Avatar billede ducks Nybegynder
14. november 2002 - 17:01 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Lovgivning om danske hjemmesider

Hvor finder jeg lovene for hvad der må være og ikke må være på danske hjemmesider, og alt det der - jeg har været inde på www.retsinfo.dk men ved ikke lige hvad jeg skal søge efter så jeg kan ikke finde noget og det skal være den 'officielle' lov eller hvad det nu hedder, den der er udgivet af ministeriet.
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. november 2002 - 17:32 #1
Der er ikke mange love SPECIELT for hjemmesider. det går mestendels på almindelig lovgivning.

1) copyrightet materiale der tilhører andre må ikke benyttes uden du har fåret lov.
2) groft racistisk indhold samt opfordringer til vold er ikke tilladt.
3) hvis du bagtaler andre kan de sagsøge dig for æreskrænkende udtalelser.
4) børneporno er ikke tilladt

en der er unik for nettet er at du kan blive straffet for at give links til ulovligt kopieret materiale, og vist også for at linke til andre ulovligheder.

Der er faldet en enkelt dom for 'deep linking' dvs at give et link ind midti et andet websted hvor der er en god side. Så bed om lov for en sikkerheds skyld.

mvh JakobA
Avatar billede tommyv Nybegynder
14. november 2002 - 19:55 #2
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?cat_id=1&art_id=585&sub_url=%2FVaerd%5Fat%5Fvide%2Fnyheder%2Findhold%2Easp

Ovenstående fortæller blandt andet om hvilke billeder man må lægge ud på hjemmesiderne.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
15. november 2002 - 00:47 #3
Som jakoba er inde på, er der (heldigvis) ingen lovbestemmelser der direkte fortælle hvad man må og hvad man ikke må.

Overordnet set, må du ytre dine holdninger osv. i så stor udstrækning du vil, eftersom grundloven (§77) giver dig ret hertil; du kan bare stilles til ansvar over for en domstol, hvis du bryder loven.

Som allerede nævnt, må du - selvfølgelig - ikke bryde bestemmelserne om ophavsret (NB! copyright er en amerikansk betegnelse, som ikke bruges på danske hjemmesider), dvs. du må fx ikke uploade de 4 første Harry Potter bøger til din hjemmeside da disse er omfattet af ophavsretsloven, imens du godt må uploade lad os sige biblen eller Platons Staten, da disse ikke er omfattet heraf.
Mht. racistisk indhold er man ansvarlig iht. straffelovens §266b (tror jeg nok det er). Mht. "bagtaling" er der tale om alm. injurie-lovgivning; du må fx godt sige at din nabo er et stort dumt svin - du kan bare komme til at stå til ansvar for dine udtalelser.

Desuden mener jeg, at der var en dom for et par år siden, hvor en mand havde lavet en hjemmeside hvor han opfordrede til chikane af sin exkone eller noget i den retning; dette var ulovligt.

Mht. deep linking, er det en ting guruen Jacob Nielsen anbefaler, jf. http://www.useit.com/alertbox/20020303.html

mvh. nstenberg
Avatar billede CLN000 Nybegynder
27. september 2012 - 20:46 #4
Jeg kunne godt tænke mig at gå lidt videre med denne tråd.. Eftersom det tyder på der ikke er nogle direkte love, har jeg nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare på.

Må en anden person, henvise på vedkommendes hjemmeside til eksempelvis. mine salgs-annoncer på ebay? yderligere, kritisere mig og tale negativt om mig for at stille sig selv bedre?.

Sidst men ikke mindst, må vedkommende udstille mig direkte på vedkommendes hjemmeside med mit navn og oplysninger uden godkendelse af mig?