Avatar billede limemedia Nybegynder
15. februar 2003 - 12:11 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Installer netkort : D-Link DFE-530 TX

Hej drenge,

Jeg sidder og fusker med noget nyt hardware der skal køre min nye FreeBSD server. Jeg har problemer med at finde mit netkort !

Jeg havde før det princip at alt netværk kørte 3com... Men i nærighedens tegn købte jeg til min nye low-budget server et D-Link DFE530TX/550TX netkort. Jeg havde forinden slået op på freebsd.com at kortet skulle være BSD complient.

I manualen står der
RealTek RTL 8002 Pocket Ethernet ( rdp(4) driver)
RealTek 8129/8139 Fast Ethernet NICs ( rl(4) driver)
D-Link DFE-530TX+, DFE-538TX

Altså har jeg kigget nærmere på rl driveren

Under installationen identificeres netværket hverken med BSD 4.7 tiny eller 5.0 tiny. Jeg har siden forsøgt at compile min egen kernel med
device miibus
device ste
device rl

... uden held.

Kigger jeg i filen /etc/var/messages kan jeg se
/kernel: pci0: <unknown card> (vendor=0x1106, dec=0x3106) at 9.0 irq 11

Jeg synes jeg har fulgt http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/config-network-setup.html ret godt ?

What to do to make my net- work ? :)

/ Lars
www.ljweb.com
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. februar 2003 - 12:12 #1
pt. kører jeg en BSD 4.7 tiny
Avatar billede soreno Praktikant
15. februar 2003 - 14:45 #2
Findes der ikke en rtl8139 driver til *bsd (i linux hedder den rtl8139too) ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. februar 2003 - 14:46 #3
Í have no idea ...
Avatar billede running Nybegynder
16. februar 2003 - 01:56 #4
Efter fejl beskeden at dømme, er det ikke en RealTek chip der sidder på den.
http://pciids.sourceforge.net/iii/?i=1106
I stedet for er det en chip fra VIA der hedder "Rhine III PCI Fast Ethernet Controller".

Jeg ville prøve med "vr" driveren i stedet for. Jeg kan ikke lige huske om den er kompileret med som standard.
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. februar 2003 - 03:08 #5
dén er ikke med som standard, men kompilerer kernen igen og håber på det bedste :) kunne være fedt om jeg kunne lege lidt på maskinen og få den på nettet snart
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. februar 2003 - 03:26 #6
it's a no-go, ser igen
/kernel: pci0: <unknown card> (vendor=0x1106, dec=0x3057) at 7.4
/kernel: pci0: <unknown card> (vendor=0x1106, dec=0x3106) at 9.0 irq 11
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. februar 2003 - 03:30 #7
Det er en rev C1
http://news.gw.com/freebsd.bugs/22087

jeg er vist ikke den første med problemer
Avatar billede signout Nybegynder
16. februar 2003 - 13:16 #8
Smid dette i /usr/src/sys/pci/if_vr.c

http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/~checkout~/src/sys/pci/if_vr.c?rev=1.26.2.13&content-type=text/plain

og http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/~checkout~/src/sys/pci/if_vrreg.h?rev=1.7.2.5&content-type=text/plain i /usr/src/sys/pci/if_vrreg.h

og lav dig en ny kerne, så skulle det gerne virke. Hvis ikke fixer vi det på en anden måde
Avatar billede limemedia Nybegynder
16. februar 2003 - 13:41 #9
yrdk en masse ... er jo ikke til at skrive i hånden i vi... *g* jeg har skaffet mig et Intel Pro netkort istedet og må bare vente indtil da... Vil være spild at kæmpe for om en uge at skifte netkort...

Du får nogle point som tak for indsatsen
Avatar billede running Nybegynder
16. februar 2003 - 14:10 #10
Heh, eller brug en større hammer. Nå men det var da godt jeg kunne hjælpe på en måde. :) og så er der mange der har "holdninger" til de d-link kort, jeg må indrømme at jeg også har købt et dlink kort engang. Men holder mig ellers også til Intel.
Avatar billede signout Nybegynder
16. februar 2003 - 15:13 #11
Du kunne evt smide intel pro kortet i samtidig med, paste ændringerne i en ssh session og recompile. Så kunne du holde maskinen kørende og samtidig finde ud af om det ville fungere hvis du engang senere har brug for at få det til at virke :)