Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 00:28 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Guider til nye brugere

Hej brugere & IDG (Jakob)

Ville det ikke være fint med en guide alá http://webguider.dk/WebLektioner/div/eguide/E_guide_viewlet_swf.html til nye brugere?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 00:30 #1
Det er bare en beta, gad ikke lige gøre så meget ud af det i første omgang.
Avatar billede sthen Nybegynder
31. januar 2003 - 00:36 #2
Bravo schultze
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. januar 2003 - 00:36 #3
Kanon ide, og godt lavet. det eneste jeg ville ønske var at du havde fundet en *sigende* overskrift til demo spørgsmålet :-))

mvh JakobA (bare bruger)
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 00:39 #4
Well det er bare en beta så tekst og indhold er ikke trimmet.

Jeg gad bare ikke gøre vildt meget ud af det, hvis nu admin m.v. ikke ønsker det.
Avatar billede sthen Nybegynder
31. januar 2003 - 00:45 #5
Men endnu en gang : Kanon idé
Avatar billede bearhugx Nybegynder
31. januar 2003 - 01:23 #6
Jeg kan også godt lide den ...
Den er informativ, og viser overordnet, hvilke ting, man skal tage stilling til ...

(NB: resten er skrevet ud fra den betragning, at det ikke er beta - men et reelt produkt...)
Dog kunne jeg godt have tænkt mig, at man arbejdede ud fra, at man faktisk havde et spm (noget man godt ville vide) ... Jeg undrede mig nemlig grusomt over, at det skulle være XP kategorien f.eks. -- havde spm'ets "intention" så været "DEMO: redigering af TCP/IP instillinger i WinXP Pro", så ville jeg kunne forstå, at den kategori blev valgt

Hvad jeg prøver at sige er, at der måske skal arbejdes udfra en eller anden forudbestemt/kendt problemstilling - og at guidens publikum får denne problemstilling at vide ved starten af, så man også kan følge med i emner som :
  - Temaet "God titel" :: lav f.eks. en "Hjælp!!!" titel først, og begrund så, hvorfor den (som vi alle jo ved) ikke holder en meter.
  - Temaet "God spørgsmålsformulering" :: forklar, hvilke askpekter man bør tage med, når man formulerer sit spørgsmål - minde om, at man bør beskrive, hvad man allerede har forsøgt, evt. hvor ens niveau ligger, .. kort sagt : alle de pædagogiske hints, som gør at vi, som vil svare på spørgsmålet, ikke "vandrer rundt i blinde" og kommer med løsninger, som allerede har fejlet

Og så måske en lille bemærkning om at "lille sværhedsgrad" bør være lig med "små points" og omvendt (jeg ved godt at det tit er svært for en spørger at vurdere om et givent spm er svært eller let) men jeg havde et spm her forleden, som jeg svarede på under 5 minutter og jeg fik 50p for det (spm'et var sat til 100p !)  -- Men det er måske min egen lille kamp mod det, som jeg selv kalder ekspertens pointmæssige inflation -- og det kommer der nok en lecture om på et tidspunkt fra min hånd - men ikke nu :-)))

Men kort sagt -- Good job!

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 01:25 #7
Ideen er meget god, men det virker ikke saa godt paa 56k.
Lav hellere den der "Loading..."-feature der er at finde i saa mange andre flash-filer.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 01:26 #8
Der er forresten intet der virker godt paa 56k.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 01:26 #9
bearhugx>Tja kan kun give dig ret. Men som sagt gjorde jeg mig ikke det vilde overvejelser inden jeg gik i gang. Blot til demonstration af hvad jeg havde i tankerne.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
31. januar 2003 - 01:26 #10
(sidder her og smiler over min 2Mbit/s forbindelse :-))
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. januar 2003 - 01:29 #11
lige en ting... kunne det ikke være en god ting hvis demospørgsmålet var "hvordan laver jeg et popup vindue" i javascript kat'en... hvis alle nye brugere læste den igennem ville det ihvertfald skære voldsomt ned på frekvensen af lige netop det spørgsmål :)
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 01:29 #12
:)
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. januar 2003 - 01:34 #13
eller måske "problemer med CS server" i fri debat :-))
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2003 - 01:35 #14
LOL
Avatar billede bearhugx Nybegynder
31. januar 2003 - 01:47 #15
jelzin og jacoba >> intentionen er meget nobel - men husk at spørgsmålet ifm. sådan en guide jo kun lige blever oprettet - hurtigt svaret og så lukket (for at vise, hvordan man tildeler points -- Eller det var måske en ide til endnu en guide :-)) )

Hvis guiden er "oprettelse af spm", så må den jo nødvendigvis slutte, når spm'et er oprettet... (og derved læser man jo ikke alle de "guldkorn"  der findes her på e omkring "popup-vindue-i-javascript-(som-ikke-er-det-samme-som-Java)-kode" eller "toptuning-af-CS-server-så-den-også-kan-lave-morgenmad-for-trætte-terorist-klaner" )

