Avatar billede ytte Nybegynder
26. januar 2003 - 00:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Dele bredbånd

Er det muligt at dele TDC bredbånd med fast ip-adresse mellem en Mac og PC'er med en switch eller skal jeg bruge en router?
Avatar billede zyco Nybegynder
26. januar 2003 - 00:12 #1
nej hvis du bare er sikker på at du får 2 ip´er med så skal du ikke en router
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:24 #2
Ikke med en switch alene. Du er nødt til på én eller anden måde at få routet din trafik.

Det nemmeste er helt klart en router (med indbygget switch). Dette kan faktisk også nemt vise sig at være den billigste løsning. Jeg vil umiddelbart anbefale den billige D-link DI-604. Det er en ganske stabil lille router med indbygget 4 port switch. Som en lille ekstra bonus, har den også en indbygget firewall, som faktisk slet ikke er helt ringe. Læs lidt mere om den her: http://www.dlink.com/products/broadband/di604/ - routeren kan købes for små 483,- inkl. moms.

Alternativet ville være et stykke internet sharing software. Dette software skal installeres på den maskine der har selve internetforbindelsen. Hagen ved dette er, at der i "server" maskinen skal sidde 2 netkort samt den altid skal være tændt når "klientmaskinen" skal på nettet. Desuden er det mere besværligt at koble yderligere maskiner på. Denne løsning kunne baseres på Sygates Home Network.

Sidstnævnte er dog ikke HELT korrekt. Faktisk kan løsningen også laves med kun ét netkort i "server" maskinen vha. "Sygate® OneNICTM Technology". Læs mere herom på http://soho.sygate.com/products/gate_ov.htm

Denne løsning koster minimum $39,95. Med fragt mv. vil jeg tro prisen hurtigt overstiger DI-604'eren.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:24 #3
det er ikke sandt du skal bare have 2 net kort i den ene og ja 1 i den anden og dele internet forbindelse på den med 2 i det gør jeg og jeg har bredbånd
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:25 #4
(og ja... sidstnævnte er også muligt på delt MAC/PC net) ;)
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:27 #5
du kan på på maskine 1 (med 2 netkort ) dele forbindelsen nemt og hvis du alige vel har den ene maskine tændt det meste af dagen måske så er den nok den nemeste måde og billigeste det kræver bare 3 net kort og et kryds kabel

men du kan også kører fra maskine 1 og ud i en switch og dele ud til flere maskiner der
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:28 #6
det skulle være et svar
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:28 #7
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:29 #8
det køre jeg sådan jeg har også egen webserver så derfor er det ikke noget problem for mig da den ene maskine altid er online aligevel
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:30 #9
hpdenmark, forklar lige hvordan du vil route trafikken fra Mac'en via pc'en til og fra DSL boxen (eller fra pc'en til mac'en) uden et stykke connection sharing software :)
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:33 #10
det er mellem 2 pc jeg så ikke det første med mac og pc imellem men der er sådan du sætter kort 1 til internettet og kort 2 til intern netværk til den anden maskine via krydskabel
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:36 #11
Det er jeg klar over... men selv dette kan ikke lade sig gøre uden connection sharing software (som dog er indbygget i de nyere windows versioner). Men da det er en Mac, skal der investeres i 3. parts software. Og derfor bliver løsningen alligevel dyrere end routerløsningen.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:38 #12
jow jeg kører win2k og der er ligger det i win så snart du har 2 kort i kommer der en ekstra fane blad hvor du kan dele forbindelsen
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
26. januar 2003 - 00:38 #13
det er jo det jeg siger... men her er det IKKE 2xWin...
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
26. januar 2003 - 00:42 #14
nej ok sorry