Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 19:44 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Opdatering af BIOS

Jeg skal have opdateret min BIOS, men jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal gøre det. Har tjekket nogle oplysninger om min BIOS med "BIOS Wizard". Ved ikke lige hvilke i skal bruge for at kunne hjælpe, men her er de.

BIOS Manufacturer: Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID:          05/10/2000-VIA-KX133-<K7V>
BIOS Date:        05/10/00
BIOS OEM Signon:  ASUS K7V ACPI BIOS Revision 1006 Beta 001-A
BIOS ROM Size:    256K
Chipset:          VIA 82C691 rev 2
Super I/O Chip:    VIA 686 found at 0h:4h:0h

Nu er mit spørgsmål så: Hvilken BIOS-opdatering er det jeg skal have fat i, og hvordan opdaterer jeg?
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Rtl
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 19:57 #1
jeg kan da fortælle dig en metode til opgradering

Her er en slags guide som flere gange har været bragt på Eksperten.

Dette er en af måderne, man kan opdatere sin bios på.

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. (Hvis det er en .BIN-, .ROM- eller .AWD-fil, skal den ikke pakkes ud)
Hvis det er en .ZIP fil, kan du f.eks. bruge winzip fra www.winzip.com
Hvis det er en .EXE fil, skal man normalt bare D-Klikke på filen, og så vælge det drev filerne skal pakkes ud på.

Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det, det samme sted, som du hentede biosopdateringen.  Det kunne f.eks. hedde AWDFlash.exe eller AMIFlash.exe
Både bios-filen og opdaterings programmet, skal kopieres over på en formateret diskette.
Kører du ikke med NTFS filsystem, kan du også lægge filerne i f.eks. C:\Biosupd

Og du skal være 200% sikker på, at det er den rigtige opdatering du har hentet.

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - Programmer - MS-DOS-Prompt > skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
I Windows ME kan du oprette en startdiskette, ved at gå ind i Start - Indstillinger > Kontrolpanel - Tilføj/Fjern Programmer > Fanen Startdiskette.
Hvis du kører med Windows 2000, så kan du hente en på www.bootdisk.com (Ikke en DOS/Windows 95  version)
Hvis du kører med Windows 9x, kan du også trykke på F8, når du starter computeren. (Hold knappen nede)
I den efterfølgende Startmenu, skal du så trykke på 'SHIFT-F5'.

Hvis du vil starte på startdisketten, så sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten.
Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til f.eks. A,C,CD-ROM
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  'Delete' ved opstart. Punktet du skal rette, står normalt i menuen 'Bios Setup' og hedder 'Boot Sequence' Husk 'Save & Exit'

Hvis du hentede en startdiskette på www.bootdisk.com , eller oprettede en i Windows ME, så kommer der en startmenu frem, når du booter op på disketten. Når du ser den startmenu, skal du trykke på 'SHIFT-F5'

Når du ser DOS Prompten A:\> skal du starte flash programmet. (Hvis du lagde filerne i C:\Biosupd skriver du først 'C:' <Enter> og så 'CD Biosupd' <Enter>)

Det kan f.eks. gøres ved at skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil_navnet.bin' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.
I andre tilfælde kan man nøjes med at skrive 'navnet_på_flash_programmet' og så bliver man automatisk guided videre af programmet.
Den præcise kommando kan afvige, men det står enten i den readme fil, som de fleste producenter vedlægger.
Eller så står det helt sikkert på deres hjemmeside.

Imens bios opdateringen foregår, må du om ingen omstændigheder slukke eller genstarte computeren.
Hvis opdaterings programmet fortæller dig, at bios opdateringen IKKE lykkedes, så gentag proceduren indtil det lykkedes. Du må heller ikke her, genstarte eller slukke for computeren.