Måske burde eksperten til at lave en FAQ / OSS, som bogstaveligt talt er "de oftest stillede spørgsmål (de to, af jacoba og jelzin101, nævnte ville være fine 1.-kandidater)"  *LOL*

/Søren Munk Skrøder
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2003 - 22:44 #16
Er der nogen der har hørt fra admin eller andre @ IDG?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
02. februar 2003 - 01:15 #17
har lige læst tilbage engang, - john stigers har lavet noget lignende på et tidspunkt... - jeg smider ham lige et link til den hér.
Avatar billede fromsej Praktikant
02. februar 2003 - 01:25 #18
Glimrende idé , så mangler vi bare en "omgangstone" guide og en FAQ.*S*
Avatar billede robotten Praktikant
03. februar 2003 - 11:21 #19
Godt stykke arbejde. Kan kun bakke op om det - har savnet et sådant tiltag længe. Som andre har nævnt, kunne en lign. guide for andre funktioner være gode at have også. Alle funktioner vil self. være for omfattende at have med, men de mest gængse som nu dette, vil da være at foretrække.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
03. februar 2003 - 18:06 #20
>>schultze kan kun stille mig i køen af de brugere der syntes det er en god ide :)
Man kommer altid længere med lidt visualisering. Din lille film viser hurtigt hvordan man skal forholde sig, og så kan man jo også "spole" tilbage, hvis det gik for hurtigt ;)

Håber det bliver til noget :))
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2003 - 02:02 #21
Smajli satte en ny bruger der ville have lavet en hel masse han sikkert godt selv kunne finde ud af for 60 points paa plads. Jeg syntes det var rigtig godt skrevet.
http://www.eksperten.dk/spm/312033 - 03/02-2003 08:09:33
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2003 - 07:10 #22
kezze>???
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2003 - 02:35 #23
Hvad? Har du ikke se linket?
Det var en ide til hvad der kunne staa i en evt. FAQ.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
05. februar 2003 - 02:45 #24
schultze -> Det ser lækkert nok ud og det er fedt du også er begyndt at bruge Flash til at vise tingene i spørgsmål som f.eks. her: http://webguider.dk/WebLektioner/div/foretrukne/foretrukne_viewlet_swf.html

Som jeg også tidligere har spurgt dig om (men hvor jeg ikke fik svar): Hvordan laver du sådanne film?
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 19:07 #25
Nå, men det har åbenbart ikke Admin/IDG's interesse.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
10. februar 2003 - 19:18 #26
"Som jeg også tidligere har spurgt dig om (men hvor jeg ikke fik svar): Hvordan laver du sådanne film?" <- Er det svært siden du ikke svarer mig? :)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 20:05 #27
schulze>Det er lidt aergreligt at de ikke gider hoere paa deres brugere.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2003 - 20:32 #28
fiskesuppe>Kan du ikke smide en mail så kan jeg forklare dig det.

kezze>Tja, det er jo så deres problem. Jeg gider ikke spilde krudt på E. mere. Vil dog stadig hjælpe et par brugere i ny og næ på E. Men ellers vil jeg koncentrere mig om min hjemmeside. Godt jeg ikke spildte alt for mange kræfter på at lave guiden ;) Havde på forhånd lidt en idé om at det var spild af tid. Hmmmm minder mig om dengang Admin manglede et banner til E. Da endte han med denne salut fra undertegnede:
http://webkurs.dk/eksperten/banner.html

Det spørgsmål er i øvrigt stadig åbent:
http://www.eksperten.dk/spm/228672

Nuvel, kan I hygge jer. See ya around.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. februar 2003 - 20:37 #29
Gud ved hvorfor det banner ikke blev anvendt.*GMH*
Hyg dig selv schulze.*S*
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
10. februar 2003 - 22:03 #30
schulze -> Lyder rigtig lækkert! Min mail er: viciodk@hotmail.com :)
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
13. februar 2003 - 01:05 #31
schulze -> Jeg vil gerne være med på en lytter... web@tigerwebdesign.dk (er også på MSN)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
13. februar 2003 - 10:01 #32
:( synd og skam at Admin ikke var inde og vende i dette sp. Var alletider gode ide. Noget der virkelig kunne hjælpe brugerne
Avatar billede viciodk Praktikant
23. februar 2003 - 23:11 #33
tiger_webdesign -> Har du modtaget noget?
schulze -> Har du sendt noget til viciodk@hotmail.com?

:)
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
23. februar 2003 - 23:15 #34
viciodk -->> Nej jeg har ikke fået noget ;-)
men vil gerne have det på web@tigerwebdesign.dk
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
24. februar 2003 - 00:32 #35
viciodk -->> se evt. her http://www.qarbon.com
Avatar billede viciodk Praktikant
26. februar 2003 - 12:42 #36
tiger_webdesign -> Mange tak for linket; jeg prøver lige trial-versionen, for jeg har ikke liige 6105 kr. til at købe det program ;)