Avatar billede maxi-max Nybegynder
01. marts 2003 - 17:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

NAT

Hvad betyder "NAT" når man skal have en stemmesamtale i MSN ???
Hvad står det for ???
Avatar billede geforce3 Praktikant
01. marts 2003 - 17:58 #1
NAT

  Network Address Translation;
oversættelse af én IP-adresse, der benyttes på et netværk til en IP-adresse på et andet netværk. NAT er indlæst i routeren, og er ofte tillige en den af et firmas firewall.

NAT oversætter IP pakkerne således at de på ydersiden ser ud til at have en anden afsenderadresse (eller source / destination port) end maskinen, de oprindeligt kommer fra.
NAT er i langt de fleste tilfælde transparent for slutbrugeren.

Der vil dog i visse tilfælde opstå et problem, på grund af at slutbrugeren ikke har en unik offentlig IP-adresse. Der er visse protokoller og applikationer, der kræver dette. NAT-enheden tager specielt hensyn til de mest udbredte tjenester som fx aktiv FTP eller Voice over IP, men der kan være problemer med netværksspil over Internettet.

Hvis en bruger bag en NAT-device har brug for at opsætte en server, kræver det en statisk 1-1 mapning af IP-adresserne eller at en specifik port translateres og mappes til en intern IP-adresse.
Fra it-leksikon http://www.it-leksikon.dk/
Avatar billede maxi-max Nybegynder
01. marts 2003 - 18:17 #2
Oki tak
Jeg har næmlig det problem at jeg ikke kan fører en samtale med ven A men Godt med ven B. Vi bruger alle Xp, mick, højtalere det hele virker hos os alle. Den eneste forskel det er, er at ven A bruge internettet gennem en Geteway kan det være det ???
Avatar billede tumben Novice
01. marts 2003 - 22:40 #3
ja det kan være det...dvs det er overvejende sandsynligt at det ER det..da der stort set altid er 1 eller flere problemer med NAT og messenger..bedste råd ..undgå routeren..dvs få en forbindelse der ikke bruger router...søg bare her på eksperten..hvormange der har samme problem !!