Avatar billede mindreklog Nybegynder
30. december 2002 - 21:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort - hvad er egentlig forskellen

Hejsa...

Jeg har netop været den heldige modtager af et Asus Geforce 4 4200 128 ddr ram....Jeg havde et Geforce 2 64 ram.

Mit spørgsmål er hvad forskellen på f.eks. de to ovenstående er og hvad et grafikkort egentlig helt præcist gør....

Håber I kan hjælpe!
Avatar billede themustangman Nybegynder
30. december 2002 - 22:00 #1
Fedt brugernavn

HEHE
Avatar billede initializing Nybegynder
30. december 2002 - 22:03 #2
Der er en opdateret chip-version i de nye kort så de kan trække tungere grafik og loader hurtigere osv.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2002 - 22:04 #3
Geforce 4 TI4200
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=geforce4ti

Geforce 2
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=geforce2pro

Det er sådan i rene tal, de overstående..
men Geforce 2 har nu et par år eller 3 på bagen, og geforce 4 understøter en masse nye ting.. som Geforce 2 ikke gør..
Avatar billede sprutnik Nybegynder
30. december 2002 - 22:06 #4
Avatar billede wolfpack Nybegynder
30. december 2002 - 22:12 #5
Jeg kan da f.eks. sige at jeg havde et mindre godt grafikkort i min comp.
Den kunne ikke køre Battlefield 1942 (Ikke engang gå ind i det)
Og i Hitman 2 kunne man næsten ikke røre sig, fordi det laggede så meget.
Så købte jeg et AOpen Geforce 4 MX-440 SE, og straks kunne den spille begge spillene FLYDENDE, og jeg kunne virkelig mærke den KÆMPE forskel det gør.
Jeg har kun 128 MB SD RAM, og jeg kan sagtens køre de spil der kræver 256 MB RAM. (Har dog lige bestilt 512 MB RAM) =)
Hvad den store forskel helt præcis er mellem Geforce 2 og Geforce 4 aner jeg ikke, dog også derfor jeg har valgt kun at kommentere dette, istedet for at svare. Jeg kan bare sige at hvis man går fra et mindre godt grafikkort, til et Geforce 4 kan man virkelig mærke forskel.
Avatar billede arnvig Nybegynder
30. december 2002 - 23:04 #6
GeForce 4 understøtter DirectX 8.1 og Open GL 1.3
GeForce 2 understøtter "kun" DirectX 7.0 og Open GL 1.2

Fill rate på GeForce 4 er ca 4 gange større end på GeForce 2
Avatar billede mindreklog Nybegynder
31. december 2002 - 12:07 #7
Hvad betyder Fill rate
Avatar billede zhark Nybegynder
01. januar 2003 - 17:12 #8
Helt præcist er det grafikkortet (=skærmkortet) der klarer  arbejdet med at vise - ALT - hvad du ser på skærmen!
Jo bedre grafikkort desto hurtigere opdateres billederne (grafik), hvilket jo er altafgørende kraftfulde spil. Naturligvis er der sammenhæng i alle forhold på en PC f.eks har ikke mindst skærmen stor betydning.
Avatar billede mindreklog Nybegynder
11. januar 2003 - 18:15 #9
takker