Avatar billede dr-dew Nybegynder
26. december 2002 - 20:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ på Apache2

Hejsa alle!

Jeg har fået et lilel problem efter en opgradering af min apache server til Apache 2.0.39. Den konverterer alle ÆØÅ til mærkelige tegn.

Hvordan rettes dette?

Mvh,

Morten Nielsen
Avatar billede htm Nybegynder
26. december 2002 - 20:22 #1
I hvilken sammenhæng er det du bruger æøå hvor den laver dem om?
Avatar billede dr-dew Nybegynder
26. december 2002 - 20:43 #2
På alle sider hostet på serveren... Se f.eks. www.lyngdivision.dk
Avatar billede htm Nybegynder
26. december 2002 - 20:49 #3
Det har jeg dog ikke set før, det burde ikke have noget med webserveren at gøre!
Avatar billede dr-dew Nybegynder
26. december 2002 - 20:58 #4
Okay.. Serveren kører på en Windows 2000 Pro Engelsk udgave - kan det være derfor?
Avatar billede dr-dew Nybegynder
26. december 2002 - 21:00 #5
Der skal dog lige tilføjes at jeg installerede Apache2 med programmet FoxServ. (www.foxserv.net) Jeg har lige prøvet at installere pakken på denne maskine - en Win XP Pro DK, hvor den gør det samme!!
Avatar billede htm Nybegynder
26. december 2002 - 21:18 #6
Hmm - foxserv kender jeg ikke! Var det ikke noget med at prøve at installere den selv. se evt. guiderne på www.sukos.dk eller www.webcafe.dk
Avatar billede dr-dew Nybegynder
26. december 2002 - 21:21 #7
Har overvejet det... tak for hjælpen!
Avatar billede knudgert Nybegynder
26. december 2002 - 21:51 #8
Jeg har mu ingen problemer med æøå, du kan evt. vælge at højreklikke på siderne og sørge for at der bliver brugt vesteuropæisk tegnsæt på siderne, i engelsk IE er det under encoding (tegnsæt?).

Den side du henviser til har ikke nogen contentype i headeren og så kan browserne bliver forvirret.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
bør der være i <head> på alle dansksprogede sider.
Avatar billede dr-dew Nybegynder
27. december 2002 - 12:40 #9
Nu har jeg fundet løsningen.. I Apaches httpd.conf stod tegnsættet til iso-8859-2, og det rettede jeg så bare... Men tak for hjælpen! Point til HTM, hvis han svarer...
Avatar billede htm Nybegynder
27. december 2002 - 12:56 #10
Nope behold dine point - det var jo ikke min løsning der fik løst problemet.
Avatar billede dr-dew Nybegynder
27. december 2002 - 13:29 #11
Fait nok ;-) Takker og bukker!