Avatar billede landmark Nybegynder
17. februar 2003 - 14:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

export af overfladetegninger...?

kan man exportere sine tegninger med overflader, lag, 3D o.s.v. til PDF fra autocad...? så man bevarer vector! - det skulle nødigt ende som PIX.

hvordan ?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
17. februar 2003 - 16:34 #1
Nej - ihvertfald ikke direkte
- men forstår ikke helt, hvad du har brug for?
PDF giver jo ikke mulighed for at vise i 3D eller at tænde og slukke lag, så hvad skal du med det i den sammenhæng?
Hvis du derimod bare skal bruge et "vektorformat", så kan du exportere i wmf, indsætte i et word dokument og omdanne dette til pdf format.
(Se under kategorien "tekstbehandling", hvordan man gør det)
:o)
Avatar billede landmark Nybegynder
17. februar 2003 - 18:08 #2
Det skal kunne sendes som PDF fil til andre, som så samtidgt skal kunne printe dette i en flot opløsning. Hvis du skal kunne skalere det frit er vector jo at foretrække. Du taler om WMF (Windows Meta File) er det muligt at exportere direkte fra Autocad i dette format...?

Det skal lige siges at jeg ikke sidder ved en autocad, men skal på besøg imorgen for at hjælpe en ven som ikke kan finde ud af det... - så derfor dette spørgsmål...
Avatar billede landmark Nybegynder
17. februar 2003 - 18:13 #3
m.h.t. 3D er det så ikke muligt, at vise et givent view af en maskintegning, og så exportere dette...

Du skriver: (Se under kategorien "tekstbehandling", hvordan man gør det) - er dette en slags onlinehjælp...? - kunne du evt. maile denne forklaring som en PDF eller lign. som jeg kunne læse på før jeg skal møde min ven imorgen...
Avatar billede sorensfar Nybegynder
18. februar 2003 - 00:00 #4
1. Ja, med kommandoen WMFOUT, kan man eksportere direkte til en WMF fil.
2. Jo, men det kan være lidt tricky. Hvis du kun har planer flader og skarpe kanter/hjørner kan man bare nøjes med en HIDE inden man eksporterer. Hvis man derimod har rør eller runde kanter o.l. kommer det til at se forfærdeligt ud (bare prøv at lave en HIDE på sådan et emne). Tricket her er, at gå om i layout, lave en viewport, zoome og vende emnet inde i viewporten indtil det er som man vil have det, derefter bruge SOLPROF kommandoen, vælge emne og så bare svare enter til resten. Til sidst går til layermenuen, ser at der er blevet oprettet to nye lag, hvoraf det ene hedder noget med V (visuel) og det andet noget med H (hidden), men ellers det samme. Sæt det lag med V til current og frys alle andre lag, så får man et rigtig flot "aftryk" af sit emne, lige til at eksportere.
God fornøjelse :o)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
18. februar 2003 - 00:03 #5
hov glemte lige at sige, at kategorien tekstbehandling, refererede til denne kategori på Eksperten (hedder den ikke dét?) - og gik på, hvordan man konverterer fra doc til pdf
Avatar billede landmark Nybegynder
18. februar 2003 - 11:56 #6
fino!
Avatar billede clausgold Nybegynder
22. februar 2003 - 12:33 #7
> sorensfar.  Bare til din orientering kan wmfout nemt bruges sammen med HIDE, selv om der er runde kanter. Sæt variablen DISPSILH=1. Det er langt hurtigere end med LAYOUT, VIEWPORTS og SOLPROF.