Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 10:55 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg 2 pc'ere med Win2000 og Win98se til se hinanden ?

Hej alle, jeg har et stort problem. Vi skal have 2 pc'ere med Win2000 og Win98se til at se hinanden. Win2000 pc'en kan se win98 pc'en, men ikke omvendt. Win98 siger, at netværket ikke er tilgængeligt. De deler en internet forbindelse, og det kører fint. Der er opsat en switch. Hvad gør jeg ? Hjælp.
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. februar 2003 - 11:00 #1
installerer protokollen NetBeui så virker det husk at gøre det på begge maskiner
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 11:25 #3
Hvor finder jeg NetBeui ?
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 11:29 #4
Skal jeg både have TCP/IP og NetBeui installeret ? Begge maskiner skal vel finde ip-adresserne automatisk ??
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. februar 2003 - 11:37 #5
ja begge protokoller skal være installeret netbeui har ikke noget at gøre med dit internet kun med dit private netværk og ja den skal finde tcp/ip automatisk
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 11:38 #6
Hvor finder jeg NetBeui ?
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. februar 2003 - 11:39 #7
du finder netbeui samme sted som tcp/ip hvis du højre klikker på netværks steder på skrivebordet
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2003 - 11:41 #8
Win98's netværk er lidt mærklig.. men på Win98se'en kan du prøve:
Start -> Kør -> \\(navnet på Win2000)
fx.
\\Win2k

Og husk at aktivere guest/gæst konto'en på din Win2000 Pc.
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 11:46 #9
mange tak til alle. Jeg prøver når jeg møder på arbejde kl. 15, så vender jeg tilbage i morgen. Lige en ting: jeg skal gå i netværk og så tilføje netbeui på samme måde som tcp/ip ??
Avatar billede gudmundp Praktikant
05. februar 2003 - 11:47 #10
ja du skal
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 11:48 #11
Tak vender tilbage i morgen formiddag med point. Tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2003 - 13:43 #12
du skal sandsynligvis bare aktivere gæstekontoen i windows 2000.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2003 - 13:44 #13
P.s. netbeui er en protocol der hele tiden genererer trafik - så prøv lige det med at aktivere gæstekontoen først :)
Avatar billede canada Nybegynder
05. februar 2003 - 16:41 #14
Nu har jeg installeret Netbeui på både win2000 og win98 pc'erne, aktiveret gæsten, men det virker ikke. Hvad gør jeg nu ?
Avatar billede canada Nybegynder
06. februar 2003 - 10:18 #15
Kan I hjælpe ?
Avatar billede canada Nybegynder
06. februar 2003 - 14:28 #16
Anyone?
Avatar billede brops Nybegynder
07. februar 2003 - 19:14 #17
du skal sørge for at det er samme brugernavn på begge maskiner eller du fra 98 maskinen kan logge ind på 2000 med et registreret brugernavn, problemet ligger i at win2000 køre med nfts filstruktur og win 98 bruger Fat 32filstuktur, desuden skal du have aktiveret netbios under TCP/IP se evt http://www.eksperten.dk/spm/313988 godt nok er det om XP men samme problem
Avatar billede canada Nybegynder
08. februar 2003 - 19:13 #18
Hvordan aktiverer jeg netbios ?
Avatar billede canada Nybegynder
08. februar 2003 - 19:16 #19
Hvordan skal jeg kal sørge for at det er samme brugernavn på begge maskiner eller hvordaan  kan jeg logge ind på 2000 med et registreret brugernavn ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. februar 2003 - 19:52 #20
CANADA> det er bare en protokol du tilføjer på samme måde som netbeui
Avatar billede canada Nybegynder
08. februar 2003 - 21:04 #21
Er det nødvendigt med både tcp/ip og netbeui ?
Hvad med netbios?
Skal man logge på pc'erne ?
Avatar billede brops Nybegynder
08. februar 2003 - 23:27 #22
ja til alle, især med samme brugernavn
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 15:19 #23
Til brops: Hvordan skal jeg logge på begge maskiner ? Hvordan laver jeg samme brugernavn ?
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 15:30 #24
er der nogen af jer, der kan skrive helt nøjagtigt hvad jeg skal gøre fra start til slut ? På forhånd mange tak. Den første får alle points.
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 15:50 #25
hej her en en guide.
højreklik på netværkssteder, vælg egenskaber-> så kommer et vindue frem der står status for netværk, vælg egensaber igen-> vindue egensaber for lan forbindelse, installer følgende: klientprogam til microsoft netværk, ¤*¤netbios; hvor ¤*¤ er det netkortsnavn, ¤*¤ IPX/SPX/netbios-kompatible transportprotokol, netbeui-protokol, samt internetprotokol TCP/IP, dette skal gøres på 2000 maskinen, på 98 maskinen skal følgende installeres, klientprogam til microsoft netværk, IPX/SPX-kompatibel protokol, under IPX/SPX aktibere du netbios over IPX/SPX, netbeui installeres, TCP/IP installeres.
For at kunne dele filer er du nød til desuden at instalere Fil- og udskriftdeling til microsoftnetværk.

for at logge ind med samme brugernavn er du nød til at oprette brugeren på begge maskine, dette gøres i kontrolpanel hvor du vælger bruger og adgangskoder hvorefter du tilføjer en bruger som du kalder FX brops og angiver et pass, på 98 maskinen vælger du kontrolpanel, bruger, der vælger du ny bruger og laver en tilsvarende konto der hedder det samme som på 2000 maskinen.

Hvis ikke dett virker ring til mig på 28869975 så kan jeg prøve at guide dig igennem det.
MVH Brop
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 15:52 #26
aktiber = aktivere
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 16:35 #27
Kanon - jeg prøver i aften. Foreløbig mange tak. Jeg vender tilbage.
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 16:35 #28
k
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 16:35 #29
ellers ring
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 16:42 #30
Det gør jeg, endnu engang tak.
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 19:08 #31
Hej brops. Det virker perfekt. Mange tak. Du skulle have fået tildelt 100 points nu... Tak.
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 19:46 #32
En sidste ting..HVORDAN kan jeg se de 2 pc'ers harddiske på den anden ?

Det ville jo være smart, hvis jeg kunne det. Jeg har installeret fil- og udskriftsdeling.
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 20:50 #33
du højreklikker på disken vælger deling og deler diskene skulle du kunne i både 2000 og 98
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 21:38 #34
Jeg har delt dem begge, men jeg kan ikke se dem ? Hvad er galt ?
Avatar billede brops Nybegynder
09. februar 2003 - 21:39 #35
HHHMMMM prøv at give dem et navn, når du har delt dem kommer der så en hånd som holder dem ligesom når du deller en mappe???
Avatar billede canada Nybegynder
09. februar 2003 - 23:29 #36
Nej, der kommer ikke en hånd under i Win 2000, men det gør der i Win 98. Jeg kan ikke se dem, men jeg kan se den delte HP printer.
Avatar billede brops Nybegynder
10. februar 2003 - 09:30 #37
hhmmm har haft samme problem der men det løste sig af sig selv en dag, du kan evt dele de mapper på 2000 maskine du ønsker at dele, jeg kende ikke en løsning på dette problem, men tror det har noget med fil strukturen i win 2000 at gøre, eller en bug i samme system, prøv med at installere servicepack 2 men ikke højere end 2 da det kan give nogle xp lignende problemer med internettet.