Når bios opdateringen er fuldført korrekt, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i din bios.
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende, og så Save & Exit.
Gå ind i bios igen, og ret eventelle indstillinger, du nu måtte bruge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 19:58 #2
du skal i hvert fald til Asus for at hente den sidste nye bios til ASUS K7V
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 20:06 #3
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 20:07 #4
den sidste var til drivere, men kan måske bruges til andet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 20:12 #5
hvad hedder din CPU sokkel?
Avatar billede sekam Nybegynder
23. december 2002 - 20:45 #6
Syntes lige at vi har haft dette spørgsmål og svar før. :)

Nyeste bios kan hentes på http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=K7V

Hvordan man opgraderer bios, kan du læse om på http://www.asus.com/support/english/techref/bios/intro.aspx
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 20:55 #7
http://www.bios-drivers.com/companies/122.htm
På denne side fandt jeg en BIOS til Asus K7V, men der står den er til win 98.
Er det også den jeg skal bruge, når jeg kører med XP?

Retaxes: Jeg er ikke klar over hvad min CPU sokkel hedder.
Hvor kan jeg se det?
Avatar billede sekam Nybegynder
23. december 2002 - 20:58 #8
Din CPU sokkel er en 'Slot A'
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 21:00 #9
Okay. Er det noget jeg skal bruge, når jeg opdaterer BIOS'en?
Avatar billede sekam Nybegynder
23. december 2002 - 21:03 #10
Nej. :)

Bare følg anvisningerne på http://www.asus.com/support/english/techref/bios/intro.aspx
Langsom side idag. :)
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 21:07 #11
Okay. =)
Jeg vil godt lige være sikker på at BIOS'en til K7V på denne side er den rigtige, selvom der ved OS står win 98.
Avatar billede sekam Nybegynder
23. december 2002 - 21:09 #12
Bare hent den på http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=K7V
Det er ihvertfald den korrekte. Bios filen er ikke afhængig af, hvilket OS man kører med.
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 21:09 #13
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 21:10 #14
Okay... Takker... Hvis du lige ligger et svar, Sekam, kan jeg dele pointene mellem dig og Retaxes...
Avatar billede sekam Nybegynder
23. december 2002 - 21:12 #15
Np. :) Glædelig Jul.

Asus siderne kører godt nok langsomt idag.
Direkte link til Bios: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_A/VIA_Chipset/Apollo_KX133/K7V/1007.zip
Avatar billede rtl Nybegynder
23. december 2002 - 21:13 #16
I lige måde... =)
Point er hermed uddelt...
Tak for hjælpen...
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 22:01 #17
ok, sekam har hjulpet dig resten af vejen.

jeg ville vide hvad din cpu sokkel hed, så ville det være lettere at finde bios til K7V.

Takker for pointene..
Avatar billede rtl Nybegynder
25. december 2002 - 14:33 #18
Nu er jeg så løbet ind i et lille problem... For guiden retaxes skrev var til alle andre OS' end XP, og det er XP jeg kører... Så nu er mit spørgsmål så: Hvordan kommer jeg ud i DOS, når jeg kører med XP?
Håber i vil hjælpe mig...
Avatar billede rtl Nybegynder
25. december 2002 - 17:02 #19
Hmm.. Har nu fået opgraderet min BIOS, til 1007.. Den nyeste til K7V, men jeg kan aligevel kun se 31,4 gb af min 80 gb harddisk... Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede sekam Nybegynder
25. december 2002 - 17:06 #20
Den nyeste beta bios kan se harddiske op til 128GB
Link: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_A/VIA_Chipset/Apollo_KX133/K7V/

Nu har du vel ikke sat 32GB clip jumperen på harddisken?
Avatar billede rtl Nybegynder
25. december 2002 - 17:12 #21
Tjekker lige om det er clip jumperen, der er mit problem...
Avatar billede rtl Nybegynder
27. december 2002 - 13:55 #22
Clip jumperen var ikke mit problem. Jeg har nu også opdateret min BIOS til den nyeste, 1008... Men jeg kan stadig kun se 31,4GB af min 80GB harddisk... Hvad kan der være galt?
Avatar billede rtl Nybegynder
27. december 2002 - 19:35 #23
Har fået ordnet det nu... Brugte Maxblast... Det er helt sikkert et program jeg kan anbefalde til alle, der har et problem lign. mit...
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2002 - 19:38 #24
rart at høre ;o)
Avatar billede canada Nybegynder
11. januar 2003 - 23:46 #25
hvor finder jeg Maxblast ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. januar 2003 - 00:11 #26
canada> det kan du hente hos Maxtor!