede fcs Novice
20. marts 2003 - 22:31 #22
Ja, det er på tide at vi slår ned på den bruger... Jeg fatter ikke hvorfor det ikke er sket før ;-)

Ha' en god aften.

FCS
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 22:36 #23
I lige måde. ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 23:04 #24
Fcs>>Hvis du har tid, så kig lige her:
http://www.eksperten.dk/spm/331293
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2003 - 23:05 #25
Fint nok nu har vi da i det mindste noget at henvise til, der direkte handler om emnet. Well done fcs!

Og ham der som var efter fromsej, han er deaktiveret nu? Jamen fromsej for pokker, så får du jo ikke din statue :(
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 23:27 #26
Nej , en profet er aldrig velset i sit hjemland.*G*
Avatar billede summer Mester
21. marts 2003 - 00:24 #27
fcs er det så også ulovligt, hvis en spørger efter en bootdisk, at svare: "Gå til http://www.google.com/intl/da/ skriv bootdisk i søgefeltet)
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2003 - 01:37 #28
Hmmm, jeg har tænkt det samme. Tror faktisk ikke det på nogen måde kan kritiseres, men sådan er regler nu engang, jo mere omfattende, jo mere beurokratiske (Det ku' jeg sq ik' stave til :):))
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2003 - 06:59 #29
MS-DOS®-FILER
Microsoft Corporation tillader ikke videredistribution af filer fra Microsoft® MS-DOS®, og der gives ikke skriftlige tilladelser hertil. Hvis du af forretningsmæssige årsager har brug for at videredistribuere MS-DOS i sin helhed, bedes du kontakte Delivery Service Partner Program (DSP). Læg mærke til, at der i DSP-programmet ikke gives tilladelse til videredistribution af individuelle MS-DOS-filer.
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2003 - 08:16 #30
Summer>> Ja, da det er en anvisning til hvordan man finder materiale med copyright på, hvilket ikke er tilladt på eksperten.
Avatar billede summer Mester
21. marts 2003 - 10:10 #31
fcs, ok så nøjes vi med at skrive "Led selv f.eks. på http://www.google.com/ "  :-) Er det så også ulovligt??? Nå nej, vi anmelder ham der står og mangler en bootdisk. Han frister jo ud over alle grænser til brugerne om at begå lovbrud, og det er vel ikke rigtigt.
Nå nok om det pladder. Vi skal nok finde veje, stol på det. Fordi jeg skrev som jeg skrev 20/03-2003 09:43:49 var for at advare mod "heksejagt" mod spm. desangående. Der vil komme mange, stol på det.
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2003 - 16:13 #32
Summer>> Du har ret i at det er problematisk, men i princippet vil jeg mene at en henvisning til Google er det samme som at henvise en der efterspørger warez til en fildelingstjeneste og derfor mener jeg ikke at det er tilladt herinde. Men det bliver sikkert meget bøvlet at administrere ;-)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 16:22 #33
Nu stopper i.*S*
Hvis vi ikke må oplyse om diverse søgemaskiner, så hører alting op, det kan jeg så oplyse om hvordan man kommer rundt om på en pæn måde.
I morgen får min yngste datter en kanin, gud bedre det, den giver jeg sq bare navnet google.com, når jeg så fortæller folk at min datters kanin, kan hjælpe dem, vil de nok spørge om jeg tager p.s på dem.
Når jeg så oplyser dem om at kaninen hedder Google.com, mon så ikke de fleste regner ud hvad jeg mener.*G*
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 16:23 #34
Nogen der har en god opskrift på kaninragout, eller er det også copyrightbeskyttet?
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2003 - 16:24 #35
:)
Avatar billede fcs Novice
21. marts 2003 - 16:25 #36
Fromsej>> *LOL* Du har helt ret. Det er noget bøvl.... Men jeg skrev jo også "i princippet"..... ;-) God weekend
Avatar billede summer Mester
21. marts 2003 - 18:22 #37
OK, så tror jeg jeg vil nøjes med at komme med et bibelcitat i slige så vanskelige "bootdisk-situationer": "Søg og du skal finde" - Den holder vand ;-)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
21. marts 2003 - 19:04 #38
>>summer GH** den var ret god :))