Avatar billede sorteplov Nybegynder
11. februar 2003 - 13:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Usandsynligt sløvt styresystem / computer Mac OS X ?

Hej

Jeg har en G4 733 mHz med 1.12 GB ram. Jeg kører Mac OS X (Jaguar) og arbejder i del grafiske programmer - Illustrator, Photoshop, Flash, Dreamweaver, Quark (OS 9.2) osv.

Mit problem er at selvom jeg kun har et eller 2 programmer åbent kører min computer absurd langsomt - selv simple ting som at skifte imellem programmer etc. (selv uden filer åbne), åbne en lille 10 kb fil etc.

Findes der en måde at optimere OS X (Jaguar) så computeren bare nogenlunde reagerer, ikke går i baglås eller fryser?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 14:38 #1
Kører ikke selv med en mac, men kunne man ikke forestille sig at du træger til en oprydning på din harddisk, en defragtmentering.
Avatar billede spe Nybegynder
11. februar 2003 - 15:00 #2
En mulighed er at du har åbnet og lukket mange programmer, så det er hukommelsen der er fragmenteret. Dette vil en genstart rette op på.
Oplever selv samme problem på min Mac men en genstart er ofte nok.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. februar 2003 - 18:17 #3
Du kan være udsat for enten at der er manglende rettigheder et eller andet sted, at din mac ikke har ryddet op efter sig ved de cron-jobs, der burde køre om natten, hvor du måske har den slukket eller at noget af din Cache er fyldt. Det er muligt at der kan være andre ting, men det var da et sted at begynde. 1) rettigheder ordner du ved at starte for Diskværktøj i hjælpeprogram-mappen i din programmappe, der vælger du fanen førstehjælp og reparer disktilladelser. Vær opmærksom på at den skal afvikles fra harddisken og ikke fra en CD. 2) Hvis du slukker din Mac hver aften får du ikke kørt de ordinære oprydningsjobs. Til det kan du bruge MacJanitor fra http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html (gratis). 3) Hvis de to første ting ikke hjælper, er det en ide at bruge Jaguar Cache Cleaner fra http://www.northernsoftworks.com/jaguarcachecleaner.html (8$ shareware). Det er en ide at læse hvad den gør inden man bruger den, men ellers er det ganske uproblematisk. Hvis det ikke skulle hjælpe noget af det, var det måske en ide at køre en DiskWarrior på den. Har du i øvrigt opdateret til 10.2.3?
Avatar billede sorteplov Nybegynder
11. februar 2003 - 18:33 #4
Hej egonspock

Det lyder som gode råd :-)

Jeg afpøver det lige - hvad er cron-jobs?
Avatar billede egonspock Seniormester
11. februar 2003 - 18:54 #5
cron-jobs er sådan noget Unix-noget, som starter på tidspunkter, der er defineret i crontabben. Hvis du åbner Terminalen og skriver følgende linje:
more /etc/crontab
vil du se hvad den gør og hvornår. prøv også at skrive
man crontab
hvis du vil vide mere. Hvis det er for nørdet, behøver du ikke bekymre dig ;-)
Avatar billede sorteplov Nybegynder
11. februar 2003 - 18:59 #6
Hej egonspock

Ser spændende ud i terminalen :-)

Men jeg har hentet Macjanitor - herligt.

Tak for hjælpen....
Avatar billede egonspock Seniormester
11. februar 2003 - 19:25 #7
Husk at køre disktilladelser! Det lader til at være et godt råd efter enhver Apple-installation. Man tak for point!
Avatar billede sorteplov Nybegynder
11. februar 2003 - 21:19 #8
Jeps. Det har jeg lige gjort - det hjalp lidt med en re-installering, men jeg er nu ikke ovenud lykkelig for Mac OS Jaguar - jeg synes det er blevet noget tungere at danse med - bare i forhold til 10.1.5.

Men tak for den gode hjælp :-)