Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 09:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Makro

Hej, jeg har lige nogle få spørgsmål.

Spørgsmål 1:
Jeg er ved at oprette nogle skabeloner, hvor der skal vedhæftes girokort. Dette girokort hentes automatisk via et bogmærke. Mit problem/spørgsmål er, kan man definere skabelonen vha. makro eller kodning sådan at den side bogmærket er på altid udskrives fra "lower paper tray" og resten af dokumentet fra "standard upper paper tray". Årsagen til spørgsmålet er, at alt afhængigt af, hvad brugeren skriver af oplysninger i dokumentet ved jeg aldrig præcist hvilken side girokortet kommer på.

Spørgsmål 2:
Kan man definere en skabelon sådan at når man trykker på udskriv bliver den altid udskrevet i 3 kopier og sætvis. Hvad der ville være rigtigt genialt var, hvis der på de to sidste eksemplarer samtidigt kunne være vandmærke hvor der stod kopi. Første del af spørgsmålet, ville være fint nok, det andet ville være perfekt.

Håber i kan hjælpe mig, da jeg ikke er den store kodnings/makrohaj. Jeg kan kun bruge systemet og dens funktioner i menulinjerne.

På forhånd tak
dest
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2002 - 09:59 #1
Sp1: Du må lave din egen printknap på menuen med dein egen printkode. Printkoden skal skrive hver side ud for sig og, når den kommer til dit bogmærke, skal den vælge en anden printbakke.

Sp2: I din printkode kan du skrive at ovenstående forløb skal ske 3 gange.
Vandmærket kan indsættes i andet og tredie gennemløb af koden og eventuelt slettes bagefter. Indsættes af vandmærket og sletningen af det, kan du optage i makrooptageren.
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2002 - 10:18 #2
Hvorfor har du afvist mit svar?
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 10:39 #3
fordi det ikke har løst mit problem.

Det skal være når jeg trykker på udskriv. Det er forskelligt hvilken side bogmærket kommer på, ellers er dette nemt løst ved sektionsopdeling, hvis jeg er sikker på bogmærke er på side 2 hver gang (håber det er skrevet så man kan forstå det).

Sp2: Hvor finder jeg min printkode ??? Hvordan indsættes vandmærket ???
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 10:41 #4
Og det er vist en fejl at jeg har afvist dit svar, skriv lige igen så du kan få nogle point, jeg er ikke så hurtigtopfattende, men du må meget gerne uddybe det med printkoden.

Sorry.
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2002 - 11:19 #5
Se lige denne side angående din printprocedure:

http://www.mvps.org/word/FAQs/MacrosVBA/InterceptSavePrint.htm

Ang. vandmærke
I Word XP er den en funktion (finde ved hjælp af hjælpen *S*)
I tidligere versioner må du indsætte et billede/eller tekstboks i sidehovedet og vælge gennemsigtig og ingen farve.
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 11:29 #6
Tak. Men nu kan jeg jo ikke give point.
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 11:34 #7
Hov den vejledning gælder jo for alle Word-indstillinger, det skal være den enkelte skabelon.
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2002 - 12:28 #8
Ja - den gælder alle, så du må kunne identifiere dine skabeloner unikt. Det kunne gøre ved at sætte en variabel - f.eks. via

NøgleOrd = ActiveDocument.BuiltInDocumentProperties("Keywords")

if Nøgelord = "Speciel" then
her skriver du din kode
endif
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 12:43 #9
Jeg er ikke inde i alt det kodeværk. Og der står ikke rigtigt noget (for mig) forståeligt på den hjemmeside du henviser til, findes der en tutorial for Word Visual Basic kodning. Jeg kan forestille mig, at det ikke kan være så svært, når først man forstår basistingene.
Avatar billede dest Nybegynder
15. november 2002 - 12:47 #10
På dansk
Avatar billede rvm Nybegynder
15. november 2002 - 15:22 #11
Jeg kan anbefale dig et kursus i VBA til Word, da bøgerne aldrig har lært mig noget *S*. Hvis du vælger en bog er den ene bog lige så god som den anden...
;-)