Avatar billede mike@work Praktikant
14. januar 2003 - 22:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Jeg fatter ikke XML !?

Ok... Jeg går litd mod strømen her: Jeg ved at XML er godt til udveksling af data f.eks. mellem sites/servere/applikationer - Men hvad katten skal jeg ellers bruge XML til ? Hvad er det der gør det er så fantastisk at arbejde med ? Hvor er det det hjælper, hvilke situationer/problemer ? Hvor overskygger det alt det andet ?

Jeg har stadig ikke set lyset i XML.....Enten er jeg dum eller også er i andre....!

Hjælp mig ud her

30 point til hver der giver mig nogle knald gode argumenter !

Mike
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2003 - 22:37 #1
Jeg synes du skal prøve at bestille denne bog. Den er gratis. Jeg bestilte den selv engang da jeg heller ikke helt havde fattet fidusen. Den er ikke en genial håndbog som besvarer alle dine spørgsmål men den vil nok øge din forståelse af XML:

http://www.softwareag.com/Nordic/company_info/news/shockbookdk.htm

/Muta
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
14. januar 2003 - 22:40 #2
Det er smart fordi at man ikke skal snakke så meget om formatet, når man udveklser data.

Hvis jeg gerne vil sende dig nogle persondata, kan jeg bare sende dette her:

<person>
<navn>Flemming Fløderand</navn>
<alder>10</alder>
<email>flemming@creamcow.com</email>
</person>

Så findes der biblioteket til stort set alle tænkelige platforme og miljøer, hvor man bare kan bede om at hente navnet ud.

Det er altså nemmere end at skulle lave rutiner som gnaver hjemmestrikkede filformater igennem.

Derudover har XML nogle andre ret interessante egenskaber, som er meget omkostningstunge at lave selv:

* Konvertering af tegnsæt sker automatisk.
* XML kan indeholde vilkårligt komplekse strukturer (i modsætning til en typisk kommasepareret fil, som normalt opfattes som havende kun ét niveau).
* Der findes XSLT som kan transformere fra ét XML-format til et andet, eller endda til tekst eller HTML. XSLT er utroligt kraftfuldt og giver alt det som man lige står og mangler hvad angår søgning og transformation af data.
Avatar billede getalife Nybegynder
14. januar 2003 - 22:46 #3
Et praktisk eksembel er som hos os på Download.dk, hvor vores SMS udbyder (ringetoner, billedbeskeder osv) giver os mulighed for at benytte en XML-fil med al den data vi skal bruge. Vi er altså ikke afhængige af at skulle opdatere data hos os. Det klarer udbyderen.
En anden ting er de programmer vi får tilbudt af producenter. Al data bliver postet til os vha en XML-fil.
Avatar billede mike@work Praktikant
14. januar 2003 - 22:50 #4
Ja tak det ved jeg og jeg er enig...Til transport mellem to individer (sites/servere/applikationer) er det perfekt (Hvilket jeg også skriver i mit oprindelige indlæg), men ellers ?! Hvis der er noget ellers ?
Avatar billede janegil Nybegynder
14. januar 2003 - 23:20 #5
XML gjør bare det samme som folk alltid har gjort. Men XML er en standard for hvordan det skal gjøres.

For ekspempel i Cold Fusion skriver man en if-setning slik:
<if...>
  ...
<else>
  ...
</if>

mens XML vill tvunget dem til å lage noe som
<if...>
  <then>...</then>
  <else>...</else>
</if>

Det ene kan være like godt som det andre, men med XML som standard, får vi standard verktøy (DTD eller XML skjema) til å definere formatene våre. Dessuten trenger vi i liten grad å programmere selv for å håndtere filene, XSLT kan transformere fra ett formet til et annet, det finner parsere, ovs.

Intet nytt, tingene er bare satt i system.
Avatar billede mike@work Praktikant
29. januar 2003 - 09:41 #6
Janegil får point, da han ikke kan udtrykke det bedre: Intet nytt, tingene er bare satt i system.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
29. januar 2003 - 09:49 #7
Så har du givet point uden at lære noget - der er masser af nye ting.
Avatar billede mike@work Praktikant
29. januar 2003 - 13:18 #8
Gi' mig nogle konkret exempler, så jeg kan lære - Hvis du vil ha' point, kan vi sikkert godt finde en løsning på det !